Z ZamuelA skrev:
Nu har parksliden kommit upp 2-3dm hemma i skogen jämte tomten. På den del som jag behandlade med kaustiksoda har inget kommit upp. Förhoppningsvis kommer heller inget upp där mer så det var ju en relativt enkel metod.
Hur gjorde du med kaustiksodan?

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Z
Nu har jag mycket berg under och med några dm jord på bara så inga rötter som kan gå flera meter ner i jorden och det hjälper ju till, men kan säkert fungera på annan mark med. Där jag ville bli av med det var framförallt på en grus plan bakom garaget där parkslide och även annat ogräs börjat komma och då det gärna får vara heldött där så funkar kaustiksoda rätt bra. Jag ville inte gärna blanda ut det med vatten då det ju är farligt att hantera, så jag väntar in när det ska börja regna och innan dess häller ut det i granulatform där det ska verka. Regnet löser upp det så det går ner i marken. Parksliden vissnar ner nån dag senare och har inte kommit tillbaka sen dess. Det är nog ett rätt generellt bra sätt att bli av med ogräs där man inte önskar att nått ska växa.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Nu har jag mycket berg under och med några dm jord på bara så inga rötter som kan gå flera meter ner i jorden och det hjälper ju till, men kan säkert fungera på annan mark med. Där jag ville bli av med det var framförallt på en grus plan bakom garaget där parkslide och även annat ogräs börjat komma och då det gärna får vara heldött där så funkar kaustiksoda rätt bra. Jag ville inte gärna blanda ut det med vatten då det ju är farligt att hantera, så jag väntar in när det ska börja regna och innan dess häller ut det i granulatform där det ska verka. Regnet löser upp det så det går ner i marken. Parksliden vissnar ner nån dag senare och har inte kommit tillbaka sen dess. Det är nog ett rätt generellt bra sätt att bli av med ogräs där man inte önskar att nått ska växa.
Ah, ok, så du strödde helt enkelt ut där det växte. Det underlättar onekligen med berg under, då kan rötterna åtminstone inte sticka nedåt ...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du kanske kan fråga Bromölla kommun. Enligt en tidningsnotis så har de anlitat en firma som skall skära av parkslidet med kniv, men det skall inte göras förrän efter semestern. Ett effektivt sätt att utrota parkslide, enligt kommunekologen.
Undrar vem som inbillat henne det ?
Det är inte snällt att lura dumbommar.
Fullt i klass med Nigeriabrev.

• Haha
  • Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Det är bra mycket effektivare än att vicka på rötterna som de försökte sig på någonstans. Det jag läst från England är att man ska skära minst fyra gånger per år. En gång är bättre än inget, men kommer sannolikt inte att ge någon större effekt.

Edit: Lerum var det som försökte med det.
De utvärderar tydligen olika metoder nu. Det är ju bra. Jag tror inte att vickning är en som kommer att rekommenderas. Vältning nämner de. Det låter lämpligare om det är större bestånd.

Redigerat:
Z
Jag undrar vad som är bäst av att rycka eller klippa av? Rycka är ju enklare och man får oftast upp "allt", men de fall där den gått av så har nya skott kommit där den gått av. Frågan är om den sprider sig mer om man rycker upp allt mot om den klipps av?

Det blir sannolikt ingen märkbar skillnad.

C CTL skrev:
Stenolfanders föreslog betande djur och det är inte så dumt. Du kan dock göra det grundligare (sic!). Hägna in parksliden ordentligt och låt några grisar böka rent. De är fantastiskt effektiva på att hitta och äta upp rötter. Är rötterna dessutom smakliga lär det gå ännu fortare :)
Förslaget om grisar tycker jag låter bra (har ingen parkslide själv och borde kanske hålla käft). Jag har en liknande idé. Någon naturlig fiende till eländet tycks inte finnas. Men om det här är ett globalt problem, rangordning närmast under corona och växthuseffekt, så borde väl finnas pengar så det räcker för att betala en händig biolog för att konstruera en mikroorganism som lever på parkslide och dör när sliden är slut?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Men om det här är ett globalt problem, rangordning närmast under corona och växthuseffekt, så borde väl finnas pengar så det räcker för att betala en händig biolog för att konstruera en mikroorganism som lever på parkslide och dör när sliden är slut?
Precis. Vad skulle kunna gå fel? ;)

• Gilla
  • Haha
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Ingen har skrivit om hur japanerna gör - det är därifrån problemet kommer, eller hur? Alla japanska trädgårdar fulla av slide? Tror inte det.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Vad skulle kunna gå fel? ;)

L Lasse Morin skrev:
Ingen har skrivit om hur japanerna gör - det är därifrån problemet kommer, eller hur? Alla japanska trädgårdar fulla av slide? Tror inte det.
Går att läsa här:

"I Japan är det däremot inte lika stora problem med spridning och invasivitet. Deras lokala ekosystem håller parkslideutbredningen i schack. Det finns arter där som livnär sig på parkslide, vilket gör att den får svårare att sprida sig i samma takt som här."

https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Tack Purre! Om engelsmännen har ännu värre problem med sliden än vi har i Sverige så har de väl testat att införa slidens naturliga fiender dit? Vem har tid att googla på det? Inte jag.
Lasse
(som förresten var ute och cyklade nyss, jag har inte läst alla inlägg och skrev ändå att "ingen har skrivit".)

Purre Purre skrev:
Går att läsa här:

"I Japan är det däremot inte lika stora problem med spridning och invasivitet. Deras lokala ekosystem håller parkslideutbredningen i schack. Det finns arter där som livnär sig på parkslide, vilket gör att den får svårare att sprida sig i samma takt som här."

[länk]

L Lasse Morin skrev:
Tack Purre! Om engelsmännen har ännu värre problem med sliden än vi har i Sverige så har de väl testat att införa slidens naturliga fiender dit? Vem har tid att googla på det? Inte jag.
Lasse
(som förresten var ute och cyklade nyss, jag har inte läst alla inlägg och skrev ändå att "ingen har skrivit".)
Att införa nya djur i ens miljö brukar man vara väldigt försiktig med, samma sak med växter. Dock inte på 1800-talet då man tog med växten från Japan och inte hade en aning om vilka problem den skulle ge framöver.
Bara kolla vilka problem Australien har pga tidigare dumma beslut. https://theculturetrip.com/pacific/australia/articles/australias-most-invasive-species/

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Ja, de testar med djur som äter parkslide i england.

Bra att de är försiktiga. Idealet vore att hitta något som redan finns i Sverige. Inlägget som jag reagerade på föreslog gris. Undrar om engelsmännen testat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.