1 545 250 läst · 5 401 svar
1545k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
OM nu gris äter slide (vilket jag inte vet något om) så finns det säkert en massa annat som grisen oxå äter. Så ska man nu göra hela trädgården och omgivningen till svinhägn några år så kan man nog gräva upp allt och byta ut jorden för samma obehag.
Men man kan inte äta en grävmaskinsnuttjulle skrev:
Om man har få skott, som vi har/hade så kan man sätta ett rör över skottet/roten, t.ex. Ett stuprör eller markör som är igensatt i andra änden så att inget ljus kommer in. Sen låter man den växa i det. I vårt fall så sköt roten 5-6 skott som blev 1-1.5 meter långa, mycket späda men ändå något. Sen när de inte längre växte nämnvärt så rykte jag bort skotten. Detta var under sommaren förra året, roten som skickade de skotten har inte skickat några nya skott sen dess (en annan rot som inte fick den behandlingen utan vanlig ryckningar har skickat skott i år).
Jag vill intala mig att det är ett effektivt sett att utarma rötterna, men vad vet jag, en datapunkt är ju inte särskilt vetenskapligt.
Jag vill intala mig att det är ett effektivt sett att utarma rötterna, men vad vet jag, en datapunkt är ju inte särskilt vetenskapligt.
Så gör jag. Eller ja, jag rycker ca en gång i månaden. Första åren blev många skott klart över en halvmeter. Men de minskar i storlek med tiden.Z ZamuelA skrev:
Nej, jag rycker allt ovan jord.
Stammen ger inte mycket yta till fotosyntes. Det är möjligt att du snabbt får en stor tillväxt och effektivt suger ur näring ur roten. Men den metoden har jag ingen erfarenhet av.
Vi var inte mkt smartare I Sverige på 70-talet när nån tomte ville plantera in Kanadagäss att ha och jaga på....Purre skrev:
Frågan är varför vi inte bara skjuter av dem. De är ju inte direkt svårjagade när de skiter ner badplatser och betar åkrar.