Claes Sörmland
F f91jsw skrev:
Vi hade ett bestånd på ca 1,5 x 4 m som hade stått åtminstone sedan 1990-talet, förmodligen betydligt längre (huset byggt 1966 och vi köpte 2006). Eftersom vi byggde ett växthus intill parksliden tyckte vi det var dags att göra något åt den. Sommaren 2018 genomförde vi det rekommenderade brittiska glyfosatprotokollet, i månadsskiftet juli-augusti.

Vi utgick från koncentrerad Roundup G, 16% glyfosat (nu förbjuden men kan nog beställas från utlandet). Spädde den 50/50. Använde syl, 10 ml spruta och rosa kanyl (18G). Gjorde hål i varje stam i den andra stamsektionen från marken och fyllde stamsektionen med glyfosatlösningen med hjälp av sprutan. De små skotten har inte ihålig stam så dem sprutade vi bara. Sedan sprutade alla blad i hela beståndet med blomspruta med samma glyfosatlösning.

Nu är vi inne på tredje växtsäsongen efter giftbehandlingen och hittills har det inte kommit upp några skott. Året efter var det jordren öken, ingen växtlighet alls. Nu har gräset kommit tillbaka.

Själva behandlingen tog ett par timmar men sett till totalinsatsen måste jag säga att det var väldigt enkelt, förutsatt att parksliden verkligen är borta.
Håller med, inte svårt. Utmaningen är att läsa på ordentligt innan man agerar och att hantera att våra politiker tyvärr har gjort glyfosat och kanyler svårtillgängliga.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Vi hade ett bestånd på ca 1,5 x 4 m som hade stått åtminstone sedan 1990-talet, förmodligen betydligt längre (huset byggt 1966 och vi köpte 2006). Eftersom vi byggde ett växthus intill parksliden tyckte vi det var dags att göra något åt den. Sommaren 2018 genomförde vi det rekommenderade brittiska glyfosatprotokollet, i månadsskiftet juli-augusti.

Vi utgick från koncentrerad Roundup G, 16% glyfosat (nu förbjuden men kan nog beställas från utlandet). Spädde den 50/50. Använde syl, 10 ml spruta och rosa kanyl (18G). Gjorde hål i varje stam i den andra stamsektionen från marken och fyllde stamsektionen med glyfosatlösningen med hjälp av sprutan. De små skotten har inte ihålig stam så dem sprutade vi bara. Sedan sprutade alla blad i hela beståndet med blomspruta med samma glyfosatlösning.

Nu är vi inne på tredje växtsäsongen efter giftbehandlingen och hittills har det inte kommit upp några skott. Året efter var det jordren öken, ingen växtlighet alls. Nu har gräset kommit tillbaka.

Själva behandlingen tog ett par timmar men sett till totalinsatsen måste jag säga att det var väldigt enkelt, förutsatt att parksliden verkligen är borta.
Tack för bra info och grattis till vad som verkar vara bra resultat. Har du en länk till ”brittiska glyfosatprotokollet” eller lite mer info kring det? Juli-Augusti låter lite annorlunda än vad många säger här, där man säger innan frosten.

Redigerat:
Det man vill är att den är fullvuxen och börjar ge näring till roten. Så juli-augusti funkar. Men innan första frosten är också bra. Överdosering ger inte bättre resultat. Injektering tycks inte heller ge bättre resultat. Men det funkar lika bra.

• Gilla
Vassen76
  • Laddar…
V Vassen76 skrev:
Tack för bra info och grattis till vad som verkar vara bra resultat. Har du en länk till ”brittiska glyfosatprotokollet” eller lite mer info kring det? Juli-Augusti låter lite annorlunda än vad många säger här, där man säger innan frosten.
Hittar inte exakt den hemsidan jag tittade på då, men det finns information här:

https://www.for.se/wp-content/uploads/2020/11/Jones__Eastwood_2019_Sustainable_Control_JK.pdf

och här:

https://www.conservationevidence.com/reference/pdf/2124

Slutsatsen av dessa är att man ska behandla under perioden juni-oktober, men det spelar inte så stor roll när under perioden. Man ska inte heller ha för hög koncentration av glyfosat för det bränner sönder växtdelarna ovan mark utan att växten hinner ta upp det och skicka ner det i rötterna. Jag minns att jag räknade ut att man skulle späda Roundup G 50/50, men kommer inte ihåg exakt var jag fick uppgiften från.

Kanske är det inte nödvändigt att staminjicera medlet, men vi kände att det var bättre att ta till med storsläggan direkt med hängslen och livrem. Den metoden har även fördelen att man kan behandla skott som sticker upp nära andra växter man vill bevara med mindre risk att skada dem. Vi hade t ex ett skott som stack upp i en fläderbuske ett par meter bort som vi tog på det sättet. Inte heller det har återkommit, och flädern står kvar.

• Gilla
Vassen76
  • Laddar…
S
V Vassen76 skrev:
Tack för bra info och grattis till vad som verkar vara bra resultat. Har du en länk till ”brittiska glyfosatprotokollet” eller lite mer info kring det?
Mitt dokument (som jag redan länkat här minst 100 gånger) innehåller även en länk till den engelska studien som jag antar du är ute efter. http://bit.ly/parkslide

F f91jsw skrev:
Bekämpning i Juli-Augusti är i tidigaste laget, men fungerade uppenbarligen tillräckligt bra. Generellt anses det bli bättre resultat ju senare på säsongen man behandlar. Enligt Dan Jones är det viktigaste att man får glyfosat på alla plantor. Man behöver inte spraya alla blad på varje planta.
Den totala dosen du använt verkar vara för hög. Det innebär dels en onödigt hög miljöbelastning och dessutom riskerar du att ha dödat de översta rötterna innan giftet hann ner till de djupaste rötterna. Har du tur så var markförhållandena sådana att det inte fanns så mycket djupa rötter.

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Mitt dokument (som jag redan länkat här minst 100 gånger) innehåller även en länk till den engelska studien som jag antar du är ute efter. [länk]
Jo, tack för den. Den var mkt matnyttig.

Redigerat:
  • Gilla
STB
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utmaningen är att läsa på ordentligt innan man agerar och att hantera att våra politiker tyvärr har gjort glyfosat och kanyler svårtillgängliga.
Men vi kan väl inte låta narkomanerna injicera glyfosat? Hur skulle det se ut? :worried:

Staffans2000
P pmd skrev:
Men vi kan väl inte låta narkomanerna injicera glyfosat? Hur skulle det se ut? :worried:
Och koncentrerad dessutom. Här snackar vi OD.

Staffans

V Vassen76 skrev:
Har via en app ”picture this” identifierat att det vi trodde var någon exotisk bambu var japanese knotweed, mao parkslide :oops:. Det har varit där sedan innan vi köpte huset för ca 10 år sedan. Det är väl både bra och dåligt. Det positiva är att den inte har spritt sig nämnvärt under de år vi bott här, och beståndet är ca 4kvm. Det enda vi gjort är att dra ur det bruna i slutet av året? Ca 10-15m från bostadshuset. Här finns många åsikter men efter att ha läst STBs eminenta dokument funderar jag på att låta den vara nu och använda glycofat i höst, någon vecka innan frosten. Och sedan repetera nästa år. Eller öppnar man helvetets portar då, så att spridning börjar? Skall jag istället klippa eller dra ut när den redan har vuxit till sig, som nu? Gräva är kanske inget alternativ då det är nära granne och väg? Tacksam för visa svar.
Låt den vara. Inte ens proffsen vet hur den ska bekämpas och du kan trigga den till tillväxt.
Läs här!

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/tradgard/plantera/har-du-parkslide-i-tradgarden/

Det där är fel i princip allt ihop.
Den har funnits i Sverige i 100år. Det finns många bestånd som har tagits bort. Man ska inte låta den vara.
Glyfosat är den metod som kräver minst arbete, men definitivt inte den enda. Om man använder glyfosat ska det inte alls användas i hög koncentration. Det funkar inte bättre att överdosera.

Det blir inte värre av att man inte lyckas angripa den optimalt, det blir värre om man inte gör något alls.
Det bästa är inte att anlita proffs, utan att de som finns på plats gör något åt den. Att rycka någon gång i månaden hjälper bra.

Det är den typen av artiklar som medför att folk inte tar tag i problemet.

Det som är rätt är att växtavfall inte får dumpas i naturen.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Mitt lilla beständ verkar självdött, inte ett enda skott hittade jag. Har inte gjort nåt.
Vissna växter och nedfallna grenar bland levande grönska, tecken på misslyckat bestånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Haladria
  • Laddar…
Det kommer nog igång ska du se.

S STB skrev:
Bekämpning i Juli-Augusti är i tidigaste laget, men fungerade uppenbarligen tillräckligt bra. Generellt anses det bli bättre resultat ju senare på säsongen man behandlar. Enligt Dan Jones är det viktigaste att man får glyfosat på alla plantor. Man behöver inte spraya alla blad på varje planta.
Den totala dosen du använt verkar vara för hög. Det innebär dels en onödigt hög miljöbelastning och dessutom riskerar du att ha dödat de översta rötterna innan giftet hann ner till de djupaste rötterna. Har du tur så var markförhållandena sådana att det inte fanns så mycket djupa rötter.
Varje enskild erfarenhet är givetvis anekdotisk, men jag kan i alla fall konstatera att givet våra förhållanden var det en framgångsrik behandling eftersom vi inte fått något enda skott på tre år.

Man ska förstås tänka på miljön, men bonden på andra sidan tomtgränsen sprider tusentals gånger mer glyfosat på sin mark än vad jag gjorde vid ett enda tillfälle.

Nu på tredje året sen jag tog hem lite plantor från teststället med lut och elektrolys har det blivit någorlunda fart på några av grupperna. De är väl tagna om hand så det ska finnas lite att experimentera med finns fem liknande de på bilden. Tre ska få gå åt fram i augusti alla med samma lutlösning och peristaltiska pumpar som senaste prov en bara lösning, en med tillägg konstantström DC och sista med el via en enkel solcell typ för fritidsbruk.

De är riktigt fina utom på senhösten då man får klippa ner resterna och kompostera.

Skott av plantor som behandlats med lut och elektrolys, vissa med nya gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
P
F f91jsw skrev:
Man ska förstås tänka på miljön, men bonden på andra sidan tomtgränsen sprider tusentals gånger mer glyfosat på sin mark än vad jag gjorde vid ett enda tillfälle.
Glyfosatförbudet i Sverige är helt uppåt väggarna. Tillåtet för storskalig användning i jordbruk, men förbjudet för privat bruk i trädgårdar. Någon hade lite otur när den tänkte, tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.