M MoveMe skrev:
Va? Sprids dom inte då? Det var väl därför grannen kom över och varnade om växten.
Skvallerkärring som sagt. Men visst sprider de sig, man får hålla efter så de inte ränner iväg. Men det får man göra med hallon med.

• Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Det funkar alldeles utmärkt! Nu är jag inte vid stugan utan hemma men det är tvärdött där parksliden härjade. Jag fick spraya på lite på nya skott men nu ser det dött ut.
Glufosat gör då att ALLA växter växer ihjäl sig och det är ingen skillnad på Parkslide.
Nej, Glyfosfat tar lyckligtvis inte ALLA växter, det är därför man kan använda det vid t.ex. bärbuskar.
Kolla på nätet innan du använder Glyfosfaten.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
På 5 månader...nog växt 50 cm på 1 vecka.
Så meja ner den då, så svårt är det inte att klippa en gång i veckan.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M
H hapazard skrev:
Så meja ner den då, så svårt är det inte att klippa en gång i veckan.
Vi har bara vetat om den i en vecka och ingen i familjen vet hur den ska handskas, vill inte göra att den sprider sig.

• Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nej, Glyfosfat tar lyckligtvis inte ALLA växter, det är därför man kan använda det vid t.ex. bärbuskar.
Åjo glyfosfat tar nästan allt. Hallen har jag gjort misstaget att försöka bekämpa kvickrot invid, och hallon är minst lika känsliga om vi säger så.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Från Naturvårdsverket:

”Parkslide omfattas inte av EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr 1143/2014) vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.

Parksliden är föreslagen att vara med på en nationell förteckning över invasiva främmande arter. Om regeringen beslutar att parkslide ska vara med på förteckningen kommer arten omfattas av olika förbud.”

Eftersom det i dagsläget inte finns något förbud så är det lika lagligt att odla parkslide som potatis. Lite tråkig sits kan man tycka men ni lär inte komma någon vart med detta.

• Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Den tar alla växter, utom vissa GMO växter. Sedan börjar det komma resistenta växter. Men generellt dödar den allt.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Granngården där jag växte upp hade ett bestånd, det höll samma storlek under hela min uppväxt.

Vi brukade använda stammarna att fäktas med.
Vi har ett bestånd i vår närhet på en yta av ca 7x7 meter och den har sett likadan ut så länge jag kan minnas, och jag kan inte se något i omgivningen som skulle hindra den att sprida sig.

• Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den tar alla växter, utom vissa GMO växter. Sedan börjar det komma resistenta växter. Men generellt dödar den allt.
Jovisst, sen är det klart snårigt att hitta korrekta fakta om glufosfat men livsmedelsverket har nyanserat sin syn. Jag är ganska säker på att EU kommer att godkänna medlet med rätt användning.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...nen/bekampningsmedel/glyfosat-fragor-och-svar

M MoveMe skrev:
Vi har bara vetat om den i en vecka och ingen i familjen vet hur den ska handskas, vill inte göra att den sprider sig.
Du har ju fått bra råd, klipp ner bara

• Gilla
Kriblo och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du har ju fått bra råd, klipp ner bara
Jag hade inte gjort så av två anledningar. Om det är ett stort bestånd har den mycket lagrad energi i rotsystemet. Det betyder att den inte kommer att försvagas särskilt mycket och det kommer ta lång lång tid innan den börjar försvinna. Den andra anledningen är också att den kan få för sig att börja sprida sig, men den risken är nog störst om man gräver halvhjärtat i området.

Det kan förstås funka om parksliden växer på ett ställe med dåliga förutsättningar, t.ex. dåligt djup i marken nära berg osv.

Säkrast är att skaffa riktig glyfosat någonstans och klippa bort allt nere vid marken och hälla ner en skvätt i respektive stam precis innan frosten slår till. Då sugs glyfosaten ner i rotsystemet och den kommer försvagas rejält till nästkommande år. Sen är det bara att fortsätta pensla bladen på de skott som kommer upp.

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Är inte helt lätt att se allt på en visning.

Kollade själv på en fastighet med underbar tomt och stor potential när vi skulle bygga.
Men så kollade vi runt mer noggrant och mitt på tomten stod det en villa på 180kvm helt plötsligt.

Hade varit jobbigt att upptäckt den efteråt.

• Haha
  • Gilla
Kriblo och 10 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag hade inte gjort så av två anledningar. Om det är ett stort bestånd har den mycket lagrad energi i rotsystemet. Det betyder att den inte kommer att försvagas särskilt mycket och det kommer ta lång lång tid innan den börjar försvinna. Den andra anledningen är också att den kan få för sig att börja sprida sig, men den risken är nog störst om man gräver halvhjärtat i området.

Det kan förstås funka om parksliden växer på ett ställe med dåliga förutsättningar, t.ex. dåligt djup i marken nära berg osv.

Säkrast är att skaffa riktig glyfosat någonstans och klippa bort allt nere vid marken och hälla ner en skvätt i respektive stam precis innan frosten slår till. Då sugs glyfosaten ner i rotsystemet och den kommer försvagas rejält till nästkommande år. Sen är det bara att fortsätta pensla bladen på de skott som kommer upp.
Så ditt råd är att istället för att bara hålla efter beståndet ngn gång i veckan ska TS på något få fatt på otillåtet preparat att använda?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Så ditt råd är att istället för att bara hålla efter beståndet ngn gång i veckan ska TS på något få fatt på otillåtet preparat att använda?
Ja. Absolut.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.