Mikael_L skrev:
(hur kollar dom detta? kanske genom att anteckna hjulventilernas lägen ...!?).
Japp, det är precis vad dom gör, åtminstone ibland.

Jag såg en gång en lapplisa gå runt en bil, studera den och anteckna. Det hela såg rätt märkligt ut så jag var tvungen att fråga vad hon gjorde.

Jo, meddelade hon med stolt röst: "Jag antecknar ventillägena. Och det räcker minsann inte med två hjul utan man måste anteckna alla fyra. Det finns minsann rättsfall på det!"

Är det inte härligt med yrkesstolthet...
 
D09 skrev:
Gjorde ett försök och skrev till polisen att det finns inga gällande trafikföreskrifter på angiven adress och att dom ska stryka boten
Är det en bot som är utfärdad av polisen så ska den betalas och sen sen överklagas i efterhand.

Mot parkeringsbolag (privata parkeringar) är det tvärtom, där får de gå till tingsrätten om man vägrar betala.
 
Nerre skrev:
Är det en bot som är utfärdad av polisen så ska den betalas och sen sen överklagas i efterhand.
...inom 6 månader. När jag försökte efter 2 år var det tydligen försent.
 
När frågan ändå är uppe.

Mot parkeringsbolag har man generellt väldigt lite chans att få rätt, men om man känner sig någorlunda säker på sin sak så är det inte så stor risk att dra det till tinget. Eftersom det räknas som "småmål" (beloppet är så litet) så blir det bara en femhundring dyrare om man förlorar (rättegångskostnaderna blir bara inskrivningsavgiften i princip).

Men det gäller att vara medveten om att rättspraxis (googla t.ex. på "Conny Larsson parkering") och parkeringsreglerna idag lägger väldigt stort ansvar på "parkören" (det ordet tror jag parkeringsbolagen själva uppfunnit). Jag rotade fram väldigt mycket information om detta förut.

Om du t.ex. märker att P-automaten är trasig måste du ringa och felanmäla den, du kan inte bara strunta i att betala.

Finns det en annan automat i närheten så måste du gå till den, du kan inte strunta i att betala bara för att den närmsta automaten är paj.-

Du behöver kunna bevisa att automaten verkligen var trasig, P-vakten kommer nämligen att testa automaten och får P-vakten ut en biljett så får du en lapp. Filma med mobilen är min rekommendation.

Det är ditt ansvar att biljetten ligger synlig i rutan på rätt ställe (blåser den iväg eller halkar ner är det ditt ansvar). Fota gärna biljettens placering med mobilen innan du går ifrån bilen (men efter att du stängt dörrarna och låst).

Du är skyldig att se till att den biljett du köpt gäller för den plats du står på.

P-skiva är parkeringsbolagens guldko: Så fort du går ifrån bilen så kan de skriva en kontrollavgift för glömd P-skiva. Elektronisk P-skiva är bästa sättet att "blåsa" dem på den inkomsten. (Se bara till att komma ihåg att byta batteriet.)

Tänk på att det är inte samma regler på alla parkeringar, den som äger marken har rätt att sätta upp en hel del egna villkor. Dessa skall finnas anslagna (står oftast på parkeringsautomaten). Observera också att det är den som äger marken som ansvarar, den som äger marken kan visserligen upplåta den åt ett parkeringsbolag som i sin tur kan hyra in ett parkeringsövervakningsbolag. Så en markägare kan hyra ut parkeringen till t.ex. Europark som i sin tur hyr in Hojab för övervakningen.

Om P-bolaget inte ger med sig kan man ha bättre lycka med att kontakta markägaren.

Paragraf 10 är bra att luta sig på:

10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.

Det är dock ganska hårda krav för den, t.ex. om man kört nån akut till sjukhuset och bara lämnat bilen utanför entren och liknande situationer.


Parkeringsövervakningsbolagen ger ALDRIG med sig. I mitt fall totalvägrade Hojab att lägga sig, mitt sista ord var att jag såg fram emot förhandlingarna i tingsrätten (för efter allt googlande kände jag att jag hade torrt på fötterna). En vecka senare kom ett brev att Europark avskrev ärendet utan vidare åtgärd. Deras jurister insåg antagligen att de inte hade på tillräckligt på fötterna.
 
Nerre skrev:
Parkeringsövervakningsbolagen ger ALDRIG med sig.
Nerre skrev:
En vecka senare kom ett brev att Europark avskrev ärendet utan vidare åtgärd. Deras jurister insåg antagligen att de inte hade på tillräckligt på fötterna.
Är inte detta lite motsägelsefullt? ;)
 
Det är skillnad på parkeringsbolag och parkeringsövervakningsbolag:)

Jag menar alltså att Europark får in pengar även från de som parkerar, men de som skickar ut P-vakterna åt Europark får bara in pengar på kontrollavgifterna typ (jag vet iofs inte om de även får betalt av Europark, men de får troligen nån form av provision på sina kontrollavgifter).
 
D09
Idag fick jag 2 brev

1 från polisen där dom skriver att dom återkommer om 2 månader

1 från transportstyrelsen där dom meddelar att betalningsansvar är undanröjt

Jag bugar för er byggahusare ( jösses, det funkar utan Hen, han, hon, det ) och tackar för hjälpen =) =) =)

Nu kommer sambon bli glad för 600kr extra denna månaden =)

Grymma är ni =) Undrar dock om polisen vet om detta :wow:
 
  • Gilla
MRK och 2 till
  • Laddar…
Hade du skickat samma brev till både polis och transportstyrelsen, det där om att det inte fanns gällande trafikföreskrifter?
 
D09
thomasx skrev:
Hade du skickat samma brev till både polis och transportstyrelsen, det där om att det inte fanns gällande trafikföreskrifter?
Nä, bara polisen:)

Edit

Det är transportstyrelsen som sköter utbetalningarna
 
Redigerat:
Ok, I see. GRATTIS, förresten :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Stort Grattis! Du är den enda jag känner till som lyckats med den bedriften. Läge att byta nick till 'Superman'.
 
min standardreplik om jag går förbi en lapplisa som är i färd att lappa en bil "Nu har du gjort en riktig samhällsinsats" om jag är på dåligt humör "skaffa ett riktigt jobb"
 
Alla tycker det är surt att få böter men tror du att det över huvud taget skulle gå att parkera eller ens komma fram om det inte gjordes?
 
M
Om man kör upp på angränsande gräsmatta eller lindande. Har parkeringsbolaget rätt att lappa då? Det är ju utanför gatan s. a. s.
 
Hemmakatten skrev:
Stort Grattis! Du är den enda jag känner till som lyckats med den bedriften. Läge att byta nick till 'Superman'.
Då känner du nu två, Hemmakatten, jag har fått ett gäng P-böter avskrivna, en i Jönköping och här i Gbg har jag tappat räkningen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.