Är det polisen som har lappat bilen ?
Om inte måste du nog bestrida till det bolag som har gett dig felparkeringsboten.:confused:
 
C
D09 skrev:
Kommunen kom på att dom kanske behövde pengarna ändå ;)
Ja eller så har de också tröttnat på polisens handläggningstider. :D
 
Är det en kommunal parkering då?
De flesta butiker där jag handlar äger eller hyr marken utanför där de har parkeringarna. De anlitar sen privata bolag för att utfärda parkeringsavgifter.
Så oavsett vad kommunens parkeringsstadga säger så gäller den oftast inte på den privata marken. Det måste alltså skyltas specifikt för den zonen om generellt parkeringsförbud gäller.

I princip är det bara en vanlig faktura som utfärdas, så jag tycker det är märkligt att lagen säger att parkeringsavgifter måste betalas även om man anser den tvistig. Jag vet att det är så, men finner det märkligt.
 
Polisen hanterar alla överklaganden för parkeringsavgifter som utfärdas på kommunala eller statliga gator och vägar. Så var det i alla fall under min tid som yrkeschaufför.
Alla andra ärenden hanteras av respektive bolag som utfärdat avgiften. Också märkligt i mina ögon. Privata bolag som fungerar som sina egna kontrollinstanser. Som gjort för att man inte ska orka driva ett ärende på några hundralappar vidare.
 
Redigerat:
D09
Bart skrev:
Är det en kommunal parkering då?
De flesta butiker där jag handlar äger eller hyr marken utanför där de har parkeringarna. De anlitar sen privata bolag för att utfärda parkeringsavgifter.
Så oavsett vad kommunens parkeringsstadga säger så gäller den oftast inte på den privata marken. Det måste alltså skyltas specifikt för den zonen om generellt parkeringsförbud gäller.

I princip är det bara en vanlig faktura som utfärdas, så jag tycker det är märkligt att lagen säger att parkeringsavgifter måste betalas även om man anser den tvistig. Jag vet att det är så, men finner det märkligt.
Det står Härryda kommun på lappen så jag uppfattar det som kommunal parkering.
 
Är det ett privat lappliseföretag så kan du glömma allt om slippa betala om du inte vill bråka livet ut. Är det ett kommunalt bolag så är det betydligt lättare. Men fortfarande så är det regelverket som gäller, på en parkeringsyta gäller parkering inom markerad P-plats ruta. Det är även så att om man kört över en vit linje och lapplisa upptäcker det så blir det lapp på rutan.
 
cecar33 skrev:
Är det ett privat lappliseföretag så kan du glömma allt om slippa betala om du inte vill bråka livet ut.
Så illa behöver det inte vara. Jag har fått en kontrollavgift från ett "ökänt" P-bolag återbetald då jag, efter att ha betalt den, upptäckte att de inte hade skyltat på korrekt sätt. Nu var jag iofs student på den tiden med gott om fritid och de insåg nog att det skulle sluta i tinget och kosta dem mer än det smakade om de inte betalade tillbaka...
 
cecar33 skrev:
Är det ett privat lappliseföretag så kan du glömma allt om slippa betala om du inte vill bråka livet ut.
Riktiga rövarbolag. Vem som helst kan starta ett, kan mycket väl administreras från Kumla!
 
D09 skrev:
Nä, inte noterat någon annan skylt
Det sitter skyltar vid infarten till området (precis efter rondellen). "Zon med parkeringsförbud" = parkering endast tillåten i markerade rutor...
Så det är nog bara att betala å se glad ut... :/

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mikael_thn skrev:
Det sitter skyltar vid infarten till området (precis efter rondellen). "Zon med parkeringsförbud" = parkering endast tillåten i markerade rutor...
Så det är nog bara att betala å se glad ut... :/

[bild]
Ja, de va som fan 🙈🙈🙈
 
D09 skrev:
[bild]
Om inte mitt norra öga skådar fel, så tycker jag att det ser ut som det står "Fabrikat: Ford" i överkant.. bilden du visade var förvånansvärt lik en Volvo...

Om det nu visar sig att mitt norra öga skådar rätt, och att din Ford är en Volvo, så borde boten vara felaktigt utförd, och därmed inte längre giltig...
 
mikael_thn skrev:
Om inte mitt norra öga skådar fel, så tycker jag att det ser ut som det står "Fabrikat: Ford" i överkant.. bilden du visade var förvånansvärt lik en Volvo...

Om det nu visar sig att mitt norra öga skådar rätt, och att din Ford är en Volvo, så borde boten vara felaktigt utförd, och därmed inte längre giltig...
Och om man läser noga så står det att hon hade parkerat SOM den vita bilen (volvon) inte att det var deras bil.
 
D09
mikael_thn skrev:
Om inte mitt norra öga skådar fel, så tycker jag att det ser ut som det står "Fabrikat: Ford" i överkant.. bilden du visade var förvånansvärt lik en Volvo...

Om det nu visar sig att mitt norra öga skådar rätt, och att din Ford är en Volvo, så borde boten vara felaktigt utförd, och därmed inte längre giltig...
Tyvärr, boten stämmer.

Vi äger en Ford 😭

Volvon stod på samma plats när sambon skulle visa vart hon parkerade
 
D09 skrev:
Tyvärr, boten stämmer.

Vi äger en Ford 

Volvon stod på samma plats när sambon skulle visa vart hon parkerade
Äsch, måste man läsa och lägga samman varje inlägg du skrivit, nu blev det på tok för avancerat för mig! ;)
Nåja, då har jag inga fler tips på hur du ska komma undan denna gången...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mikael_thn skrev:
Det sitter skyltar vid infarten till området (precis efter rondellen). "Zon med parkeringsförbud" = parkering endast tillåten i markerade rutor...
Kolla att det sitter zonskyltar på alla tänkbara (lagliga bilvägar) in till området och att det finns motsvarande skyltar som talar om att zonen upphör på alla tänkbara (lagliga bilvägar) ut från området. Det räcker med att en enda skylt saknas för att de ska få det jobbigt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.