M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Hade det varit jag hade jag också deppat över att säljaren ev smusslat med parksliden, och hade jag varit säljare kanske jag också hade försökt dölja den. Tycker det är helt ok att ställa frågan om "dolt fel" i ett sådant här forum. Mindre ok att vara hånfull och börja babbla om "miljömuppar".

• Gilla
mackelundberg och 2 till
  • Laddar…
E EllinorLag skrev:
Ja, det är en bra metod att låta den vara om den växer på ett vettigt ställe. Det är när man börjar "bråka" med den som den försöker föröka sig med alla medel. Om den växer så man kan klippa med gräsklippare är det rätt lätt att få den att hålla sig på ett ställe.

Börjar du rycka föreslår jag att man samlar in varenda rotbit, det räcker med 1 cm rot för att den ska ta sig... Jag har haft Parkslide i min trädgård och lyckats begränsa den intill utrotning genom att rycka allt jag ser och lägga i en plastbalja som jag sedan dumpat (efter några veckor) och då har rötter/delar dött...
Har du något som stöder den teorin? Växter dör av att klippas, inte av att lämnas i fred.

M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

För att svara på grundfrågan. Nej eller kanske men det är nog inte lönt. En mäklare har blivit varnad för att inte ha upplyst köparna om ett stort bestånd parkslide (se länk nedan). Men då var det frågan om stora summor och hur det gick med uppgörelse säljare-köpare är oklart.
Poängen är att det är alltför riskabelt att gå vidare rättsligt för så lite pengar då det inte finns prejudikat och ni inte har något bevis på att köparen undanhållit information. Risken är att ni åker på rättegångskostnaderna är helt enkelt för stor i förhållande till möjlig besparing om ni vinner.

Spekulationer om hur man bäst tar hand om parkslide, vad som olika gifter innehåller och om de är tillåtna etc. och om man är dum bara för att man frågar om något om fastighetsjuridik får andra spekulera i. Men med tanke på alla motstridiga berättelser som framförts och baseras på personliga enskilda erfarenheter så skulle jag rekommendera att ni betalar och i alla fall initialt frågar ett proffs.

https://fmi.se/nyheter-press/nyheter/2022/informera-om-invasiva-vaxter/

En fullt synlig växt kan ju aldrig bli dolt fel. ”Dolda fel” försäkringen gäller ju dessutom byggnaden.

M MoveMe skrev:
M MoveMe skrev:
Lätt att säga att köpa nybygge, hur många % av svenska folket har råd att köpa nybygge i dessa tider?Jag tycker min syster är modig som ens vågar köpa ett hus med dagens ränta.
Skriv PM till mig så ska du få en länk till något som funkar! 👍

• Gilla
Tomlemon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du något som stöder den teorin? Växter dör av att klippas, inte av att lämnas i fred.
Tydligen är just parkslide en sorts "alien/kamikaze-växt" som får spader när man bråkar med "moderplantan"... 😂
Har inget belägg mer än att så länge jag hade parkslide höll den sig i schack på ett ställe tills jag började försöka ta bort den 😆

Däremot går den utmärkt att äta, de nya/färska skotten ska visst vara en delikatess ungefär som sparris och rätt nyttig... https://artfakta.se/artinformation/taxa/reynoutria-japonica-220782/detaljer?lang=sv

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stoppa din syster från att slösa bort sina pengar. Det är en växt och inget övernaturligt ont väsen som måste bort genom en omedelbar sanering. Starta en tråd med foto på beståndet så får hon hjälp att få bort det. Det tar några år. Jag har tre grannar som alla har tagit bort sina bestånd utan större insats.
Det är på väg en ändring som gör att kommunen kan bötlägga den som har parkslide på sin mark, är ett monster av en växt om man får den in. Räkna med 8 meter långa rötter och behövs bara någon mm bit för att den ska sprida sig någon annan stans. Gräva är alltså ingen bra idé och jorden/växtdelarna måste lämnas som special avfall.

M MoveMe skrev:
Hej, eftersom folk inte kan hålla sig till vettiga svar, så ska försöka ge lite info.

Parkslide = invasiv växt som det är upplysningsplikt om, som säljare ska de meddela om detta. Dock kan det bli svårt att driva detta via din försäkring som doltfel men ring ditt försäkringsbolag och undersök vad det finns för möjligheter. Det är de som driver detta vidare i sin tur.

Dock ska mäklaren meddela detta, finns ett fall där mäklaren fick en prick när de valde att inte informera detta till köparen.

/Kalle

• Arg
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
K Kawe001 skrev:
Hej, eftersom folk inte kan hålla sig till vettiga svar, så ska försöka ge lite info.

Parkslide = invasiv växt som det är upplysningsplikt om, som säljare ska de meddela om detta. Dock kan det bli svårt att driva detta via din försäkring som doltfel men ring ditt försäkringsbolag och undersök vad det finns för möjligheter. Det är de som driver detta vidare i sin tur.

Dock ska mäklaren meddela detta, finns ett fall där mäklaren fick en prick när de valde att inte informera detta till köparen.

/Kalle
Kanon! DU låter vettig och vet precis vad du pratar om. Vilket f-bolag har du som driver fall i rätten åt kunden?

• Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
MrJohnsson MrJohnsson skrev:
Det är på väg en ändring som gör att kommunen kan bötlägga den som har parkslide på sin mark, är ett monster av en växt om man får den in. Räkna med 8 meter långa rötter och behövs bara någon mm bit för att den ska sprida sig någon annan stans. Gräva är alltså ingen bra idé och jorden/växtdelarna måste lämnas som special avfall.
Var kan man läsa om denna spännande lagändring som ger kommuner makt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanon! DU låter vettig och vet precis vad du pratar om. Vilket f-bolag har du som driver fall i rätten åt kunden?
Om du läser texten så har du svaret

K Kawe001 skrev:
Om du läser texten så har du svaret
Ja, att du har ätit finsk sommarsoppa till kvällsmat och är ute och cyklar, eller är lite dålig på att förklara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kawe001 skrev:
[länk]
Mycket som kan bli i detta land, återkom när det blir straffbart och kommunen kan bötfälla fastighetsägare...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.