116 216 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Parkslide är definitivt invasiv, liksom många andra trädgårdsväxter. Att den inte är förbjuden betyder inte att den inte är invasiv i juridisk bemärkelse. Men det är tämligen ointressant efter som definitionen av en invasiv art inte har något med hur den är att ha i trädgården att göra.S skogaliten skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 595 inlägg
Vad förstår du inte, det står uttryckligen följande:Sommartorparn skrev:
Aktiva ingredienser: | 480 g/l glyfosat (588 g/l kaliumsalt) |
Köps på nätet 5liter med den koncentrationen liter räcker ett liv för en torpare eller villaägare.
Som referens, ett par matskedar av detta medel slår ut en fullvuxen Asp med en diameter på 70 cm i brösthöjd.
Naturligtvis finns det ingen Parkslide i världen som överlever detta.
Visst, du kan säkert beställa kokain på nätet också.
Medlem
· Västmanland
· 1 595 inlägg
Nu var alltså poängen att du kan beställa illegala varor via internet, det gäller så väl glyfosat som kokain. Bägge är olagliga och därmed irrelevanta som lösningar på problemet med parkslide i TS systers trädgård. Ja det är synd om TS, eftersom sådana som du kommer och tjatar om illegala bekämpningsmedel istället för att bidra med dina eventuella juridiska kunskaper som svarar på TS frågeställning.TorpAnders skrev:
Till TS: Ifall du inte redan förstått åt vart det barkar, din syrra kommer (mest troligt) inte kunna hävda att parkslide utgör ett dolt fel. Det torde vara jämförbart med att du som fastighetsköpare förväntas titta i kryprunder, vindar etc. i jakt på fuktskador att du givetvis undersöker trädgården så att inte växter du inte vill ha där är där. Det faktum att växten inte ens är reglerad gör det än svårare att hävda att parkslidet i sig ens är att betrakta som ett fel, oaktat om det är dolt eller inte. Juridiskt har din syster tyvärr inte så mycket att hämta vad gäller att få tidigare ägare att betala för saneringen är jag rädd.
I praktiken bör hon dock göra sig av med parkslidet om möjligt (inte minst för att få en mer lättsåld fastighet i framtiden, oaktat om hon ser växten som ett hot mot biologisk mångfald, husgrunden eller vad det nu är hon stör sig på med parkslide), glyfosat är olagligt (men ack så effektivt, tog bort mitt egna parskslide med sådant, dock innan nuvarande regelverk började gälla). Sanera för 50 000 kr lät lite väl dyrt, utnötning och gräva själv låter i så fall som en vettigare metod, men om hon har mycket pengar över så kan det ju vara skönt att lägga ut det på entreprenad. Som många redan nämnt finns vägar runt förbuden, men det är inte trådens ämne så det lämnar vi där hän.
Märkligt. På naturvårdsverkets hemsida står det:M MoveMe skrev:
Vad säger lagen?
Parkslide ingår inte i EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014) vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.Motsäger det på något sätt övrig information? Det är ett faktum att naturvårdsverket har information om parkslide på hemsidan där den i princip beskrivs som ett monster.
Då tar vi det en gång till. Att parksliden inte ingår i EU lagstiftningen om invasiva växter beror på att Tyskland vägrar skriva på en sådan lagstiftning. Skälet är att parksliden är så utbredd i landet att man helt enkelt inte anser sig kunna ta upp striden med växten, det blir för kostsamt.eavogels skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 360 inlägg
Notera det sista: "i naturen". Det missas av alla som tror att huset är utdömt för att det finns en rabatt med parkslide vid husknuten.eavogels skrev:Märkligt. På naturvårdsverkets hemsida står det:
Vad säger lagen?
Parkslide ingår inte i EU-lagstiftningen som handlar om invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014) vilket innebär att det idag inte finns några förbud för parkslide. Det är tillåtet att odla och plantera parkslide, men Naturvårdsverket rekommenderar att du inte gör det eftersom den skapar problem i naturen.
Jag kollade nyss och har fortfarande inte sett till någon parkslide i år i rabatten som bestod av 2-meters präktiga plantor när vi flyttade in.
Jag "behandlade" vårt bestånd ,ett antal plantor ett område ca 2 meter x 1 meter på marken, jag gjorde enligt ett tips på nätet, det var innan Glyfosat i rundoup blev förbjudet.
Man ska vänta tills hösten vad man än ska göra, för när bladen vissnar är växten inte så "alert" som den annars är. Jag sprutade in lite roundup med en köttspruta (spruta till matlagning)jag var petig sprutade in på flera ställen i stammen (den är liksom ihålig). Sedan bara väntade jag, rörde ej buskaget. Det tog ända till efter vintern, då tog jag av alla stammar, lade allt, blad, stammar, allt som jag trodde tillhörde växten lade i plastsäckar körde till tippen och här på vår återvinning finns en särskild container. Detta är 5 år sedan, 1 litet återfall för 2 år sedan, en liten planta kom upp, penslade på roundup på bladen, sedan dess lugnt.
Det är inget monster så länge man inte försöker "klippa" ner får då får den växtkraft till tusen.
Man ska vänta tills hösten vad man än ska göra, för när bladen vissnar är växten inte så "alert" som den annars är. Jag sprutade in lite roundup med en köttspruta (spruta till matlagning)jag var petig sprutade in på flera ställen i stammen (den är liksom ihålig). Sedan bara väntade jag, rörde ej buskaget. Det tog ända till efter vintern, då tog jag av alla stammar, lade allt, blad, stammar, allt som jag trodde tillhörde växten lade i plastsäckar körde till tippen och här på vår återvinning finns en särskild container. Detta är 5 år sedan, 1 litet återfall för 2 år sedan, en liten planta kom upp, penslade på roundup på bladen, sedan dess lugnt.
Det är inget monster så länge man inte försöker "klippa" ner får då får den växtkraft till tusen.
Det får stå för de som svarade (man hoppas ju att de vet vad de pratar om).S skogaliten skrev:
Därför jag inte la till någon kommentar till tipset, jag är inte helt överens..
Jag är ju allmänt för att man alltid "köper grisen i säcken" när man köper hus.. (dvs finns inga "dolda fel".. invasiva / dolda växter / djur - man ska helt enkelt använda ögon, näsa och ev hantverkare...hoppas på det bästa .. men räkna med det värsta).
Jag har sett skadorna den kan göra, den är inte nådig i jakten på att utvecklas och söka "föda"... MEN den kan också leva i perfekt harmoni med oss i trädgårdarna.. finns många som haft dem i xx år.. utan att de spridit sig eller orsakat någon som helst skada!Claes Sörmland skrev:Nu är ju svaret rätt så reserverat och vagt, vilket också är lämpligt men det innehåller en del sakfel.
"För att svara på er fråga är det möjligt att parkslide kan anses vara ett fel i fastigheten med tanke på hur ovanlig arten är i Sverige samt de stora skador arten kan medföra."
Arten är inte inte så ovanligt förekommande i trädgårdar i Sverige. T ex finns (eller tills nyligen fanns) den i 20% av trädgårdarna i mitt område.
Inte heller kan arten orsaka stora skador generellt om man bortser från att den är svårutrotad. Vilket egentligen inte är en skada men kanske en olägenhet.
"Emellertid är parkslide relativt svår att upptäcka på vinterhalvåret då den bara blommar på sommaren. Detta kan medföra att det faktiskt anses vara ett dolt fel."
Parkslide kan identifieras utan att den blommar så det här nog bara ett feltänk från svararens sida. Men visst, den är perenn så har den städats bort under hösten så är den svårare att se under vintern. Om man vet vad man letar efter så syns dock de avklippa parkslidestammarna väl även vintertid. Så det är mest en kunskapsfråga.
Det är först när man börjat peta på den.. lite för brutalt.. som man kan råka trigga igång självförsvar/överlevnafsinstinkten (jaja de har inga instinkter.. men de vill överleva .. det vill allt som "lever"..blommor, växter osv).
Finns tydligen trädsorter i sverige som reagerar likadant.. minns inte vilken det var som var så ettrig.. ska fråga arboristen nästa gång.. men hen berättade att högg man ner ett av dessa träd skulle man räkna med 20 nya efter (hen hade xx som skulle ner, men drog sig för det pga "problemet").
Iaf.. angående parkslide man får hålla ögonen öppna och inte göra problem, när det inte finns något.. får man nu problem med det - ja DÅ är det dags att försöka utrota /göra något åt det hela.
Tills dess.. lev i harmoni..
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Vi kan även lägga till att regeringen inte har godkänt den ännu som invasiv växt. Så skyll inte bara på tyskarna.A Abies koreana skrev:
Samma resonemang med mördarsniglarna i Sverige. De kommer inte tas upp på listan.
Personligen tycker jag att listan tappar i kraft. Vi klassar den inte som invasiv, för att vi har för många. Är det för många tar vi inte upp det och är det för få tar vi inte upp det.
seriöst? Inte enligt mig.
Folk vet vilka problem mördarsniglarna kan ställa till med. men de är inte invasiva. Medans andra växter man aldrig hört talas om är invasiva. I min trädgård har jag större problem med mördarsniglarna än parkslide. Sniglarna förstör. Det gör inte parkslide. Dessutom tycker jag att de är trevliga att titta på... Jämfört med ett gäng mördarsniglar 😀
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Som du säger det finns många växter man klassat som invasiva.D Daniel 109 skrev:
Det som är intressant för ts är dock om den är invasiv i juridisk mening.
Det är den inte.
Regeringen bestämmer inte om parkslide eller mördarsniglar är invasiva. Det är de. De bestämmer om det ska finnas regler om vad man får göra med dem. Parkslide ÄR invasiv.Bananskalare skrev:Vi kan även lägga till att regeringen inte har godkänt den ännu som invasiv växt. Så skyll inte bara på tyskarna.
Samma resonemang med mördarsniglarna i Sverige. De kommer inte tas upp på listan.
Personligen tycker jag att listan tappar i kraft. Vi klassar den inte som invasiv, för att vi har för många. Är det för många tar vi inte upp det och är det för få tar vi inte upp det.
seriöst? Inte enligt mig.
Folk vet vilka problem mördarsniglarna kan ställa till med. men de är inte invasiva. Medans andra växter man aldrig hört talas om är invasiva. I min trädgård har jag större problem med mördarsniglarna än parkslide. Sniglarna förstör. Det gör inte parkslide. Dessutom tycker jag att de är trevliga att titta på... Jämfört med ett gäng mördarsniglar 😀