Det där är högst sannolikt en Plymspirea.

Alebaleportocale
D Daniel 109 skrev:
Det där är högst sannolikt en Plymspirea.
Phew! Tack! Det hade varit mardrömmen...

Alebaleportocale
Och de här? De växer precis intill ett päronträd

• Unge skott växer vid foten av ett träd, omgivna av gräs och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unge plantor som växer i gräset bredvid ett päronträd.
    Skapa konto
  • Unge växtskott i jord bredvid gräs, nära päronträd, med stenar och lövverk.
    Skapa konto
  • Unge plantor som växer i gräsmatta nära ett päronträd, fingrar synliga i förgrunden.
    Skapa konto
  • Unga växter spirar i jord nära gräs, potentiellt en slags skott från ett päronträd.
    Skapa konto
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Inte parkslide

Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Skott från päronträdet?

Alebaleportocale
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skott från päronträdet?
Det hoppas jag! Jag har växt upp i en betongstad så jag är inte alls van med allt med natur och identifiering av naturavkommor att göra...:D

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Låter nästan som Bambu..som man ju aldrig bli av med....Tanken som föll mig in var om man inte kunde frysa ihjäl dom? kanske en dutt med flyande kväve...

Magnus Construction Magnus Construction skrev:
Låter nästan som Bambu..som man ju aldrig bli av med....Tanken som föll mig in var om man inte kunde frysa ihjäl dom? kanske en dutt med flyande kväve...
Maken har snöat in på bambu och vill gärna ha det i trädgården. Jag nämnde detta för min egen far, som direkt varnade oss för dess utredning (vilket de halvbittert fått erfara vid sommarstugan). Visar sig dock att det finns olika sorter och Bergsbambu verkar ha alla fördelar med bambu UTAN den okontrollerade spridningen. (y)

Företaget som anlagt jorden på tomten vill inte stå till svars för parksliden som kom med jorden..
Har här i dagarna grävt upp tre skott.
Hur stort och djupt runt varje skott tror ni man behöver gräva för att säkerställa att man får med sig alla rötter?

• Närbild på gräsupptaget skott av parkslide bland naturlig vegetation.
    Skapa konto
  • Nygrävd jord med gräs och ett par små parkslide-skott synliga bland stenar.
    Skapa konto
Så länge du gör något åt den kontinuerligt är det ingen fara. Parkslide är inte klassad som invasiv på EUs lista. Så det är inte olagligt att sprida den. I den omfattning det ser ut att vara är det inte värre än vanligt ogräs. Men det är bra att du markerat mot dem så att de blir medvetna om problemet.

D Daniel 109 skrev:
Parkslide är inte klassad som invasiv på EUs lista. Så det är inte olagligt att sprida den.
Skälet till det är att Tyskland vägrade skriva på, inte för att de förnekade parkslidens invasiva förmåga utan för att den är så utbredd i Tyskland att de bedömer det som meningslöst att bekämpa den.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Japp. Men det medför en tydlig juridisk skillnad.

D Daniel 109 skrev:
Japp. Men det medför en tydlig juridisk skillnad.
Vilken då?

Att den inte är klassad som invasiv av EU.

Visst, den finns inte på listan av det skälet jag angav. Det är förenat med straffansvar att sälja, ge bort eller på annat sätt sprida växter och djur på EU´s invasiva lista men i praktiken händer inget alls, möjligen i Storbritannien men absolut inte i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.