D Daniel 109 skrev:
Lägg ner. Det är en växt. Den kan tas bort på samma sätt som andra växter. Den blir INTE större av att den klipps ner
Nä, trivs den bra där den står så går det oftast utmärkt att klippa ner den på årlig "frisering".. samt klippa bort små skott med gräsklipparen 👍

Men att ta bort den kräver oftast lite större ingrepp än en maskros.. den har jordstammar uppåt 6 meter :)
 
  • Gilla
mackelundberg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lägg ner. Det är en växt. Den kan tas bort på samma sätt som andra växter. Den blir INTE större av att den klipps ner
Du får nog läsa på lite om PS.
 
  • Gilla
mackelundberg och 1 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Minst två meter djupt bör man gräva och ett antal meter runt växtplatsen. Sedan ska den bortförda jorden brännas…
Jag skulle nog bara kört med gräsklippare över den varje veck för att trötta ut den. Det tar bara uppåt tio år.
Rötterna kan faktiskt gå så djupt som 3 meter, och 8 meter utanför synligt bestånd. Starka och sega, kan gå in i både vattenrör/brunnar och husgrunder.
 
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
Klipp den flera gånger per år så minskar den i omfattning. Ja, den är större och jobbigare än maskros.
 
  • Gilla
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Det är (tyvärr) lika olagligt som att ha rosor i trädgården :)
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
Ja rosor är också invasiva, har sett dem bilda buketter och ta sig in i folks hem.
 
  • Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 6 till
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Det är (tyvärr) lika olagligt som att ha rosor i trädgården :)
Nu är ju faktiskt vresros redan olagligt att ha, så dåligt exempel 😂
 
S
M MoveMe skrev:
Och ni tyckte att det va ok att beståndet fanns där, men ingen information ifrån säljarna?
Absolut inte OK!
 
M MsTake skrev:
Ja rosor är också invasiva, har sett dem bilda buketter och ta sig in i folks hem.
Jag tycker faktiskt att Parkslide är överskattat. Folk skräms av bilder från england där de tar sig in överallt. Jag vet inte jag har ett bestånd på säkert 30m2 på min tomt och jag började behaldla denna förra året. Fick ner det 90% på ett år och i år är dent snart borta. Den faller inom ramen som alla andra växter gör. Alla växter behöver sol, rätt förutsättningar och vatten. Tar man bort del för del så dör det. Vissa tar längre tid än andra. Men Parkslide lyfter inte bort huset så man får byta adress efter 10 år utan man far tag i det tills det är borta likt vilket ogräs som helst.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
MrJohnsson MrJohnsson skrev:
Nu är ju faktiskt vresros redan olagligt att ha, så dåligt exempel 😂
Nej, det är den inte. Den finns dock med på samma förslagslista som parkslide.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
MrJohnsson MrJohnsson skrev:
Nu är ju faktiskt vresros redan olagligt att ha, så dåligt exempel 😂
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte. Den finns dock med på samma förslagslista som parkslide.
Finns ganska mycket på den listan som folk faktiskt tror är "vanliga växter". Lupiner t.ex som folk tar in på midsommar och slänger i diket när de vissnat ner
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det här forumet har ett högt underhållningsvärde, speciellt gällande "dolda fel".....
Angående Parkslide så tar man enkelt kål på eländet med Roundup/Glufofosfat..... "miljömupparna" tjuter men har helt fel om man ser till fakta!
Dagens Roundup är glyfosatfri, helt bortkastade pengar, har själv provat, det gör ingen nytta alls mot parkslide! Det är bara glyfosat som kan kan vara effektivt mot parkslide som är, vad jag förstått, en mycket otäck och invasiv växt som är extremt svår att bekämpa.
 
P paralun skrev:
Den förra regeringen blev utpressad av MP i allt som rörde miljö... hellre makten...
Det ser nu ut som att EU kommer att godkänna glufofosfat som bekämpningsmedel eftersom ingen egentligen kan bevisa attmedlet på något sätt är farligt rätt använt.
Bönder får ha det starka, de har undantag. Saneringsfirmor måste ju också ha undantag. Parkslide är inget att leka med. En sån sak måste man strida bort med alla sina krafter! Det är vad jag vet inte olaglig att beställa från E-bay och då ifrån Tyskland el. Rumänien den starka varianten av Glyfosat. Det är förbjudet att för oss vanliga svennar att använda stark Glyfosat, det är allt!
 
Vilket inte är ett problem, för de har inte bildat frön. Problemet är när folk städar undan torrt skräp i trädgården och kör i väg på öppna kärror.

Jag tar bort de lupiner jag har i trädgården och ett par km längsvägen. Men de stora bestånden längs vägar blir svåra att bli av med.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Bönder får ha det starka, de har undantag. Saneringsfirmor måste ju också ha undantag. Parkslide är inget att leka med. En sån sak måste man strida bort med alla sina krafter! Det är vad jag vet inte olaglig att beställa från E-bay och då ifrån Tyskland el. Rumänien den starka varianten av Glyfosat. Det är förbjudet att för oss vanliga svennar att använda stark Glyfosat, det är allt!
Köper man Glyfosat från E-bay heter det RoundUp som vårt gamla Round hette. Man får titta på % innehåll. Sen ska man vara medveten om vilken försäljare man handlar ifrån så denne inte har spätt ut vätskan med vatten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.