Kollat ritningarna för parkeringen än?
 
D09
thomasx skrev:
Kollat ritningarna för parkeringen än?
Inte än, tack för påminnelsen 👍
 
P
Tänk vad underbart detta är att "hela Sverige" är inblandad i att se om en ganska oskyldig felparkering kan vändas till fellappning och tänk vad bra detta med Google street view kan vara då andra kan se efter trafikskyltar. Visst det kan vara så att dom inte finns där just nu men ändå....

Angående dessa zon skyltar. För ett par år sedan så drev Robert Ashberg en riktig jakt på Stockholms kommun som sen slutade med att man fick skylta om i hela stan. Har för mig att just dessa zon skyltar ibland saknades och eller kunde vara skymda vid dubbel fil när tex en lastbil var i ena filen och du i den andra... Så kontrollera
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
TheStills skrev:
Tänk vad underbart detta är att "hela Sverige" är inblandad i att se om en ganska oskyldig felparkering kan vändas till fellappning
När en medmänniska angrips av de mörkaste krafter är det var och ens medborgerliga och moraliska plikt att ställa upp och hjälpa till!
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
TheStills skrev:
Angående dessa zon skyltar. För ett par år sedan så drev Robert Ashberg en riktig jakt på Stockholms kommun som sen slutade med att man fick skylta om i hela stan. Har för mig att just dessa zon skyltar ibland saknades och eller kunde vara skymda vid dubbel fil när tex en lastbil var i ena filen och du i den andra... Så kontrollera
Det var en av alla dessa zon-skyltar som saknades vid en (!) av alla infarter. Jag har för mig att man blev tvungen att betala tillbaka alla (!) parkeringsböter som skrivits ut under flera år tillbaka. Naturligtvis bara till de so krävde tillbaka pengarna, så det handlade nog inte i slutändan om så mycket pengar ändå.
 
D09
Får väl se i helgen om det saknas någon skylt :cool:
 
Jag fick en likadan bot samma dag som din fru, jag brukar vara noga, men dom har börjat med såna datumparkeringar på senare tid i kommun där jag bor.. :( Jag bröt dock mot 35 som jag inte kommer ihåg vad det stod, slängde lappen efter att ha betalat den samma dag. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ha ha kom precis och tänka på en som för många år sen var helt hundra på att man kan bara få 1 bot åt gången. dvs har man redan 1 på vindrutan så kan man inte få flera. Dennes bil stod parkerad längre tider på samma plats.

Kommer inte ihåg beloppen totalt i samma veva men det var en hel tapetrulle med böter (y)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Undrar hur många botar man kan få om man står fel en hel dag, måste ju finnas regler för det? :)
 
En om dagen har jag för mig är max man kan få så länge fordonet inte flyttas. Men ja, det måste ju finnas reglerat på något vis. Man ska ju inte kunna straffas mer än en gång, men å andra sidan så är en p-bot inte alltid ett stradd, utan en kontrollavgift. Och det är kanske rimligt att anta att kontrollavgifter är maximerade till 1/dag/förséelse.
 
Kollade upp det en gång och då/ där var det 6 eller 12 timmar mellan lappningarna.
 
Ur §5 Lagen om felparkeringsavgift

En ny parkeringsanmärkning får meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en parkeringsanmärkning meddelats till dess att en ny får meddelas. Högst fem parkeringsanmärkningar får meddelas för samma överträdelse.
 
Så var det ja. Min andra bot den gången var utskriven 3 minuter över 12 på natten.....:(
 
D09 skrev:
[bild]

Där fanns inget på gatan
Man måste kolla om det finns zon-föreskrifter också.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Ur §5 Lagen om felparkeringsavgift

En ny parkeringsanmärkning får meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en parkeringsanmärkning meddelats till dess att en ny får meddelas. Högst fem parkeringsanmärkningar får meddelas för samma överträdelse.
Och glöm inte att de är två olika lagar som kan gälla, är det privat mark (och parkeringsbolag) är det lagen om kontrollavgift som gäller. Men mitt minne säger mig att det är samma lydelse där., dvs max 1 bot /dygn, ett antal timmar mellen, typ 6, och max 5 böter för samma förseelse (hur kollar dom detta? kanske genom att anteckna hjulventilernas lägen ...!?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.