116 430 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Klipper du ner en växt kontinuerligt dör den.M MoveMe skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fotosyntes
Nej, Glyfosfat tar lyckligtvis inte ALLA växter, det är därför man kan använda det vid t.ex. bärbuskar.P paralun skrev:
Kolla på nätet innan du använder Glyfosfaten.
Åjo glyfosfat tar nästan allt. Hallen har jag gjort misstaget att försöka bekämpa kvickrot invid, och hallon är minst lika känsliga om vi säger så.P Peter787 skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 964 inlägg
Från Naturvårdsverket:
”Parkslide omfattas inte av EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr 1143/2014) vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.
Parksliden är föreslagen att vara med på en nationell förteckning över invasiva främmande arter. Om regeringen beslutar att parkslide ska vara med på förteckningen kommer arten omfattas av olika förbud.”
Eftersom det i dagsläget inte finns något förbud så är det lika lagligt att odla parkslide som potatis. Lite tråkig sits kan man tycka men ni lär inte komma någon vart med detta.
”Parkslide omfattas inte av EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr 1143/2014) vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.
Parksliden är föreslagen att vara med på en nationell förteckning över invasiva främmande arter. Om regeringen beslutar att parkslide ska vara med på förteckningen kommer arten omfattas av olika förbud.”
Eftersom det i dagsläget inte finns något förbud så är det lika lagligt att odla parkslide som potatis. Lite tråkig sits kan man tycka men ni lär inte komma någon vart med detta.
Vi har ett bestånd i vår närhet på en yta av ca 7x7 meter och den har sett likadan ut så länge jag kan minnas, och jag kan inte se något i omgivningen som skulle hindra den att sprida sig.S Skyscraper skrev:
Jovisst, sen är det klart snårigt att hitta korrekta fakta om glufosfat men livsmedelsverket har nyanserat sin syn. Jag är ganska säker på att EU kommer att godkänna medlet med rätt användning.D Daniel 109 skrev:
https://www.livsmedelsverket.se/liv...nen/bekampningsmedel/glyfosat-fragor-och-svar
Jag hade inte gjort så av två anledningar. Om det är ett stort bestånd har den mycket lagrad energi i rotsystemet. Det betyder att den inte kommer att försvagas särskilt mycket och det kommer ta lång lång tid innan den börjar försvinna. Den andra anledningen är också att den kan få för sig att börja sprida sig, men den risken är nog störst om man gräver halvhjärtat i området.H hapazard skrev:
Det kan förstås funka om parksliden växer på ett ställe med dåliga förutsättningar, t.ex. dåligt djup i marken nära berg osv.
Säkrast är att skaffa riktig glyfosat någonstans och klippa bort allt nere vid marken och hälla ner en skvätt i respektive stam precis innan frosten slår till. Då sugs glyfosaten ner i rotsystemet och den kommer försvagas rejält till nästkommande år. Sen är det bara att fortsätta pensla bladen på de skott som kommer upp.
Är inte helt lätt att se allt på en visning.
Kollade själv på en fastighet med underbar tomt och stor potential när vi skulle bygga.
Men så kollade vi runt mer noggrant och mitt på tomten stod det en villa på 180kvm helt plötsligt.
Hade varit jobbigt att upptäckt den efteråt.
Kollade själv på en fastighet med underbar tomt och stor potential när vi skulle bygga.
Men så kollade vi runt mer noggrant och mitt på tomten stod det en villa på 180kvm helt plötsligt.
Hade varit jobbigt att upptäckt den efteråt.
Så ditt råd är att istället för att bara hålla efter beståndet ngn gång i veckan ska TS på något få fatt på otillåtet preparat att använda?J JockeHX skrev:Jag hade inte gjort så av två anledningar. Om det är ett stort bestånd har den mycket lagrad energi i rotsystemet. Det betyder att den inte kommer att försvagas särskilt mycket och det kommer ta lång lång tid innan den börjar försvinna. Den andra anledningen är också att den kan få för sig att börja sprida sig, men den risken är nog störst om man gräver halvhjärtat i området.
Det kan förstås funka om parksliden växer på ett ställe med dåliga förutsättningar, t.ex. dåligt djup i marken nära berg osv.
Säkrast är att skaffa riktig glyfosat någonstans och klippa bort allt nere vid marken och hälla ner en skvätt i respektive stam precis innan frosten slår till. Då sugs glyfosaten ner i rotsystemet och den kommer försvagas rejält till nästkommande år. Sen är det bara att fortsätta pensla bladen på de skott som kommer upp.