D09
pelpet skrev:
Kan det vara denna överträdelsepunkt?

Isåfall verkar det ju skumt.

Jag hade dubbelkollat med parkeringsbolaget exakt vad som var felet. Har de råkat sätta böter av fel skäl så kan de stryka boten.
Nja, sambon var där o handlade på Willys så det är ändå märkligt att dom släppt parkeringsplatser längst fram.

Den parkeringen byggs ju om 1 gång i halvåret 👎
 
D09
thomas33 skrev:
Partille har denna sida och punkt 34 säger: Parkerat fordon inom område med förbud att parkera


[länk]

Bäst är att du kollar kommunens lokala trafikregler och som jag skrev tidigare, förekommer det säkert skyltar som förbjuder parkering utanför markerade platser.
Ska kolla extra noga nästa gång om det sitter skyltar en bit innan, men det kan ju inte vara längre än när man svänger av motorvägen? :)
 
D09
Troberg skrev:
Sök trafikföreskrifter här: [länk]

Numera så måste de finnas publicerade där, annars är de inte giltiga. Med andra ord, hittar du ingen relevant föreskrift så har du grund för att bestrida boten.
ImageUploadedByByggahus.se1395838462.076630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där fanns inget på gatan
 
D09
Gjorde ett försök och skrev till polisen att det finns inga gällande trafikföreskrifter på angiven adress och att dom ska stryka boten

😇😇😇
 
Du måste väl betala och sen överklaga vilket kostar mer än bara boten oavsett om du vinner eller ej.
 
Hur kan det kosta mer? Överklaga, bifoga foton och betala, har du tur får du tillbaks pengarna inom ett halvår.
 
Om överklagan avslås så kan man gå till rätten med det.
 
D09
Jo, det är ju det tråkiga att man måste betala även om man inte är överense

Får se hur långt man orkar dra en bot på 600kr ;)

Ta ledigt för en rättegång etc kan bli en dyr affär :)
 
Det är ingen rättegång, polisen "utreder" det om du skriver överklagan på rätt sätt, det står på baksidan. Kostar inget men man kan inte räkna med att de lägger allför mycker krut heller.
 
C
Måste man verkligen betala trots att man bestrider?

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift
"9 § Ägare av fordon, i fråga om vilket parkeringsanmärkning har meddelats, får hos polismyndigheten i det polisdistrikt där parkeringsanmärkningen meddelades skriftligen anmäla att han bestrider betalningsansvar. Därvid skall han ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas.

Har bestridande anmälts, verkställer polismyndigheten den utredning som behövs. Sedan utredningen har avslutats, meddelar polismyndigheten beslut med anledning av bestridandet. Finner myndigheten att parkeringsanmärkning ej hade bort meddelas eller att betalningsansvar av annan anledning ej åvilar den som bestritt sådant ansvar, undanröjer den betalningsansvaret."...
 
D09
Det måste väl skickas ut en faktura på boten eller hur?

Då kan man vänta in den först?
 
Det bör stå klart och tydligt på boten vad som gäller för betalning och överklagan.

Regeln att man måste betala även om man anser att det är fel och tänker överklaga gäller enbart p-bot på allmän väg/p-plats, ej privat mark. Dock vill de privata p-bolagen gärna ge sken av att samma regler gäller dem och kan därför ha kryptiska skrivningar som ger uppfattningen att man måste betala ändå, även om det strikt sett inte är det som står, och särskilt inte det som gäller.

Men vad jag förstår är detta en allmän p-plats eftersom polisen är inblandad.

Jag utgår från att boten specar hur betalning skall ske och ses som en anmodan att göra så. Jag skulle tro att om det inte görs så kommer en påminnelse som ett brev på posten... ;)

Sen bör du fortfarande kolla upp det där med ritningarna jag nämnde tidigare, tycker jag.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
C
Hm, jag missade uppenbarligen:
"7 § Avgift skall erläggas inom föreskriven tid även om talan föres om undanröjande av betalningsskyldigheten."

Gäller förstås endast kommunal felparkering. Märklig lagstiftning det där...
 
D09
cpalm skrev:
Hm, jag missade uppenbarligen:
"7 § Avgift skall erläggas inom föreskriven tid även om talan föres om undanröjande av betalningsskyldigheten."

Gäller förstås endast kommunal felparkering. Märklig lagstiftning det där...
Kommunen kom på att dom kanske behövde pengarna ändå ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.