OM nu gris äter slide (vilket jag inte vet något om) så finns det säkert en massa annat som grisen oxå äter. Så ska man nu göra hela trädgården och omgivningen till svinhägn några år så kan man nog gräva upp allt och byta ut jorden för samma obehag.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
harry73
snuttjulle snuttjulle skrev:
OM nu gris äter slide (vilket jag inte vet något om) så finns det säkert en massa annat som grisen oxå äter. Så ska man nu göra hela trädgården och omgivningen till svinhägn några år så kan man nog gräva upp allt och byta ut jorden för samma obehag.
Men man kan inte äta en grävmaskin

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
L Lasse Morin skrev:
Tack Purre! Om engelsmännen har ännu värre problem med sliden än vi har i Sverige så har de väl testat att införa slidens naturliga fiender dit?
Du missade kanske inlägg #3594? :)

Z
Vad händer om man bara rycker av bladen när den kommit upp nån halvmeter? Då blir det ju ingen energi tillbaka, men kanske den gör av med mer i försök att växa vidare?

Om man har få skott, som vi har/hade så kan man sätta ett rör över skottet/roten, t.ex. Ett stuprör eller markör som är igensatt i andra änden så att inget ljus kommer in. Sen låter man den växa i det. I vårt fall så sköt roten 5-6 skott som blev 1-1.5 meter långa, mycket späda men ändå något. Sen när de inte längre växte nämnvärt så rykte jag bort skotten. Detta var under sommaren förra året, roten som skickade de skotten har inte skickat några nya skott sen dess (en annan rot som inte fick den behandlingen utan vanlig ryckningar har skickat skott i år).

Jag vill intala mig att det är ett effektivt sett att utarma rötterna, men vad vet jag, en datapunkt är ju inte särskilt vetenskapligt.

• Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Vad händer om man bara rycker av bladen när den kommit upp nån halvmeter? Då blir det ju ingen energi tillbaka, men kanske den gör av med mer i försök att växa vidare?
Så gör jag. Eller ja, jag rycker ca en gång i månaden. Första åren blev många skott klart över en halvmeter. Men de minskar i storlek med tiden.

Z
D Daniel 109 skrev:
Så gör jag. Eller ja, jag rycker ca en gång i månaden. Första åren blev många skott klart över en halvmeter. Men de minskar i storlek med tiden.
Du rycker bara bladen då och låter stammarna stå kvar?

Nej, jag rycker allt ovan jord.

Z
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag rycker allt ovan jord.
Jo det är ju det jag gjort, men frågan är om man BARA rycker BLADEN, vad händer då? Kommer roten ge mer energi till stammarna och inte få nått tillbaka eller blir det sak samma.

Stammen ger inte mycket yta till fotosyntes. Det är möjligt att du snabbt får en stor tillväxt och effektivt suger ur näring ur roten. Men den metoden har jag ingen erfarenhet av.

Purre Purre skrev:
Att införa nya djur i ens miljö brukar man vara väldigt försiktig med, samma sak med växter. Dock inte på 1800-talet då man tog med växten från Japan och inte hade en aning om vilka problem den skulle ge framöver.
Bara kolla vilka problem Australien har pga tidigare dumma beslut. [länk]
Vi var inte mkt smartare I Sverige på 70-talet när nån tomte ville plantera in Kanadagäss att ha och jaga på....

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Frågan är varför vi inte bara skjuter av dem. De är ju inte direkt svårjagade när de skiter ner badplatser och betar åkrar.

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Frågan är varför vi inte bara skjuter av dem. De är ju inte direkt svårjagade när de skiter ner badplatser och betar åkrar.
För att inte snacka om glassplitter och ölburkar, de lämnar kvar på badplatserna.

Staffans

• Haha
  • Gilla
demesmaeker och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För att inte snacka om glassplitter och ölburkar, de lämnar kvar på badplatserna.

Staffans
Det är en annan art.

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Det är en annan art.
Japp!
Men invasibla, är de.

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.