1 537 423 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Bara att sätta igång med grävningen!
Ta dem vartefter slyngeln satt ett blad eller två för då har sliden dragit näring ur roten men hunnit producera ny. Slitet lönar sig. Ta med ett spett att bryta med o kolla jorden noga efter trådrötter.
Ta dem vartefter slyngeln satt ett blad eller två för då har sliden dragit näring ur roten men hunnit producera ny. Slitet lönar sig. Ta med ett spett att bryta med o kolla jorden noga efter trådrötter.
Släpp upp den mer, det är ingen panik.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Vår jätteslide har tittat upp lite då och då i samband med att det var molniga nätter, de skotten kom inte så långt dock, frosten tog dem nästan omgående. Vädret vi har nu med sol och klara nätter innebär nog att starten kommer skjutas en del för de flesta.
Vi har märkt att om vi jiddrar för mycket med växten så jävlas den tillbaka och sprider ut sig.
Bäst resultat har vi fått genom att låta den växa 25-30 cm och sen klippa ner den.
Skotten blir mindre och mindre
Bäst resultat har vi fått genom att låta den växa 25-30 cm och sen klippa ner den.
Skotten blir mindre och mindre
Jag har nu i ca 4a år tagit bort alla skott jag ser. Iband går det längre tid i mellan och då hinner dom växa sig längre.
Ibland tar jag dom när dom precis tittat upp. Men det jag märker är att det minskar och minksar. I år har det bara varit ett skott hittills. Nu vet jag ju att det inte har dragit igång riktigt men förra året märkte jag en rejäl minskning.
Ibland tar jag dom när dom precis tittat upp. Men det jag märker är att det minskar och minksar. I år har det bara varit ett skott hittills. Nu vet jag ju att det inte har dragit igång riktigt men förra året märkte jag en rejäl minskning.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Våra vill inte växa förbi våran jätterodedendronbuske. Undrar om det är den sura jorden?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag tycker mig märka att parkslide försvagas av baskisk jord. Dessutom finns det en vetenskaplig undersökning som visar att parkslide kan växa i extremt sur jord. Däremot har jag inte läst något vetenskapligt om basisk jord, men försöker själv bekämpa den med natriumhydroxid.S Stugmannen skrev:
Gör rododendron jord sur? Jag trodde att den helt enkelt bara tyckte om sura jordar, inte att den kunde förändra surhetsgraden.
Däremot tycker parkslide inte om att bli skuggad. Man ser den ofta i vägrenar och liknande öppna platser, men den tränger aldrig in i skogen. En rododendron skymmer ju solen till väldigt nära 100% så det håller säkert parksliden borta. Mitt senaste projekt är att ha ringat in parksliden av snabbväxande träd. Om 10 år eller så lovar jag rapportera om hur det gick.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Vet ej, bara en teori jag har haft för precis som du säger så gillar rodden sur jord. Tycker att jag ser en tydlig linje på var fanskapen slutar växa trots att det är ljus en liten bit till. Som tur är så växer mina bara på en isolerad plats och verkar inte vilja ta sig vidare. River upp dem varje vår/sommar och det tycks hålla dem i schack.S STB skrev:Jag tycker mig märka att parkslide försvagas av baskisk jord. Dessutom finns det en vetenskaplig undersökning som visar att parkslide kan växa i extremt sur jord. Däremot har jag inte läst något vetenskapligt om basisk jord, men försöker själv bekämpa den med natriumhydroxid.
Gör rododendron jord sur? Jag trodde att den helt enkelt bara tyckte om sura jordar, inte att den kunde förändra surhetsgraden.
Däremot tycker parkslide inte om att bli skuggad. Man ser den ofta i vägrenar och liknande öppna platser, men den tränger aldrig in i skogen. En rododendron skymmer ju solen till väldigt nära 100% så det håller säkert parksliden borta. Mitt senaste projekt är att ha ringat in parksliden av snabbväxande träd. Om 10 år eller så lovar jag rapportera om hur det gick.
Jag kan meddela att jag knappt hade några skott som stack upp ifjol efter min runda med att injicera glyfosat, endast några enstaka orkade upp. Bekämpade inget ifjol.
Än så länge har inget orkat upp här nu trots att en hel del annat börjat växa.
Hoppas smått att jag är en av de få som lyckats tajma bekämpningen precis rätt när jag gjorde det och då var det ju ändå något som växt till sig i många år.
Hoppas smått att jag är en av de få som lyckats tajma bekämpningen precis rätt när jag gjorde det och då var det ju ändå något som växt till sig i många år.
Kan du berätta mer om processen? Står den beskriven tidigare i tråden?Bjurran skrev:Jag kan meddela att jag knappt hade några skott som stack upp ifjol efter min runda med att injicera glyfosat, endast några enstaka orkade upp. Bekämpade inget ifjol.
Ja, att regelbundet hålla efter verkar vara hyfsat effektivt med någorlunda liten arbetsinsats, vi håller efter den i samfälligheten med gräsklippare. Funkade jättebra flera år, tills de som bor i huset bredvid var sjuka hela våren och sommaren och jag var bortrest på städdagen, och någon genial idiot tyckte att "Den där vackra växten är väl fin att ha som häck mellan deras tomt och lekplatsen, så får de mindre insyn" och sade till ungdomarna som klipper gräset att låta den växa upp. 10 års arbete förgäves.
Men nu är den klen igen!
Men nu är den klen igen!
Satt och slösurfade på hus och tomter till salu och kom in på Hemverket.
ÄNTLIGEN ser jag en fråga dom ställer till sina säljare och som svaras på öppet.
Det börjar sjunka in hos mäklare nu.
Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)
Nej
https://bostad.hemverket.se/41182-ormbunksvagen-28-strangnas-tomt.html
Finns det Parkslide på fastigheten eller i dess närhet? (Parkslide är en seglivad växt med mycket stark spridningskraft och liknar bambu till utseendet.)
Nej, inte vad vi vet
https://bostad.hemverket.se/41156-stampvagen-17-hjo-villa.html
ÄNTLIGEN ser jag en fråga dom ställer till sina säljare och som svaras på öppet.
Det börjar sjunka in hos mäklare nu.
Nej
https://bostad.hemverket.se/41182-ormbunksvagen-28-strangnas-tomt.html
Nej, inte vad vi vet
https://bostad.hemverket.se/41156-stampvagen-17-hjo-villa.html