J JSten skrev:
En metod, utöver att gräva, täcka eller förgifta, är ryckning…
Vi ryckte upp den när den var en meter hög ungefär. Ett litet bestånd blev vi av med, ett annat minskade en hel del men vi flyttade innan utrotningen var helt färdig.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Hur många gånger har frågan varit uppe om parkslide och dolt fel.
Alltid samma svar.
Nej det är inte dolt fel. Eftersom den inte är ett fel.
Att ta bort parkslide kräver tålamod. Men det är inte omöjligt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Det fanns inte där på visningen
Jag har svårt att tro att busken försvann helt under visningen. Men visst är den rejält nerklippt så är det ett fult drag från säljarna.
 
  • Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
Glöm alla sortes gift, det biter inte på parkskide. Bryt av alla skott som kommer upp, elda upp dessa, täck med pressenning där det är lämpligt. Parkslide försvinner efter nått år men man måste vara envis. Fyra år tog det för "mitt" och grannens bestånd att försvinna, då plockade jag några gånger i veckan. Glyfosat reagerade det inte alls på...
 
  • Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
Jo, glyfosat rätt använd fungerar. Men är inte tillåten. Set finns ingen anledning till att bränna materialet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur många gånger har frågan varit uppe om parkslide och dolt fel.
Alltid samma svar.
Nej det är inte dolt fel. Eftersom den inte är ett fel.
Att ta bort parkslide kräver tålamod. Men det är inte omöjligt.
Med den ökande paranoian/rädslan/fobin i samhället för parkslide så tror jag det är en bubblare för att ses som ett fel i fastigheten även av rättsapparaten. Särskilt om våra myndigheter så småningom lyckas få upp parkslide på listor där markägaren inför lag ges ansvar att ta bort den. Och det är ju kostsamt att ta bort den i och med att det kräver återkommande moment över lång tid. Eller helt galna schaktningar om man vill ha bort den omedelbart.

Min gissning är att detta dock smyger sig in genom mäklarens frågelista till säljaren: "Finns parkslide på fastigheten?". Svarar då säljare nej så finns en utfästelse att fastigheten ska vara parkslidefri som en del av avtalet. Upptäcks sen parkslide så följer fastigheten inte avtalet och säljaren blir ansvarig.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara kostsamt? En gräsmatta kräver också återkommande åtgärder, är de kostsamma också då?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara kostsamt?
Det beror på att tjänster är dyra att köpa in. Att låta en firma ta bort parksliden blir därmed kostsamt eftersom det kräver återkommande besök på din fastighet under lång tid. Eller sådana där galna jätteschaktningsprojekt som bland annat jag avråder från i tråden.
 
Ja, det är dyrt att överlåta gräsklippningen på en privat firma också.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är dyrt att överlåta gräsklippningen på en privat firma också.
Jag vet inte vad du pratar om nu överhuvudtaget.
 
Jag pratar om att det krävs motsvarande resurser att hålla efter en gräsmatta och parkslide. Men jag hör ingen gnälla över kostnaden för gräsklippning.
 
  • Gilla
Kriblo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det blir nog väldigt svårt att hitta köpare av fastigheter som kommer att hävda att närvaron av gräsmatta är ett fel i fastigheten som måste avlägsnas. Så jag vet inte vad riktigt vad den jämförelsen tillför.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Hur mycket bedömer ni att huset hade kostat om köparna hade sett att det fanns en parkslideplanta i hörnet på tomten kontra vad det nuvarande priset blev ? Nu är det egentligen irrelevant för det finns inget stöd i jordabalken för att på något sätt gå vidare rättsligt med detta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir nog väldigt svårt att hitta köpare av fastigheter som kommer att hävda att närvaron av gräsmatta är ett fel i fastigheten som måste avlägsnas. Så jag vet inte vad riktigt vad den jämförelsen tillför.
Hmm, det är nog bara en tidsfråga innan dessa typ av köpare dyker upp. Ogräs i en gräsmatta är ju värre än asbest för vissa. Klart folk utan förstånd försöker få vad som helst till fel/dolt fel. Speciellt vid köp på vintern…

Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare! Som Churchill aldrig sa…
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är inte i trädgårdar parkslide är invasiv. Det är när den sprider sig utanför. I trädgården håller man efter oönskade växter, klipper sin gräsmatta mm. Men i skogen kan den sprida sig ohämmat.
Jag har inte sett ett enda skott hos oss i år, så det finns hopp. Orkar man inte plocka bort skotten så kanske trädgård inte är grejen.
 
  • Gilla
Kriblo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.