116 216 läst · 576 svar
116k läst
576 svar
Parkslide dolt fel?
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Vänd på det hela. Tänk va många som gör sitt livs största affär. De ända de klagar på är hur kunde de ha så fula gardiner. Folk köper ett hus för massa miljoner och man engagerar sig inte mer.M MoveMe skrev:Det stämmer inte. Hus är det enda man köper som kostar miljoner som man knappt kan reklamera och där experthjälp som besiktningsmän inte heller kan förlita sig på och svårt att reklamera mot. Men vad för annat man köper är det så? Varför är det så? Det handlar inte om att man inte vill ta eget ansvar, men man kan betala hur många undersökningar som helst och i slutändan så står man ändå där ensam med detta ansvar som vanlig brukare som bara vill köpa ett hus att bo i. Om man måste vara expert på hus för att få köpa ett hus och slippa alla fallgropar som finns så måste alla vara byggare eller arkitekt och nu även botanist? Eller ha köpt massor av hus för att kunna ha den kunskapen och på vägen dit betala läropengar på nya fel varje gång och aldrig någonsin är det säljarens fel? Inte nog med att Dolt fel försäkring är skapad för att skydda säljaren ännu mer. Tillbaks till parksliden så va det ett inslag på tv idag där en äldre kvinna kämpat med det i 30 år...
Det finns en enkel förklaring till varför man skulle vara så oskyddad som köpare. Det är att köper av en privatperson. Du glömmer dock bort att säljaren måste garantera att det inte finns några dolda fel. Dessutom garantera detta i tio år.
Jag förstår att din syster känner sig lurad av både säljare och mäklare. Vill därför hitta syndabockar överallt.
Förståeligt när man känner sig lurad.
I din systers fall så handlar det om eget ansvar. Hon gjorde de där klassiska felet. Köper ett hus men har inte satt sig in i vad det handlar om. Känner man sig osäker vid kontraktsskrivningen så kan be att ajournera mötet tills man hunnit kolla upp vissa saker.
Att ta in en besiktningsman är bra mycket bättre än ingen alls.
Gräv ner stridsyxan båda två. misstänker att ni eldar på varandra.
Nu har sitt hus. Nu är det bättre att bara njuta av huset och trädgården. Parkslide är ingen ful växt.
Tänk på att hus älskar att busa och hitta på hyss. Det är bara och le. När tvättmaskinen går sönder och det är söndag kväll.
Sen låter den dig sitta trygg i soffan när det stormar utanför.
Jag måste erkänna att jag inte läst att man inte kan lita på besiktningsmän. Däremot bör man undvika Anticimex. Men dessa är inte alla.
Att göra en besiktning är en självklarhet om man inte kan köpa ett hus. Besiktningsmännen har ett ansvar för sitt arbete.
Så sluta fabulera. Så hemskt är det inte att köpa hus. Det är många som varje vecka gör ett lyckat husköp. Dessa är inte byggare eller besiktningsmän. Ändå lyckas man.
Hur vill du förändra köpeprocessen?
Vad jag minns så har vissa mäklare en frågelista som man fyller i om det finns saker som köparen borde veta som du själv skulle bli väldigt besviken om det inte nämndes....Mord skulle jag informera om. I buddhistiska länder är det måste, även naturlig död i huset bör man berätta i dom länderna. Vet ni kommer säga att detta är Sverige....Alfredo skrev:
Fanns det frågelista nu?M MoveMe skrev:Vad jag minns så har vissa mäklare en frågelista som man fyller i om det finns saker som köparen borde veta som du själv skulle bli väldigt besviken om det inte nämndes....Mord skulle jag informera om. I buddhistiska länder är det måste, även naturlig död i huset bör man berätta i dom länderna. Vet ni kommer säga att detta är Sverige....
Det kan finnas frågelista där man fyller i saker som annars kan bita en säljare i juridik-röven; alltså ”fel”. Den är väl mest till för att verkligen försäkra sig om att man inte gjort några utfästelser som man inte vill eller kan stå för.M MoveMe skrev:Vad jag minns så har vissa mäklare en frågelista som man fyller i om det finns saker som köparen borde veta som du själv skulle bli väldigt besviken om det inte nämndes....Mord skulle jag informera om. I buddhistiska länder är det måste, även naturlig död i huset bör man berätta i dom länderna. Vet ni kommer säga att detta är Sverige....
Givetvis kan man även fylla i potentiella ”besvikelser” också men det får man nog se som någon sorts goodwill eller bonus (kan knappt erinra mig något sådant fall ifrån mina egna hus-letande iaf).
Historiska händelser som inte påverkar huset eller köparen, eller växtarter i trädgården ska man nog inte hoppas på iaf.
Visst kan man vara av åsikten att mer skulle behöva uppges och att ”dolda fel” skulle vara lättare att driva, men det skulle nog göra säljande ännu mer nervöst och marknaden trögare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Vilken fin checklista det skulle kunna bli.
Känner du till att det skett något mord i huset? I så fall när och blev någon dömd?
Har någon dött en naturlig död?
I så fall när och varför?
Har det skett något suicid i huset?
I så fall när och hur.
Har ni problem med Parkslide?
Hur stor del av tomten är invaderad?
sen kommer det sista oväsentliga.
Är vitvarorna bytta? Är badrummet renoverat? Var har ni köpt soffan.
Har ni lagt om innertaket i köket?
När gjordes taket?
Ja eller nej? Ringa in det alternativ som passar bäst.
Vad sägs om den frågelistan från mäklaren?
Känner du till att det skett något mord i huset? I så fall när och blev någon dömd?
I så fall när och hur.
När gjordes taket?
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Ett dödsbo är trots allt ett dödsbo. Det innebär lite andra saker att tänka på. En sak jag tycker mäklare borde vara duktigare på att informera om.M MoveMe skrev:
Frågelistan blir ganska ointressant. Av naturliga skäl.
Det blir krångligare om man stöter på ett eventuellt dolt fel, om dödsboet är skiftat och klart.
Då måste man först väcka det till liv därefter processa.
Ja du använder det fel eller för svagt. Vi följde de engelska råden och injicerade med kanyl små mängder koncentrerad 360mg/l och den stendog. 2 år senare inte ett spår och inga skott i närheten. Det var inte ens vid den rekommenderade tidpunkten.4774 skrev:
/M
Trams.R Rd 350 skrev:Glöm alla sortes gift, det biter inte på parkskide. Bryt av alla skott som kommer upp, elda upp dessa, täck med pressenning där det är lämpligt. Parkslide försvinner efter nått år men man måste vara envis. Fyra år tog det för "mitt" och grannens bestånd att försvinna, då plockade jag några gånger i veckan. Glyfosat reagerade det inte alls på...
Var får jag tag på kanyler? Gå in till nämsta akut och be om några eller är det något som ni har fått med när ni köpt Roundup?M Marcus-AA skrev:
Jag skulle nog säga att forumet är realister då juridiken är så som förmedlats. Det spelar ingen roll hur mycket styrkekramar på forumet man får om resultatet blir att man kastar bort en massa tid och pengar på sådant som inte leder någon vart.M MoveMe skrev:
När det gäller mäklaruppdraget i Sverige så ska de vara neutrala i sitt uppdrag men det är ju säljaren som betalar varvid ett implicit beroende uppstår. På andra marknader har båda parter en mäklare och då blir det ju bättre balans men då är det ju fler personer inblandade som skall tjäna pengar på affären.
Man kommer inte bort ifrån att man som köpare har ett stort ansvar att undersöka det man köper och känner man att man inte vet tillräckligt får man skaffa sig den kunskapen på något sätt.
För mig är det enklare att hantera det eventuella situation efter ett köp om man utgår ifrån att mäklaren och säljaren inte kommer att hjälpa till med något efter att köpet är genomfört. Efter köpet är alla problem mina problem.
Varför inte? Förutom soffan som inte ska ingå i köpet. Annars kan man väl fråga hur gamla vitvarorna är? Eller enklare att göra som norrmännen att man tar med sig sina vitvaror, då slipper man som köpare en mindre sak att hålla koll på om vitvaror fungerar eller ej. Förresten varit på en visning där mord skett och mäklaren informerade om det.Bananskalare skrev:Vilken fin checklista det skulle kunna bli.
I så fall när och hur.
När gjordes taket?