Men då är frågan tror ni det räcker att rycka upp alla skott som kommer? Eller behöver man vara mer drastisk i åtgärderna, skala bort jorden och sedan så ny gräsmatta?

Nej, ryck skotten. Låt den inte etablera sig ordentligt. Den kommer inte att trivas i gräsmattan.

T Twister skrev:
Men då är frågan tror ni det räcker att rycka upp alla skott som kommer? Eller behöver man vara mer drastisk i åtgärderna, skala bort jorden och sedan så ny gräsmatta?
Hade själv med parkslide rötter i min anläggningsjord, men jag fick vad jag betalade för....så hade bara mig själv att skylla!! Jag använde en grävgrep och säkerställde att jag fick upp alla röster....varje kväll tog jag en lov runt trädgården och så fort jag såg ett skott fram med grävgrepen....funkade fint för mig...om man bara ryker skotten finns roten kvar och börjar skjuta nya skott åt alla håll och kanter så försök få upp orginal roten så fort som möjligt!! Sedan hade jag ringt företaget med och bett dom återgärda....förutsatt att ni inte gjorde som jag som beställde billigast möjligt av en kille runt hörnet....

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
T Twister skrev:
Det är jag minst sagt, arg på kommunen alltså.. och det har inte vart billigt heller..
Skrattretande också att kommunen går ut på sin hemsida och uppmanar till försiktighet när man har med parkslide att göra, så inga rötter eller andra växtdelar sprids.. verkar inte gälla dom själva!
Man kan ju säga att de får ett saftigt reklamationsjobb då. Och du får betala i slutänden... Rätt illa egentligen att de konkurrerar med privata bolag.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, ryck skotten. Låt den inte etablera sig ordentligt. Den kommer inte att trivas i gräsmattan.
Rör ingenting utan reklamera!!!!! Den som gjort jobbet får gå och åtgärda. Kan bli problem med reklamationen annars.
Och som skrivits ska rotbitarna upp, inte bara skotten. De kan ju ligga i åratal och vänta.

• Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Ren juridiskt är det nog svårt. Det är inte olagligt att sprida parkslid. Jag gissar att de inte garanterar ogräsfri jord.

D Daniel 109 skrev:
Ren juridiskt är det nog svårt. Det är inte olagligt att sprida parkslid. Jag gissar att de inte garanterar ogräsfri jord.
Men detta är inte att anse som vanligt ogräs!
Oavsett så måste de få chansen att åtgärda. Bör ju dock ske nu innan tjälen.

Det tycks ju inte vara så ovanligt som man skulle vilja.

D Daniel 109 skrev:
Det tycks ju inte vara så ovanligt som man skulle vilja.
Hmm, undrar hur många som just åkt på samma nit...
Läge att tipsa SVT som har tagit upp det på flera platser i landet.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Min vän som fick parkslidestumpar i sin gräsmattejord reklamerade det och fick avdrag på priset. Det tycker jag absolut att alla ska göra som beställer matjord eller dylikt och får parkslide på kuppen. Det tvingar företagen att se över lite vad de tar sin jord ifrån. Finns ett ställe öster om Göteborg som levererar matjord (stora skyltar efter vägen osv) bara meter ifrån ett helt gigantiskt bestånd av Parkslide som är orört inne på privat mark. Den jorden kommer lätt att bli kontaminerad.

Återigen, tar man parkslideskotten rakt av i ny jord så är det som natt och dag mot för att ta en välvuxen plantering. Jag ser ibland en del jubla över att de fick ihjäl sin Parkslide på bara ett år, men då hade den också bara vuxit där i 1-2 år. En galen skillnad mot för om den fått ta sig över längre tid. Kollar man youtube så ser man parksliderötter som är grövre än ett människolår. Den rackarn står sig pall mycket hur mycket kem man än vill trycka ner i stammarna.

Stora fördelen nu mot för 3-4 år sedan är att Parksliden har uppmärksammats rejält. Nu har det i tråden här på byggahus varit till och från lite för sjuka svängningar, allt från domedagspredikan till lite väl extrema förslag på hur man ska utrota den, men stora vinsten med hela denna tråd har varit de ringar på vattnet som alla inlägg här ändå har skapat. Kommuner och Längstyrelse har fått upp ögonen för växten. På gott och ont även mäklare. På ett sätt kan jag tycka att denna tråd har spårat ut totalt genom åren, på ett annat sätt är jag glad över att det har varit så mycket aktivitet att tråden har uppmärksammats. Någonstans där har alla ni ändå bidragit till att kommuner och landsting fått upp ögonen för växten i sig. Det där med att bromsa den i tid hade nog engelsmännen önskat att de hade gjort sett till vad statsbudgeten ligger på för att bara utrota Parkslide.

• Gilla
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
T Twister skrev:
Mitten av augusti anställde vi kommunen för att ordningställa vår tomt, fylla ut med massor och anlägga anläggningsjord så vi kunde så gräsmatta.

Detta är vad vi har hittat i vår gräsmatta, är det parkslide tro?
Ja!

Nu är all park slide död

• Haha
  • Gilla
tompajo och 2 till
  • Laddar…
Lång tråd. Någon som har testat MCPA på sliden? Har det någon som helst effekt?

S
Det är bara glyfosat (Roundup) som har hyfsad effekt på parkslide och inte ens det är riktigt effektivt.

Magnus E K
Nu är säsongen igång, tidigare än nånsin (sen jag blev ägare till'n i alla fall):

Kompost med lämningar av matavfall och löv, tecken på biologisk nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.