M MoveMe skrev:
5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den.
Den här grannen verkar vara ett betydligt större bekymmer än parksliden! Hon snackar skit om sin avlidna 'goda vän' det första hon gör, och lägger sedan näsan i blöt angående trädgården, i påstådd välmening och omsorg om övriga grannar, som inte vill ha denna parkslide sedan mormors tid i sina trädgårdar.
Det här är en tant man vill ha på armlängds avstånd, gärna mer än så! Mitt tips är att din syrra gödslar parksliden flitigt så att den blir större och utgör bättre insynsskydd mot tanten. Det är lätt att tänka sig vad hon annars kan se, dra långt gångna slutsatser av och vilka fakta hon går runt och sprider om din syrra i grannskapet, naturligtvis i all välmening. Relevant information måste spridas om den nya grannen, för allas bästa.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fartland och 25 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Det är inget dolt fel och bara för att den finns betyder inte att den kommer orsaka problem. Det går att nöta ner dem själv utan att betala någon 50 000. Googla på det och gör det själv.
 
  • Gilla
Kriblo och 2 till
  • Laddar…
M
J JSten skrev:
En metod, utöver att gräva, täcka eller förgifta, är ryckning. D.v.s. ta bort alla nya skott som kommer upp. Växten har en kompensationspunkt där den börjar tjäna mer energi än vad det tog att utveckla det nya skottet. Om man rycker skottet innan denna punkt är nådd så kommer man på sikt utarma plantan, varpå den dör. Exakt hur lång tid detta tar beror på storlek på beståndet. Men vad jag har läst tar det mellan 3 till 6 år.

Skotten som man har ryckt lägger man antingen i brännbart eller ännu bättre lämnar på platsen så att det bryts ner och förmultnar. De första åren är det en hel del jobb, men sedan kommer plantan skicka färre och färre skott. Det finns en risk att skotten som man har ryckt slår rot, men om man rycker upp skottet igen när man märker det så hinner den inte etablera sig.

Vet själv att denna metod fungerar då tidigare ägare nästan utrotade ett bestånd på vår tomt. Dessvärre nämnde tidigare ägare inte att detta bestånd fanns, varpå vi inte gjorde någon åtgärd på två år. Då han plantan skicka skott och få mer energi. Men nu, några år senare så har inte beståndet synts till. Insatsen från min sida, några timmar.
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Jonny L och 2 till
  • Laddar…
A
M MoveMe skrev:
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
Ja.

Säljarna är inte dina vänner.
 
  • Gilla
Filbert och 8 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är inte riktig glyfosat. Det är numera en annan substans sedan glyfosat inte tilläts säljas till vanliga konsumenter.

Detta funkar inte mot parkslide.
Det funkar alldeles utmärkt! Nu är jag inte vid stugan utan hemma men det är tvärdött där parksliden härjade. Jag fick spraya på lite på nya skott men nu ser det dött ut.
Glufosat gör då att ALLA växter växer ihjäl sig och det är ingen skillnad på Parkslide.
 
A
P paralun skrev:
Det funkar alldeles utmärkt! Nu är jag inte vid stugan utan hemma men det är tvärdött där parksliden härjade. Jag fick spraya på lite på nya skott men nu ser det dött ut.
Glufosat gör då att ALLA växter växer ihjäl sig och det är ingen skillnad på Parkslide.
Vilket år köpte du din round up? Ändrades för inte jättelänge sedan.
 
P paralun skrev:
Som jag skrev så behöver jag inte köpa Roundup utan får medlet av en släkting som är bonde.

Sen finns då RoundUp hos alla.
[länk]
Men bönders roundup är glyfosat. Roundup i vanliga butiker innehåller ingen glyfosat längre och funkar kanske mot maskrosor men inte mot parkslide.
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Som jag skrev så behöver jag inte köpa Roundup utan får medlet av en släkting som är bonde.

Sen finns då RoundUp hos alla.
[länk]
Din släkting har roundup med glyfosfat. Det funkar.

Ny konsument-roundup innehåller inte glyfosfat. Funkar lika bra som att försöka skrämma iväg parksliden.
 
  • Gilla
  • Haha
Classe73 och 9 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
Kan inte påstå att jag är arg på säljaren för att den inte nämnde det. Hade det ändrat vår inställning eller bud på huset, nej! Däremot förstår jag att varken säljaren eller mäklare ville nämna det, parkslide är ingen förbjuden växt i Sverige. Det föreligger ingen upplysningsplikt, så varför skulle säljaren eller mäklaren skrämma iväg potentiella köpare igenom att informera det. Den jag eventuellt skulle kunna vara arg på är mig eller min sambo för att vi inte ställde rätt frågor till säljaren, t.ex. "Finns det Parkslide på tomten", eller att vi inte fullgjorde vår undersökningsplikt och rotade bland buskarna efter spår. Tyvärr är det såhär det fungerar, generellt är inte säljarna idioter (eller märklaren), och att lyfta fram alla fel som finns på ett hus kommer bara påverka eventuell försäljningspris, så då är det bättre att bara var tyst.

Förresten, du nämnde att säljaren hade doltfelförsäkring hos Anticimex, tyvärr betyder det bara att din syster har en större uppförsbacke vid eventuell tvist. Försäkringen är bara där för att tjäna säljaren!

Som kuriosa kan jag ju nämna att jag har spenderat mycket mer tid och energi på att bekämpa åkervinda som finns lite var stans på tomten, jäkla ogräs. Sen finns det andra saker som jag skulle kunna driva mot tidigare ägare, t.ex. att ha ljugit i säljarformuläret (stod att alla nycklar var insamlade, men vi har efter tillträde fått vetskap om minst två till som finns/fanns i andras ägo). Tänker jag jaga säljaren för detta, nope, glöm det...

Så tips till din syster, gå vidare med livet, klandra inte sig själv för mycket för att inte ha varit tillräckligt informerad vid husköpet. Hon kommer förmodligen hitta fler fel på huset, och då är det bara att se glad ut och åtgärda det. Det kostar att äga hus... Pallar man inte det så flyttar man till en hyresrätt där det är ägarens problem.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Men bönders roundup är glyfosat. Roundup i vanliga butiker innehåller ingen glyfosat längre och funkar kanske mot maskrosor men inte mot parkslide.
Jo nu kollade jag och du har helt rätt, vete tusan när det hände?
Klart besvärligare men jag är ganska säker på att EU nu godkänner glufofosfat i framtiden.
Hursomhelst så tvärdör ParkSlide med glufosfat......
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
Som sagt är det inget problem. Kör över ruggarna med gräsklipparen eller trimma av dem någon gång i veckan så är de borta på några år.

Eller behåll någon rugge på tomten, snygg och tacksam växt i woodlandplanteringar, iaf under vår och sommar. Inte sprider de sig så farligt heller, inga frön och betydligt lättare att kontrollera spridning av i planteringar än otäcka ogräs som kirskål, fräken, och kvickrot.
 
  • Gilla
Kriblo och 4 till
  • Laddar…
P
M MoveMe skrev:
Det fanns inte där på visningen
och det växte upp på 5 dagar?
 
M
H hapazard skrev:
Som sagt är det inget problem. Kör över ruggarna med gräsklipparen eller trimma av dem någon gång i veckan så är de borta på några år.

Eller behåll någon rugge på tomten, snygg och tacksam växt i woodlandplanteringar, iaf under vår och sommar. Inte sprider de sig så farligt heller, inga frön och betydligt lättare att kontrollera spridning av i planteringar än otäcka ogräs som kirskål, fräken, och kvickrot.
Va? Sprids dom inte då? Det var väl därför grannen kom över och varnade om växten.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M
P Peter787 skrev:
och det växte upp på 5 dagar?
På 5 månader...nog växt 50 cm på 1 vecka.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.