P
D Daniel 109 skrev:
Frågan är varför vi inte bara skjuter av dem.
Ja, det borde vi göra med parkslide också.

S
P pmd skrev:
Ja, det borde vi göra med parkslide också.
Det är ju lite lustigt att man varnar för att köpa en fastighet med parkslide. Med de sk marknadskrafterna som är i gång framför allt i storstan där man spränger ner en bergknalle, som är totalt värdelös i sin originalförpackning, och kan sälja den som en något förstorad stjärtlapp på drygt 700 kvm, för närmre sex miljoner, då torde inte lite parkslide vara ett större problem heller. Det är ju brist på mark, brukar det stånkas om. Icke säger jag. Vi har hela norrlands inland som är näst intill obebott. Med tanke på det borde det sänka markpriserna i landet rejält. Men då börjar man tänka regionalt helt plötsligt. Då är det brist på mark i storstan men i norrlands inland, strax norr om Ångermanälven finns det hur mycket mark som helst. Om alla marknader fungerade lika insnöat skulle då t ex virke från norrland ha ett annat pris än virke från småland ifrån? Så är det ju inte.
Fram för mera parkslide i överprissatta fastigheter som sänker priset, om det är det som krävs för en sund fastighetsmarknad. Men dit är det långt tyvärr, när idiotin och marknadens, förlåt, de konstruerade regionala tillstånden, i fastighetsbestånden jagar vinst, även med parkslide på tomten.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Skillnaden på timmer och fastigheter är att timmer kan flyttas. Då blir priskillnader aldrig större än transportkostnaden. Fastigheter är en annan sak.

Sedan att jag inte begriper hur något kan ge 6Mkr för 700m^2 mark på ett ställe jag inte vill bo på är en annan sak. Uppenbarligen finns det fler som vill bo där än det finns lediga tomter. Då blir det dyrt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Om alla marknader fungerade lika insnöat skulle då t ex virke från norrland ha ett annat pris än virke från småland ifrån? Så är det ju inte.
Öh, va? Det är ju lite lättare att flytta träd (virke, massa, eller vad det nu är) från Norrlands inland till där konsumenterna finns, än att flytta tomter, eller?

Om det gick lika lätt att flytta en tomt från Norrlands inland till Stockholm som det är att flytta ett bord, då skulle du mycket riktigt se tomtpriserna i Stockholm falla rejält.

Men det faller ju på sin egen uppenbara orimlighet.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73
AXS AXS skrev:
[länk]
Ja kan bli ett vapen mot parkslide, eller kan bli ett effektivt sätt att sprida parkslide ännu mer.
Vad händer då när en gris äter plantan och vad kommer ut i andra änden: Är det så att den bekämpas eller har grisen bara fördelat upp växten och dessutom levererat den i en fin gödselhög som den kan växa i.
Något annat som än inte är ett problem, men som kan bli det när klimatet ändras är gudaträdet
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-07/nu-ska-alla-177-gudatrad-i-malmo-huggas-ner
Den kanske förtjänar sin egen tråd i framtiden

harry73 harry73 skrev:
Något annat som än inte är ett problem, men som kan bli det när klimatet ändras är gudaträdet
[länk]
Den kanske förtjänar sin egen tråd i framtiden
Ja, jag läste just på. Hade aldrig hört talas om det, men det verkade ju vara ett "spännande" träd... :)

Det verkar dock inte ha spridit sig så mycket i Sverige. Än iaf.

Regelverken blir ju lite fyrkantiga när det ska vara samma i hela EU. Men det är ju bra att stoppa dem innan de blir ett problem.

Z ZamuelA skrev:
Nu har parksliden kommit upp 2-3dm hemma i skogen jämte tomten. På den del som jag behandlade med kaustiksoda har inget kommit upp. Förhoppningsvis kommer heller inget upp där mer så det var ju en relativt enkel metod.
Hej!

Kan du redogöra hur när och vad du gjorde med kaustiksoda?
Väldigt intressant om du kan rapportera även längre fram om det fortfarande verkar bra där du bekämpade med kaustiksodan.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Kan du redogöra hur när och vad du gjorde med kaustiksoda?
Väldigt intressant om du kan rapportera även längre fram om det fortfarande verkar bra där du bekämpade med kaustiksodan.
Jag har sagt det tidigare men det tåls tydligen att upprepa... Går du på med gift så "retar" du den bara och det kanske blir färre stammar den säsongen men nästa år, eller senare på året, kommer den att skjuta desto fler runt omkring...

Det enda som fungerar är att rycka skott konstant, alternativt se till att allt är borta och sen täcka området med dubbla svarta markdukar i 3-4 år. Markdukarna måste vara UV beständiga och ska täcka hela området där den växer +5-6 meter utanför i alla riktningar så det blir ett väldigt stort område och inte alltid möjligt...

Växer den intill husvägg skulle jag inte rekommendera täckning eftersom risken är större att den då börjar kämpa sig "inåt" utan då är det att rycka som gäller.

Åker man bort några veckor är det viktigt att ha någon som kan komma och rycka under tiden så den inte får upp några blad att räkna med!

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Det är inte stammarna som är problemet. Det är rötterna man behöver bli av med. Den blir inte kraftigare av en misslyckad förgiftning.
De försök som gjorts visar att glyfosat funkar om det används rätt. Det finkar även bra bra att tycka med några veckors intervall. Om man tycker får man hålla på tämligen länge. Täckning medför att den inte kan göra av med den lagrade energin. Den kan då klara sig länge i marken. Jag tror inte att det räcker med tre år. Om man i stället rycker kan man parallellt etablera nya växter.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Någon som provat att hälla kokande vatten på Sliden/rötterna?

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Att hälla på växten är inte effektivare än att rycka. Lyckas man värme upp roten så lär den dö. Men efter som den växer rätt djupt krävs det mycket varmvatten och en genomsläpplig jord. Det har spånats på militärens lågtrycksångpanna och spjut i backen men jag har inte sett någon som har testat den metoden. Den borde funka, men kräver en hel del energi.

Hej,

Jag försökte ta kort på det men det fokuserar rätt dåligt.
Men är detta vad jag tror det är och som tråden handlar om? Eller kan jag vara lugn?
Finns en hel del i gräsmattan på en area på kanske 5x5 meter.
Blomknoppar och lövverk som sticker upp ur jord och torra löv på en områdesgräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på brunröda växter bland gräs på en gräsmatta, möjlig oro för skadedjur eller sjukdom.
Skapa konto

Otydligt fokus på grönskande gräsmatta med rödbruna växtansamlingar som kan vara sjukdom eller skadedjur.
Skapa konto

Nej. Det är något annat.

• Gilla
ViperTim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.