Fortfarande saknas bevis på att parkslide förstört ett hus i Sverige. Kom igen! Visa bilder på raserade hus som orsakats av parkslide.
 
  • Gilla
Kriblo och 5 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Fortfarande saknas bevis på att parkslide förstört ett hus i Sverige. Kom igen! Visa bilder på raserade hus som orsakats av parkslide.
Det är inte ovanligt att rötterna tar sig in i huset på nätterna och drar med sig barn ner i jorden.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
David L och 14 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Det är inte ovanligt att rötterna tar sig in i huset på nätterna och drar med sig barn ner i jorden.
Oj, det har jag missat. :)
 
M MoveMe skrev:
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
Det var ju ett dödsbo så insikten om trädgårdens innehåll kanske inte fanns?
 
  • Gilla
Kriblo
  • Laddar…
Om man klipper ner den inför visning så vet man uppenbarligen att den inte är önskvärd. Men att man städar lite extra i trädgården inför visning är ju inte ovanligt.
 
Fast dolt fel blir nog svårt........Även om man köper ett hus som inte har nå dylikt så finns ju risken att man kan få det ändå.
 
  • Gilla
Kriblo och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast dolt fel blir nog svårt..
Ja det blir nog väldigt svårt att få något som inte ens är ett fel att bli ett dolt fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var ju ett dödsbo så insikten om trädgårdens innehåll kanske inte fanns?
Vet vi med säkerhet att parksliden inte har något att göra med att det var ett dödsbo?
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Det är inte ovanligt att rötterna tar sig in i huset på nätterna och drar med sig barn ner i jorden.
Retro skräckillustration: monstruösa växter, skrämmande, färgstark, en kvinna i fara, kapiteltext ovanför, dramatisk, vältecknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Anonymiserad 358496 och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Om man klipper ner den inför visning så vet man uppenbarligen att den inte är önskvärd. Men att man städar lite extra i trädgården inför visning är ju inte ovanligt.
Om man bara klippt den, så kanske.
Men nog kan man tänka sig att barnen grov-röjjer en övervuxen dödsboträdgård för att ytan ska upplevas större, utan att ha detaljkunskap om allt som plockas bort.
 
  • Gilla
Kriblo och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man bara klippt den, så kanske.
Men nog kan man tänka sig att barnen grov-röjjer en övervuxen dödsboträdgård för att ytan ska upplevas större, utan att ha detaljkunskap om allt som plockas bort.
Eller att man hyrt in någon billig fixarfirma av typen där ingen har någon gedigen trädgårdskunskap.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
TIPS: [länk]
Det finns en "felaktig premiss" i det svaret: Parkslide är inte klassat som invasiv art i en juridisk mening.
 
  • Gilla
Fri som en fågel och 1 till
  • Laddar…
M
M Maledictus skrev:
Jag hade också tyckt att det varit jävligt tråkigt att ha köpt ett hus med parkslide på tomten och jag hade antagligen svurit både en och annan gång ut den som hade planterat parksliden. Men jag hade knappast försökt få det till ett dolt fel och försöka skjuta ifrån mig mitt eget ansvar.

I mitt hus har jag hittat en hel del felaktigheter men istället för att, som verkar vara vanligt idag, leta efter syndabockar så är det ju bara att börja arbeta och lösa problemen.

Din syster (och även jag) har köpt ett begagnat hus och en befintlig tomt. Jag föreslår att hon faktiskt ser det som sådant och inte som en helt ny vara som är "fläckfri" rakt från butik. Det är ett val att köpa hus och om man inte är beredd på att lägga tid och pengar på det så borde hon ha köpt/byggt ett nytt hus.
Lätt att säga att köpa nybygge, hur många % av svenska folket har råd att köpa nybygge i dessa tider?Jag tycker min syster är modig som ens vågar köpa ett hus med dagens ränta.
 
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
TIPS: [länk]
Nu är ju svaret rätt så reserverat och vagt, vilket också är lämpligt men det innehåller en del sakfel.

"För att svara på er fråga är det möjligt att parkslide kan anses vara ett fel i fastigheten med tanke på hur ovanlig arten är i Sverige samt de stora skador arten kan medföra."

Arten är inte inte så ovanligt förekommande i trädgårdar i Sverige. T ex finns (eller tills nyligen fanns) den i 20% av trädgårdarna i mitt område.

Inte heller kan arten orsaka stora skador generellt om man bortser från att den är svårutrotad. Vilket egentligen inte är en skada men kanske en olägenhet.

"Emellertid är parkslide relativt svår att upptäcka på vinterhalvåret då den bara blommar på sommaren. Detta kan medföra att det faktiskt anses vara ett dolt fel."

Parkslide kan identifieras utan att den blommar så det här nog bara ett feltänk från svararens sida. Men visst, den är perenn så har den städats bort under hösten så är den svårare att se under vintern. Om man vet vad man letar efter så syns dock de avklippa parkslidestammarna väl även vintertid. Så det är mest en kunskapsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.