S
P paralun skrev:
Jo du tar kål på växten på mindre en vecka med RoundUp/Glyfofosfat, den växer ihjäl sig! Done!
Det stämmer ju knappast. Bara att kolla stora parkslidetråden så framgår det tydligt att roundup/glyfosat inte varit tillräckligt för att döda den på en vecka eller ens en månad. Det har tagit år för de som lyckats.


Lustigt hur flertalet personer i den här tråden näst intill gör narr av TS och TS syster för att de vill ta tag i problemet.
 
  • Gilla
  • Älska
SophiaSV och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det stämmer ju knappast. Bara att kolla stora parkslidetråden så framgår det tydligt att roundup/glyfosat inte varit tillräckligt för att döda den på en vecka eller ens en månad. Det har tagit år för de som lyckats.


Lustigt hur flertalet personer i den här tråden näst intill gör narr av TS och TS syster för att de vill ta tag i problemet.
Nu kom ts in och frågade om parkslide var dolt fel. En fråga som varit upp många gånger tidigare.
Där efter har folk gett råd och berättat deras erfarenheter.

&&5kSå b;;vvc ::uuút5y-
 
  • Gilla
Kriblo
  • Laddar…
A
M MoveMe skrev:
Därför min syster inte hänger på detta forum där 80% är osympatiska, utan bara jag. Tror inte hennes själ skulle åka med.
Jag tycker det är jävligt osympatiskt att försöka få andra att ta ansvar för ens egna misstag och tillkortakommanden.

En bättre trådstart hade varit att tipsa andra om att leta efter parkslide, kirskål, kvickrot, maskrosor eller vart du nu drar gränsen INNAN kontrakt skrivs. Samt att gå igenom huset med säljaren innan tillträdet.

Om världen funkar som ni dolt felt-ivrare tycker skulle ingen vilja riskera att sälja sitt hus, då är man helt i händerna på köparna sen.
 
  • Gilla
Kriblo och 5 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Trams.
RD350
Totalt fel, vi hade en rejäl buske som utplånades på två år, det är snart 20 år sedan och den har fortfarande inte dykt upp igen...samma sak för en granne för 5- 6 år sedan helt borta.
Detta kan jag ta gift på.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Det stämmer ju knappast. Bara att kolla stora parkslidetråden så framgår det tydligt att roundup/glyfosat inte varit tillräckligt för att döda den på en vecka eller ens en månad. Det har tagit år för de som lyckats.
Hur väl en glyfosatbehandling fungerar lär storligen bero på hur stort beståndet är, hur väletablerat det är, hur glyfosaten appliceras (injicering/sprutning på bladen), tidpunkt för behandling och om t ex tidigare åtgärder har vitagits för att depletera roten på kolhydrater, t ex regelbunden nedskärning under tidigare säsong. Men visst fungerar glyfosat och arbetsinsatsen är mycket begränsad.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MoveMe skrev:
Då lär jag mig nåt nytt. Jag har sålt mammas hus och min lägenhet och båda gångerna sa mäklaren att köparen ska få rätt att titta på städningen en dag innan tillträdet. Är det så att ärliga människor dras till ansvarsfulla mäklare och vice versa?
Hur mäklare agerar före tillträde varierar nog, de ska verka för en smidig affär så visst är det vanligt att de uppmanar parterna att hålla en bra kommunikation om det praktiska. T ex uppmanade mäklaren mig att besöka huset med säljarna efter att tillträdet när jag köpte hus för många år sedan. Mäklaren var inte inblandad förutom förslaget att göra det. Vid andra affärer har mäklaren inte alls föreslagit sådant. I slutändan har mäklaren ingen makt utan kan bara ge råd om hur parterna kan lösa en fråga i affären.

När tillträdet är genomfört så är mäklarens uppdrag avslutat. Det är således rätt gränslöst att kontakta mäklaren efter denna dag och ställa krav på att mäklaren ska ta ansvar för relationen mellan säljare och köpare. Vanligen svarar då mäklare undvikande och försöker döda frågan så fort som möjligt. Mäklaren vill ju inte få dåligt rykte med en rakare kommunikation än så.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu kollade jag och du har helt rätt, vete tusan när det hände?
Klart besvärligare men jag är ganska säker på att EU nu godkänner glufofosfat i framtiden.
Hursomhelst så tvärdör ParkSlide med glufosfat......
Nja på tvärdör. Man får inte köra på för med för stark blandning. Då går inte glyfosatet ner i rötterna. Vill man var försiktig vad gäller spridningen av Glyfosat (bor man nära vattendrag är det inte en dum idé) så kan man importera en injektor från storbrittanien.

Mitt lilla bestånd knäckte jag med Roundup GEL innan förbudet kom. En helt fantastisk produkt ur spridningssynvinkel. Som att gå runt och smeta på deo på plantorna man ville bli av med.

Vad gäller att det är olagligt så får man väl fundera på vad man vill ha på sitt samvete. Är man en "det är fel pga olagligt" - typ så kanske man ska avstå. Läser man in sig på vad lagen vill förebygga så kan man vara försiktig och noggran i sitt bruk. Då är böndernas sprayande definitivt värre för miljön. Kan väl i detta fallet vara bra att synka med grannen innan man går på med glyfosat, känns som denne mycket väl skulle kunna anmäla bruket till polisen...
 
P paralun skrev:
Jovisst, sen är det klart snårigt att hitta korrekta fakta om glufosfat men livsmedelsverket har nyanserat sin syn. Jag är ganska säker på att EU kommer att godkänna medlet med rätt användning.
[länk]
Sluta nu med ditt tjat om Roundup! Det R som säljs o handeln innehåller pelargonsyra som verksam substans och är ungefär lika ineffektivt som ogräsättika. Bönder kan fortfarande köpa glyfosathaltiga ogräsmedel om de har sprutlicens. Men för privatpersoner finns inte den möjligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Inlägget du citerar innehåller inte ordet roundup. Så jag förstår inte riktigt vad du är upprörd över.
 
D Daniel 109 skrev:
Inlägget du citerar innehåller inte ordet roundup. Så jag förstår inte riktigt vad du är upprörd över.
OK, men användare Paralun har skrivit 5 andra inlägg i den här tråden med rekommendation att använda roundup. Så jag tyckte det började bli lite tjatigt och dessutom vilseledande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
...och igen en gång! Det heter inte glufofosat, glufofosfat, glycofosfat, glysofat, glyfosfat, glycosofat utan

GLYFOSAT 😢
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
16386 och 11 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Vad jag minns så har vissa mäklare en frågelista som man fyller i om det finns saker som köparen borde veta som du själv skulle bli väldigt besviken om det inte nämndes....Mord skulle jag informera om. I buddhistiska länder är det måste, även naturlig död i huset bör man berätta i dom länderna. Vet ni kommer säga att detta är Sverige....
Det handlar väl inte om att fylla i saker som kan göra en köpare besviken utan snarare att informera om fel? Och parkslide är ju, oavsett vad du eller din syster tycker, inget olagligt eller fel.

Jag hade också tyckt att det varit jävligt tråkigt att ha köpt ett hus med parkslide på tomten och jag hade antagligen svurit både en och annan gång ut den som hade planterat parksliden. Men jag hade knappast försökt få det till ett dolt fel och försöka skjuta ifrån mig mitt eget ansvar.

I mitt hus har jag hittat en hel del felaktigheter men istället för att, som verkar vara vanligt idag, leta efter syndabockar så är det ju bara att börja arbeta och lösa problemen.

Din syster (och även jag) har köpt ett begagnat hus och en befintlig tomt. Jag föreslår att hon faktiskt ser det som sådant och inte som en helt ny vara som är "fläckfri" rakt från butik. Det är ett val att köpa hus och om man inte är beredd på att lägga tid och pengar på det så borde hon ha köpt/byggt ett nytt hus.
 
  • Gilla
Kriblo och 5 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Sluta nu med ditt tjat om Roundup! Det R som säljs o handeln innehåller pelargonsyra som verksam substans och är ungefär lika ineffektivt som ogräsättika. Bönder kan fortfarande köpa glyfosathaltiga ogräsmedel om de har sprutlicens. Men för privatpersoner finns inte den möjligheten.
Jag vet inte jag,,,den här finns i alla fall tillgänglig för vem som helst.
 
  • En flaska Roundup Flex 480, ogräsmedel för professionellt bruk, 5 liter behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag vet inte jag,,,den här finns i alla fall tillgänglig för vem som helst.
Jag försökte men lyckades inte läsa innehållsförteckningen. Dessutom är allt skrivet på ett för mig främmande språk så det kan inte vara en produkt inköpt i Sverige
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.