1 542 966 läst · 5 401 svar
1543k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det är inte förbjudet att använda den här sommaren.
Nej, det säljs inte i Sverige.
Hm. Det finns tydligen en hel del produkter som innehåller glyfosat som fortfarande har godkännande från Kemikalieinspektionen, men det verkar inte vara så lätt att köpa dem.
Sådär ser det bestånd jag behandlade under hösten med glyfosat. Inga nya skott ännu utan det växer vanligt ogräs på platsen.Stefan N skrev:
Har inspekterat andra bestånd av Parkslide cirka 500m bort (och även längre bort) och dessa växer så det knakar.
Antar att det är omöjligt att Parksliden kan självdö på en säsong, både med eller utan behandling?
Här är en lista på ställen att köpa glyfosat. http://bit.ly/parkslide Läs på innan du använder så att du får bra effekt och låg miljöbelastning. Överväg gärna ett giftfritt alternativ.P pmd skrev:
Intressant med nytänk och systematik så det förhoppningsvis går att dra slutsatser vartefter från dina experiment.GK100 skrev:Nu på tredje året sen jag tog hem lite plantor från teststället med lut och elektrolys har det blivit någorlunda fart på några av grupperna. De är väl tagna om hand så det ska finnas lite att experimentera med finns fem liknande de på bilden. Tre ska få gå åt fram i augusti alla med samma lutlösning och peristaltiska pumpar som senaste prov en bara lösning, en med tillägg konstantström DC och sista med el via en enkel solcell typ för fritidsbruk.
De är riktigt fina utom på senhösten då man får klippa ner resterna och kompostera.
[bild]
Det är inte bara den totala mängden man måste beakta. Bonden kan mycket väl sprida ut 1.000 gånger mer, men kanske över en 100.000 gånger större yta. Den låga dosen per kvadratmeter kan då lätt brytas ner i växter och översta jordlagret. En 100 gånger större dos per kvadratmeter dödar jorden så att nedbrytningen avstannar och går sedan ner till grundvattnet.F f91jsw skrev:
Tyvärr köper alltför många privatpersoner dunkar med 5 liter koncentrat som kan förvandla 1000-tals kvadratmeter till en kemisk öken.
Jag har kvar lite sen vi nedkämpade parkslide, men jag vill ha mer att ha i reserv om den dyker upp igen.S STB skrev:
Glyfosat, rätt använt, tycker jag är det absolut bästa bekämpningsmedel som finns.
Applicerar man på rekommenderat sätt med rekommenderad dos är det rätt sätt.
Edit: Inte enligt rekommendationer från forumet. De är ibland helt galna.
Edit: Inte enligt rekommendationer från forumet. De är ibland helt galna.
Ja lut rätt använt biter säkert bra på den. Det kom ju fram i början av tråden att några använde kaustiksoda. Tyvärr vräker kanske många på för mycket, för starkt och vid fel tid osv precis som med glyfosat mm.ClasseClas skrev:
Enda jag tyckte var intressant är att lägga till var lite ström för bättre inträngning, spridning. Förra testet visade sig DC vettigt därför nu solcellerna. Jag testar för att det är kul särskilt nu när forumet översvämmas av parkslide nästan likt asbesttrådarna.
Personligen har jag aldrig problem med växter vill jag bli av med något kör jag mest likt vad Daniel_109 så envetet försöker få in här.
Det enda större experiment som har genomförts för att kontrollera parkslide:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5
Sammanfattning: Det enda som kan kontrollera parkslide (utrota går inte) är glyfosatbehandling i de fenologiska faser då växten drar ned näring i sitt rotsystemet. Inget annat fungerar.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5
Sammanfattning: Det enda som kan kontrollera parkslide (utrota går inte) är glyfosatbehandling i de fenologiska faser då växten drar ned näring i sitt rotsystemet. Inget annat fungerar.