116 416 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 379 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 553 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 553 inlägg
Å andra sidan, om du begär en offert från gräsklippningsföretaget att de med samma regelbundenenhet som gräsklippningen ska klippa dina parkslide istället så lär väl kostnaden bli 3500 kr per år även för detta. Om de gör det i tre år så att parksliden utrotas så blir kostnaden totalt 10 500 kr att få bort parksliden, utan insats från dig själv.M MoveMe skrev:
Vad jag vet så la min syster ett jättebra bud till säljaren, 150k mer än sista budgivaren, men priset blev kanske 3% mindre än deras utgångspris, så säljarna va inte nöjda så då gick hon vidare. Efter 2 mån kom säljarna tillbaks och ville sälja och min syster var schysst och sänkte inte budet hon gav från början, men sen på kontraktskrivningsdagen tvingade dom henne att gå med på en massa extra grejor tex att all lösöre får vara kvar och ( hon va ju inte beredd på det och inte öppnat alla skåp och skrymsle för hur mycket bråte det fanns), men hon sa säljaren grät och bad och lovade att det skulle vara jätte rent och städat. Sen så visade det sig att lösöre förutom massa möbler, tonvis med böcker även innebär skåpvis med tomma spritflaskor och hushållssopor och ostädat såklart. Så när grannen sen kom fram i efterhand och sa att säljaren visste om parksliden och valde att inte berätta så känner vi att det där är ju en väldigt manipulerande elak monstersäljare. Så jag tycker att min syster betalt 100k för mycket. Min åsikt.L Liljeros skrev:
Redigerat:
Det är väl det att de ger ju ingen garanti på att parksliden försvinner, som saneringsföretaget. Gräsklipparna gör som vi säger, vi vet ingenting. När, om den sprider sig, vårat ansvar.Claes Sörmland skrev:Å andra sidan, om du begär en offert från gräsklippningsföretaget att de med samma regelbundenenhet som gräsklippningen ska klippa dina parkslide istället så lär väl kostnaden bli 3500 kr per år även för detta. Om de gör det i tre år så att parksliden utrotas så blir kostnaden totalt 10 500 kr att få bort parksliden, utan insats från dig själv.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 379 inlägg
Om säljaren var en äldre person så såg han eller hon säkert den pampiga växten som en bonus till köparen. Det är nog bara yngre nervösa köpare som tror att fastigheten är dödsdömd om det finns parkslide, som varit en populär rabattväxt i hundra år och finns i många äldre trädgårdar.M MoveMe skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 553 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 553 inlägg
Möjligheterna att uppfostra, straffa eller hämnas på säljaren är minimala för din syster. Det kommer bara att finnas konflikter, smärta och kostnader där. För ingen kommer att ställa upp för din syster att genomföra detta. T ex mäklaren kommer bara att försvinna eller svara undvikande. Säljarna vill inte ha kontakt, de ville omsätta fastigheten i pengar och gå vidare.M MoveMe skrev:Vad jag vet så la min syster ett jättebra bud till säljaren, 150k mer än sista budgivaren, men priset blev kanske 3% mindre än deras utgångspris, så säljarna va inte nöjda så då gick hon vidare. Efter 2 mån kom säljarna tillbaks och ville sälja och min syster var schysst och sänkte inte budet hon gav från början, men sen på kontraktskrivningsdagen tvingade dom henne att gå med på en massa extra grejor tex att all lösöre får vara kvar och ( hon va ju inte beredd på det och inte öppnat alla skåp och skrymsle för hur mycket bråte det fanns), men hon sa säljaren grät och bad och lovade att det skulle vara jätte rent och städat. Sen så visade det sig att lösöre förutom massa möbler, tonvis med böcker även innebär skåpvis med tomma spritflaskor och hushållssopor och ostädat såklart. Så när grannen sen kom fram i efterhand och sa att säljaren visste om parksliden och valde att inte berätta så känner vi att det där är ju en väldigt manipulerande elak monstersäljare.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 553 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 553 inlägg
Nej precis, och frågan är om det är värt att betala t ex 40 000 kr för en sådan garanti. Nej säger jag, du kan köpa regelbunden parkslidesklippning sommartid under väldigt många år för 40 000 kr. D v s de som säljer "sanering" av parkslide för dessa belopp tar ett överpris om det inte finns behov att få bort parksliderötterna mycket snabbt, t ex p g a byggnation på platsen.M MoveMe skrev:
Du har så rätt om mäklarna. Jag ringde åt henne och ville skälla ut den inkompetenta mäklaren som inte kunde sätta stopp för säljarens framfart på kontraktskrivningsdagen, men han sa att hon ändå frivilligt tillslut skrivit på. Så han sket också i att hon pressades den dagen, 3 mot 1 person. Hade vi vetat skulle hela släkten följt med.Claes Sörmland skrev:Möjligheterna att uppfostra, straffa eller hämnas på säljaren är minimala för din syster. Det kommer bara att finnas konflikter, smärta och kostnader där. För ingen kommer att ställa upp för din syster att genomföra detta. T ex mäklaren kommer bara att försvinna eller svara undvikande. Säljarna vill inte ha kontakt, de ville omsätta fastigheten i pengar och gå vidare.
Släpp nu detta och gå vidare. Samla hela släkten och hjälp syrran så har ni tömt huset på en dag. Livet är roligare utan bråk!M MoveMe skrev:Du har så rätt om mäklarna. Jag ringde åt henne och ville skälla ut den inkompetenta mäklaren som inte kunde sätta stopp för säljarens framfart på kontraktskrivningsdagen, men han sa att hon ändå frivilligt tillslut skrivit på. Så han sket också i att hon pressades den dagen, 3 mot 1 person. Hade vi vetat skulle hela släkten följt med.
Medlem
· Västmanland
· 1 637 inlägg
Ja man blir genuint förvånad 🤔🤣E Elajomannen skrev:
Vad är det för fel på folk och hur har den här trenden uppstått? Detta är inget jag känner igen från förr, det vore intressant med en rotorsaksanalys på detta fenomen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
När dolt fel kom in försvann eget ansvar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Din syster är vuxen. Och kan ta ansvar för sina egna handlingar. Hon valde själv att skriva under kontraktet utan att ta reda på vad det handlade om. Ingen har lurat henne. Dessutom har säljarna redan visat tydligt att de vill sälja. Det finns möjlighet att kontrollera villkoret.M MoveMe skrev:Du har så rätt om mäklarna. Jag ringde åt henne och ville skälla ut den inkompetenta mäklaren som inte kunde sätta stopp för säljarens framfart på kontraktskrivningsdagen, men han sa att hon ändå frivilligt tillslut skrivit på. Så han sket också i att hon pressades den dagen, 3 mot 1 person. Hade vi vetat skulle hela släkten följt med.
Sen får hon reda på av en snacksalig granne som berättar att de haft problem med Parkslide. Genast börjar man tänka invasiv får inte ha. Alltså det är ett dolt fel.
Huruvida säljaren har lurats för att de klippt ner den eller inte? Där finns ett problem. För att säljaren som dessutom är ett dödsbo i det här fallet kunna drabbas så måste det till en ordentlig utfästelse. I ett dödsbo blir det svårt att få till det. Eftersom de som säljer har med största sannolikhet inte bott där eller bor där. De kan omöjligt få ett ansvar.
Nu är det bättre att börja leva i huset.
Det kommer dyka upp många glada hyss både inom och utomhus .
Skippa parkslide som dolt fel.
Men både du och din syster är välkomna att utnyttja all den expertis som finns här. Självklart får fortsätta fråga om dolda fel...
Tänk bara på en process gällande dolt fel kan bli dyrt.
Om hon valt att stämma säljaren för dolda fel. Kan om man förlorar dra iväg ordentligt. Om bådas kostnader är på 50' var så är vi uppe i 100'
Då är felet fortfarande inte avhjälpt.
Då tillkommer där 50'.
Helt plötsligt blev kostnaden 150'.
Jag skulle förvisso inte driva en tvist generellt. Men en 100' tycker jag är en bra gräns.
Denna tråden gör ju att man absolut inte vill sälja till folk som är helt vilse i livet.
100 lök "överpris" tycker du för en växt. Är din syster på något vis handikappad så hon inte kan påta i trädgården? Det är inte värre än att plocka annat ogräs man inte vill ha i trädgården.
Jag har fräken i en hörna, går det automatiskt ner 150 lök nu om det är folk som är rädda för att ligga på knä och plocka ?
Herrejösses, jag har asp med. Det är ju värre än parkslide
100 lök "överpris" tycker du för en växt. Är din syster på något vis handikappad så hon inte kan påta i trädgården? Det är inte värre än att plocka annat ogräs man inte vill ha i trädgården.
Jag har fräken i en hörna, går det automatiskt ner 150 lök nu om det är folk som är rädda för att ligga på knä och plocka ?
Medlem
· Västmanland
· 1 637 inlägg
Man bävar för den dagen man måste sälja pga ålder, jag med mina byggnader från 1800 talet med alla skavanker och skevheter, nä det blir till att nyttja en friskrivningsklausul, säljer endast till någon med valkar i händerna och som fattar vad livet på landet innebär, kommer definitivt att behöva ha långa möten och samtal med en eventuell köpare utan mäklare i hasorna.? Rkarlsson skrev:Denna tråden gör ju att man absolut inte vill sälja till folk som är helt vilse i livet.