1 540 289 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det där är högst sannolikt en Plymspirea.
Och de här? De växer precis intill ett päronträd
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Allvetare
· Sverige
· 8 inlägg
Låter nästan som Bambu..som man ju aldrig bli av med....Tanken som föll mig in var om man inte kunde frysa ihjäl dom? kanske en dutt med flyande kväve...
Maken har snöat in på bambu och vill gärna ha det i trädgården. Jag nämnde detta för min egen far, som direkt varnade oss för dess utredning (vilket de halvbittert fått erfara vid sommarstugan). Visar sig dock att det finns olika sorter och Bergsbambu verkar ha alla fördelar med bambu UTAN den okontrollerade spridningen.Magnus Construction skrev:
Företaget som anlagt jorden på tomten vill inte stå till svars för parksliden som kom med jorden..
Har här i dagarna grävt upp tre skott.
Hur stort och djupt runt varje skott tror ni man behöver gräva för att säkerställa att man får med sig alla rötter?
Har här i dagarna grävt upp tre skott.
Hur stort och djupt runt varje skott tror ni man behöver gräva för att säkerställa att man får med sig alla rötter?
Så länge du gör något åt den kontinuerligt är det ingen fara. Parkslide är inte klassad som invasiv på EUs lista. Så det är inte olagligt att sprida den. I den omfattning det ser ut att vara är det inte värre än vanligt ogräs. Men det är bra att du markerat mot dem så att de blir medvetna om problemet.
Skälet till det är att Tyskland vägrade skriva på, inte för att de förnekade parkslidens invasiva förmåga utan för att den är så utbredd i Tyskland att de bedömer det som meningslöst att bekämpa den.D Daniel 109 skrev:
Japp. Men det medför en tydlig juridisk skillnad.
Att den inte är klassad som invasiv av EU.
Visst, den finns inte på listan av det skälet jag angav. Det är förenat med straffansvar att sälja, ge bort eller på annat sätt sprida växter och djur på EU´s invasiva lista men i praktiken händer inget alls, möjligen i Storbritannien men absolut inte i Sverige.