D Bubblebubb skrev:
Jo det måste den gjort, den kan inte försvinna och sedan komma tillbaka. Även nedklippt syns parkslide tydligt.
Av rent intresse… har du själv sett ett nedklippt bestånd och hur mycket det växer på några månader? Och hur definierar du att något syns tydligt? Är det något man ser när man böjer sig lågt över gräs och jord och ser skott sticka upp eller menar du något man tydligt ser på flera meters avstånd?

4774 4774 skrev:
Var får jag tag på kanyler? Gå in till nämsta akut och be om några eller är det något som ni har fått med när ni köpt Roundup?
Webshop för veterinärartiklar. Grova kanyler även bra för limfogning etc.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr stängde den förra regeringen den möjligheter för konsument genom att förbjuda användning och försäljning av glyfosatpreparat. Så det lagliga sättet att bli av med parkslide nu är marktäckning några år.
Tror dessutom att glyfosat inte bet på parkslide.

C Citrona skrev:
Tror dessutom att glyfosat inte bet på parkslide.
Glyfosat (av rätt dosering och behandling i rätt tid) tar parkslide

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det här forumet har ett högt underhållningsvärde, speciellt gällande "dolda fel".....
Angående Parkslide så tar man enkelt kål på eländet med Roundup/Glufofosfat..... "miljömupparna" tjuter men har helt fel om man ser till fakta!
P paralun skrev:
Jo du tar kål på växten på mindre en vecka med RoundUp/Glyfofosfat, den växer ihjäl sig! Done!
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Min granne planterade i god tro parkslide vid vår tomtgräns. Den dör på vintern och växer upp till flera meter på sommaren. Den växte successivt allt längre in på min gräsmatta och tomt. (Den klipptes alltså var och varannan vecka tillsammans med gräsmattan men inte tog det kål på den). Jag sprutade round up på den i 5 år utan att det tog kål på den. Till slut grävde en entreprenör upp den när jag gjorde andra markarbeten. Det fick kål på den.
Min erfarenhet är att round up inte räcker. Gjorde mycket research när jag kämpade med detta för ca 10 år sedan. Engelsmännen ligger 10 år före oss minst i att förstå hur man blir av med parklside. Utöver att gräva är en annan metod att täcka med presenning i 5 år ca.

Jag tror att det är dags att sätta upp en firma för "sanering" av pparkslide!

Med tanke på hur hysterisk stämningen är, så ser det ut att bli lättförtjänta pengar.

Ett fyra årskontrakt och åka runt och "plock"a parkslide var tredje vecka...

Förresten, finns det någon som vet hur man blir av med Hybridvallört och knölklocka?

Parkslide har jag utrotat på en tidigare fastighet, men den där hybridvallörten är ta mej sjutton i stort sett omöjlig, liksom knölklockan.

Kirskål är enkelt jämfört med dessa extrema monsterväxter! Ja, knölklockan är "söt" och skadar inte - är mer störande, men hybridvallörten, fy för den lede vilket rotsystem och vilken växtkraft den har! Den lyckas spränga betong!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kawe001 skrev:
Hej, eftersom folk inte kan hålla sig till vettiga svar, så ska försöka ge lite info.

Parkslide = invasiv växt som det är upplysningsplikt om, som säljare ska de meddela om detta. Dock kan det bli svårt att driva detta via din försäkring som doltfel men ring ditt försäkringsbolag och undersök vad det finns för möjligheter. Det är de som driver detta vidare i sin tur.

Dock ska mäklaren meddela detta, finns ett fall där mäklaren fick en prick när de valde att inte informera detta till köparen.

/Kalle
Varför skulle man kontakta sitt eget försäkringsbolag om ett dolt fel när man köpt hus?
Någon annan har redan frågat vilket försäkringsbolag du menar skulle agera på detta, men du svarade inte.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C Charles Odd skrev:
Min granne planterade i god tro parkslide vid vår tomtgräns. Den dör på vintern och växer upp till flera meter på sommaren. Den växte successivt allt längre in på min gräsmatta och tomt. (Den klipptes alltså var och varannan vecka tillsammans med gräsmattan men inte tog det kål på den). Jag sprutade round up på den i 5 år utan att det tog kål på den. Till slut grävde en entreprenör upp den när jag gjorde andra markarbeten. Det fick kål på den.
Min erfarenhet är att round up inte räcker. Gjorde mycket research när jag kämpade med detta för ca 10 år sedan. Engelsmännen ligger 10 år före oss minst i att förstå hur man blir av med parklside. Utöver att gräva är en annan metod att täcka med presenning i 5 år ca.
Glyfosat fungerar om man gör rätt. Men sällan räcker en behandling. Klippa fungerar också, men hela beståndet behöver klippas.
Grävning tar bort mycket energi på en gång. Men man bör ha koll på området och ta eventuella småskott efteråt.

S skogaliten skrev:

Med tanke på hur hysterisk stämningen är, så ser det ut att bli lättförtjänta pengar.

Förresten, finns det någon som vet hur man blir av med Hybridvallört och knölklocka?

Parkslide har jag utrotat på en tidigare fastighet, men den där hybridvallörten är ta mej sjutton i stort sett omöjlig, liksom knölklockan.

Kirskål är enkelt jämfört med dessa extrema monsterväxter! Ja, knölklockan är "söt" och skadar inte - är mer störande, men hybridvallörten, fy för den lede vilket rotsystem och vilken växtkraft den har! Den lyckas spränga betong!
Om du ska starta firma för att sanera parkslide så bör det ingå någon slags garanti för att det ger beständigt resultat. Att åka runt och plocka lite var tredje vecka löser knappast något problem långsiktigt. Låter som ett riktigt mardrömsjobb.

A
Kan någon förklara för mig hur parksliden överlever kontinuerlig klippning/ryckning så att den inte kan fotosyntes? Är rötterna så långa att det på andra sidan jorden finns växtdelar, så det krävs att ens ditto på Nya Zeeland rycker på samma plantindivid samtidigt? Eller hur går det till?

• Haha
  • Gilla
Incoog och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:

"Hysterin" här är det väl mest en liten mobb med glyfosat-muppar som står för.

• Gilla
Ludalix
  • Laddar…
Nja, den tycks även inkludera naturvårdsverket, länsstyrelser och kommuner. Väldigt många tycks vara rädda för den.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Tomlemon skrev:
"Hysterin" här är det väl mest en liten mobb med glyfosat-muppar som står för.
Glyfosatofober menar du.

yoloboi skrev:
Kan någon förklara för mig hur parksliden överlever kontinuerlig klippning/ryckning så att den inte kan fotosyntes? Är rötterna så långa att det på andra sidan jorden finns växtdelar, så det krävs att ens ditto på Nya Zeeland rycker på samma plantindivid samtidigt? Eller hur går det till?
PS är väldigt bra på att konservera energi i rotdelar och kan till och med växa i rotdelarna utan att ha synliga delar ovan mark för fotosyntes. När PS täcks med markduk och singen måste duken täcka beståndet tre-fem meter utanför beståndet och duken skall ligga i ett tiotal år innan den tas bort, annars kommer växten att ta sig igen.

Man kan kontinuerligt ta bort synliga växtdelar för att trötta ut den. Då rekommenderas att ta bort alla synliga delar till mitten av sommaren och sedan låte växten komma upp. I samband med eller strax innan första frosten tas alla synliga växtdelar bort, annars dras näringen ner i rotsystemet av växten när växten vissnar för säsongen.

Man får ha tålamod och göra rätt, då går den att bekämpa. Utan att ha en plan rekommenderas att låta den stå.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
M midas22 skrev:
Om du ska starta firma för att sanera parkslide så bör det ingå någon slags garanti för att det ger beständigt resultat. Att åka runt och plocka lite var tredje vecka löser knappast något problem långsiktigt. Låter som ett riktigt mardrömsjobb.
Självklart konkar firman vart 4e år
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
PS är väldigt bra på att konservera energi i rotdelar och kan till och med växa i rotdelarna utan att ha synliga delar ovan mark för fotosyntes. När PS täcks med markduk och singen måste duken täcka beståndet tre-fem meter utanför beståndet och duken skall ligga i ett tiotal år innan den tas bort, annars kommer växten att ta sig igen.

Man kan kontinuerligt ta bort synliga växtdelar för att trötta ut den. Då rekommenderas att ta bort alla synliga delar till mitten av sommaren och sedan låte växten komma upp. I samband med eller strax innan första frosten tas alla synliga växtdelar bort, annars dras näringen ner i rotsystemet av växten när växten vissnar för säsongen.

Man får ha tålamod och göra rätt, då går den att bekämpa. Utan att ha en plan rekommenderas att låta den stå.
Detta är exakt min uppfattning. "Bara" trötta ut den!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.