1 537 449 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
https://www.ebay.de/itm/1-L-Glyfos-...600267?hash=item211f647dcb:g:520AAOSw8d5ZXNmN
Ingenting du sprutar på innan grannen samtyckt.
Ingenting du sprutar på innan grannen samtyckt.
Nej grannen har inget ansvar juridiskt då det ännu inte finns någon lag som reglerar detta.Rebecca124 skrev:
Det som kan påverka grannen är däremot att påpeka för hen att det är många som drar sig ur husköp numera pga Parkslide och det är en värdesänkning av hens tomt.
Om grannen själv inte vill bekämpa så kan du erbjuda dig att göra det om hen hjälper till och betalar för medlet.
Enklast i kuperad terräng när man inte är rädd om intilliggande plantor är att spraya Parksliden med Roundup.
Har du Parkslide bredvid växter du är rädd om så köp Roundup gel och pensla på bladen så tar inget annat skada.
Köp dig en större tryckspruta på tex Jula så blir det enkelt att göra det.
Jag har den för 99 kr från Meec. Duger gott.
https://www.jula.se/search/?query=tryckspruta&area=products&f.loopCategory.terms=["Trädgårdsredskap"]&sort.by=relevance&sort.order=desc
Får eller getter fungerar inte för dom äter inte av allt och rötterna tar ingen skada av det så den fortsätter att växa.
Det är rötterna du ska komma åt men utan att gräva för då börjar den oftast att sprida sig mer som försvar. Det är i princip helt omöjligt att rensa jorden från alla rotbitar.
Det behövs absolut inte starkare än vad du kan köpa i Sverige.edelman skrev:
Men det blir billigare i längden att köpa koncentrerad och späda ut den själv.
Men den ska behandlas vid rätt tid då det är bladen som drar ner giftet till roten.
Kopierar in text från facebookgruppen Död Åt Parkslide!
NEJ starkare Roundup har inte större verkan!!! Helt onödigt att sprida extra mycket gift.
Salt förstör marken för lång tid framåt. Ättika fungerar bara en kortare tid och dödar inte roten, bara det som växer ovan mark.
Täckning fungerar dåligt då rötterna kan leta sig flera meter utanför täckningen för att komma upp ovan jord.
Gräva upp rötterna kan leda till att den som försvar börjar växa hejdlöst i stället.
Det är i princip omöjligt att rensa jorden från alla små rotbitar.
Rötterna kan ligga i vila många år innan dom börjar växa igen.
Måns Bruun har översatt en text från engelska forskare och den ger bäst tips på hur du ska behandla.
Sammandrag av den texten.
Då det är roten till det onda man vill åt så är det period 3 och 4 man ska behandla.
Starkare Roundup/glyfosat ger inte bättre resultat.
Man har 58 testytor som är 15x15 m som man kör ett antal olika behandlingar på.
Till att börja med så har man delat in säsongen i 4 delar.
1. vårvinter - rötterna vaknar och börjar gro, i huvudsak näringstransport från rötterna)
2. Våren, tillväxten kommer igång ordentligt och växten förbereder sig att börja lagra mer energi i rötterna
3. Sommaren då växten ovan jord nått sin maxstorlek, rötterna börjar tillväxa för att kunna lagra mer näring och inlagringen i rötterna börja
4. Sensommar/höst max inlagring av energi och näring i rötterna.
Bästa tid för behandling.
Period 3 när den har mycket blad som transporterar ner glyfosaten till roten.
Period 4 när den börjar lagra mer energi rötterna.
Större del av texten översatt av Måns Bruun.
Det är så vitt jag vet det största försöket med att bekämpa/kontrollera parkslide som är gjord. Den är väldigt intressant, ganska svårläst och en smula deprimerande. Jag ger en kort sammanfattning så får ni försöka ta er genom den vetenskapliga texten så gott ni orkar.
Man ska vara medveten om att det är testat av forskare på ett engelskt universitet där man har standardiserat metoderna för att se vilket som ger bäst resultat. Huvudsyftet är inte bekämpning i trädgårdar utan för kontroll/bekämpning i stora bestånd där parkslidet verkligen är invasivt.
Man har 58 testytor som är 15x15 m som man kör ett antal olika behandlingar på.
Till att börja med så har man delat in säsongen i 4 delar.
1. vårvinter - rötterna vaknar och börjar gro, i huvudsak näringstransport från rötterna)
2. Våren, tillväxten kommer igång ordentligt och växten förbereder sig att börja lagra mer energi i rötterna
3. Sommaren då växten ovan jord nått sin maxstorlek, rötterna börjar tillväxa för att kunna lagra mer näring och inlagringen i rötterna börja
4. Sensommar/höst max inlagring av energi och näring i rötterna.
Sedan har man provat olika bekämpningsmedel under period 1-2 som hämmar tillväxten och näringstransporten från rötterna som picloram (numer i princip förbjudet i EU) men även andra.
Man har grävt, grävt och behandlat med olika bekämpningsmedel, täckt med duk och behandlat med glyfosfat, dvs RoundUp mm under de olika perioderna. Glyfostat har man testat genom att incicera, klippa och fylla och spruta i olika koncentrationer på löven. Man har även testat att injicera glyfosfat i rötterna
Slutsatsen är i princip den samma som den som ni kommit fram till här. Det är BARA glyfosfat som är riktigt effektivt. Bäst fungerar det om man sprutar/incierar det under period 3 och 4. Man for lite olika resultat om man använder låga doser under hela sommar-sommar/höst eller om man jobbar med koncentrerad bekämpning i period 4.
Om jag tolkat det rätt så är det som ger störst skada på rötterna upprepade behandlingar med lägre doser eftersom det då tas upp bättre av växten. Men effekten kommande år verkar vara ungefär den samma.
Att behandla med glyfosfat nu när växten i princip endast pumpar näring från rötterna till delarna ovanjord är långsiktigt inte särskilt effektivt enligt den här studien. Men de har inte gjort det kontinuerligt under hela perioden utan bara en eller två gånger. Men det ger inga egentliga effekter på rötterna.
Även om man använder mycket högre doser när man injicerar glyfosfat än när man sprutar på bladen så verkar det inte heller ge bättre resultat, utan är mest dyrare och jobbigare. Men det är samma sak där, det är en behandling per period.
Grävning, täckduk, klippning och tidiga behandlingar med andra bekämpningsmedel minskar förstås hur mycket parkslide man får upp, men är inte lika effektivt som glyfosfatbehandling under andra delen av växtsäsongen. Injicering i rötterna dödade dessa lokalt men hindrade inte att slidet fortsatte växa obehindrat en bit därifrån så det var ingen effektiv metod.
Ingen av metoderna dödade några bestånd under de tre år som studien pågick, men det blev betydligt mindre i glyfosfatrutorna med sen behandling.
https://theconversation.com/weve-found-the-best-way-to-control-japanese-knotweed-95320
Redigerat:
Den studien är inte riktigt applicerbar för bestånd i trädgårdar. Den är helt fokuserad på hur man kan gå på riktigt stora bestånd med liten arbetsinsats.
Parkslid är inre så unik som många vill få den till. Den behöver precis som alla andra växter solljus för att växa. Den klarar inte skuggning särskilt bra.
Höns, geter, får mm kan säkerligen hålla undan alla skott. Men när den inte får möjligheten att skicka upp skott gör den inte av med energi. Så det tar väldigt lång tid att utrota den så. Den metod jag kör på är att ta bort alla skott med 2-4 veckors intervall. Men spara all annan växtlighet som medför skugga. Utom nässlor då de försvårar att rycka skott. Gifter är inte särskilt effektivt.
Parkslid är inre så unik som många vill få den till. Den behöver precis som alla andra växter solljus för att växa. Den klarar inte skuggning särskilt bra.
Höns, geter, får mm kan säkerligen hålla undan alla skott. Men när den inte får möjligheten att skicka upp skott gör den inte av med energi. Så det tar väldigt lång tid att utrota den så. Den metod jag kör på är att ta bort alla skott med 2-4 veckors intervall. Men spara all annan växtlighet som medför skugga. Utom nässlor då de försvårar att rycka skott. Gifter är inte särskilt effektivt.
Glömde att "experten" på allt är med i tråden...D Daniel 109 skrev:Den studien är inte riktigt applicerbar för bestånd i trädgårdar. Den är helt fokuserad på hur man kan gå på riktigt stora bestånd med liten arbetsinsats.
Du har väl läst tillräckligt många inlägg i tråden här nu för att fatta att får, getter, täckning, ryckning mm inte är effektivt.
Har du också glömt att rötterna kan ligga och vila i flera år innan dom börjar växa igen?
Ryck du i x antal år till du som verkar ha tiden...
Konstigt nog så har flera följt dom råden i sina trädgårdar och fått bukt med eländet i facebookgruppen.
Du får väl gå med i gruppen och tala om att det inte fungerar Daniel 109.
Den här tex behöver ju få veta det... skrivet juli 2018
Dom hade...
Ja alltså utomhus känns 100 kvadratmeter inte så mycket som inomhus. Tänk 15 meter långt och 6-7 meter brett. Typ
Jag, min sambo och svåger med sambo har en stuga på gränsen Småland/Skåne (Vittsjö) med ett härligt bestånd på 100m2 parkslide. Stugan köptes för 2 somrar sen och samma sommar, dumma som vi var, körde vi igenom alltihop med lie och grävde upp gud vet hur många rötter från jorden. Allt växtavfallet körde vi till tippen och tänkte att det var ju inte så svårt. Så här med facit i hand var det ju inte så smart.
Men sen förra sommaren efter mycket läsande gick vi igen på växten från helvetet med en annan approach.
Vi körde med samma teknik som proffsen kör i England, fast fattigmansvarianten. Dvs köra en skruvmejsel in i varenda en av stammarna (2000+ stammar) för att i hålet injicera med spruta (utan nål) 5ml koncentrerad roundup. Eftersom denna planta som skickats till jorden av Satan själv stod så tätt delade vi upp jobbet på 2pers. Person ett fixade hålet i stammen och sprayade med rosa sprayfärg på ett blad. Person två injicerade plantan med roundup och markerade med blå sprayburk.
Sagt, gjort och sisådär 2 hela arbetsdagar för 2pers tog det att slutföra arbetet. Sen kunde vi bara vänta och se ifall det skulle göra susen eller ej.
Nöjda såg vi några månader senare att stammarna skrumpnat och såg risiga ut. Allt som för egen maskin dött och lagt sig på marken körde vi till tippen. Men sen kom vintern och vi fick ta paus i ett halvår i vår mission att utrota parksliden.
Åter till nutid.
Efter vi gett parksliden mer injiceringar än vad självaste Keith Richards skulle tålt (om han var parkslide istället för människa) så har det hänt massa intressanta grejer.
1. Parksliden är otroligt svag, den orkar knappt ta sig över knähöjd, på de ställen som den väl orkar ta sig över ytan. På andra sidan uppfarten står obehandlad parkslide som inte fått vatten på 3 månader och bara frodas.
Jag är nu övertygad om att parkslide kan livnära sig enbart på hat.
2. Med tanke på storleken och hur kompakt skogen vi har haft, så skulle jag uppskatta att 75% är HELT borta. Det känns som roundupen har gett den en sån käftsmäll att den inte kommer orka upp många år till om vi fortsätter i den här TAKTEN.
3. Vi har fått små (nästan) söta bonsai-parkslide-träd.. Först trodde jag att det var något annat, men efter att ha studerat stammarna och googlat en del så är detta en mutation. Allt fruktansvärt gift tillverkat av världens svinigaste företag (förlåt moder jord) som vi tryckt ner i parksliden verkar gjort moder-roten riktigt sjuk. Så upp kommer en förvriden version av parksliden som kallas bonsai knotweed (plus half förvriden och helt frisk parkslide, såklart). Mina efterforskningar på interwebben säger att ankomsten av parkslide I bonsaitappning är mycket positiva tecken som visar på att moder-roten mår allt annat än bra.
Så.. Nu är det knappt några plantor som är högre än knähöjd så det finns inga stammar tjocka nog att injicera. Så nu i sommar sprayar vi järnet på 100% av de blad som syns, sen får vi se vad som händer till nästa år.
6 oktober 2019 bild på en fin gräsmatta
så här ser det ut. På samma ställe som var en djungel innan kommer det i år endast upp några enstaka miniparkslidedjävular.
Uppdaterat i dag 22 april 2020
Alright, en uppdatering kommer här:
Förra året, år 3 eller 4, började otyget på typ 100m2 ge med sig. Då var det dags att ge sig på det andra otyget på sisådär 10-15m2, mellan de bägge otygen är det en uppfart.
Sagt och gjort, i september förra året injicerade vi detta mindre otyg med sprutor som vi alltid gjort. Och eftersom det lär vara samma rotsystem i bägge bestånden gav det snabbt resultat, vilket vi ser nu. Knappt ingenting är på väg upp, och i år har vi kanske hittat 5-10 små knoppar som är på väg upp. That's it.
Snart är otyget avlivat! Död åt parkslide!
Hela tråden kan läsas i gruppen Död Åt Parkslide
https://www.facebook.com/groups/325617844518025/permalink/516162898796851/
Bortsett från en del faktafel i texten tycket jag inte att litervis koncentrerat gift är en bra lösning. Men visst går den att förgifta.
Det har ju inte varit någon vinter här på västkusten. Vi hade två dagar med runt -14 och sen har det hållit sig mest runt nollan. Mycket har börjat växa väldigt tidigt.S shadowfire skrev:
Då jag och många fler har följt din kamp så hade det varit roligt att få se lite foton på hur det ser ut nu efter 8 års kämpande.
Hur behandlade du den förra sommaren?
Har du fått upp många skott i år?
”Vi i villa” har ett reportage om Parkslide. Inte sett att någon länkat till den tidigare (men kan så klart ha missat även fast jag försöker följa tråden).
https://www.viivilla.se/tradgard/pa..._medium=email&utm_source=Sverige+II-All_Users
https://www.viivilla.se/tradgard/pa..._medium=email&utm_source=Sverige+II-All_Users
Det känns som att någon skrivit ner personliga uppfattningar utan något egentligt belägg.
Att råka få lösa rotfragment inom ett etablerat bestånd är definitivt inte ett problem.
Spridningen i sidled får man sannolikt av att den inte kan komma upp där den växer. Tex via täckning eller intensivt ryckande. Inte om man gräver eller rycker lite mer sällan.
Jag kan inte se att råden att rycka minsta skott direkt har några som helst belägg.
Det verkar finnas förvånansvärt få seriösa undersökningar på området.
Att råka få lösa rotfragment inom ett etablerat bestånd är definitivt inte ett problem.
Spridningen i sidled får man sannolikt av att den inte kan komma upp där den växer. Tex via täckning eller intensivt ryckande. Inte om man gräver eller rycker lite mer sällan.
Jag kan inte se att råden att rycka minsta skott direkt har några som helst belägg.
Det verkar finnas förvånansvärt få seriösa undersökningar på området.
Japp, Vi i villa och deras trädgårdsreportage och odlingsråd lider av allvarlig kunskapsbrist sedan många år tillbaka. De skriver och ger "goda råd" utifrån vad de tror konsumenterna vill höra, enkla Quick fix lösningar som inte kräver speciellt mycket arbete.D Daniel 109 skrev:
Alla trädgårdsägares önskedröm men som tyvärr inte finns i verkligheten
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
"Vi i villa" uppfattar jag ju som ett reklammagasin, kan inte minnas att jag någonsin läst något marginellt djuplodande i den... Pappret duger ju inte ens till att tända i spisen med...A Abies koreana skrev:Japp, Vi i villa och deras trädgårdsreportage och odlingsråd lider av allvarlig kunskapsbrist sedan många år tillbaka. De skriver och ger "goda råd" utifrån vad de tror konsumenterna vill höra, enkla Quick fix lösningar som inte kräver speciellt mycket arbete.
Alla trädgårdsägares önskedröm men som tyvärr inte finns i verkligheten
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Vi i Villa, VIllaliv och liknande skrifter är ju bara ett reklamblad som försöker ha lite innehåll för att komma runt "Ej reklam tack"...
Hann bli tvåa på den.
Hann bli tvåa på den.
Jag läste forumet och roade mig med andras historier. Kul att följa kampen. Men kom på att mina svärföräldrar klippte bort en stor buske utanför fönstret i vårt nyinköpta fritidshus. Och nu såg jag dem berömda skotten. Är detta djävulens planta?