35 618 läst · 271 svar
36k läst
271 svar
Parkeringsböter
Det är väl egentligen inte värt att bumpa tråden med tanke på det abrupta slutet, men eftersom jag anser att jag har gjort vad jag kan för att räta ut frågetecknen som har dykt upp kring min argumentation så tänkte jag ändå försöka bringa rättvisa i saker och ting.
Klart märkligt är att personerna som högt och tydligt basunerar ut hur lite jag kan (och därför kan förmodas anse sig veta mer inom området) konstant vägrar svara på mina motfrågor. Ett mycket dåligt sätt att stärka sina egna argument och ett bra sätt att avslöja när man själv inte vet det man påstår sig veta att andra inte vet
Jag vet att ni vet vilka ni är
Klart märkligt är att personerna som högt och tydligt basunerar ut hur lite jag kan (och därför kan förmodas anse sig veta mer inom området) konstant vägrar svara på mina motfrågor. Ett mycket dåligt sätt att stärka sina egna argument och ett bra sätt att avslöja när man själv inte vet det man påstår sig veta att andra inte vet
Jag vet att ni vet vilka ni är
Jag svarar bara på frågor som är relevanta kring frågeställningen.
Regelbrott är regelbrott, du har fortfarande inte svarat på frågan varför du ska få bestämma själv vilka regler du får bryta mot och inte medans andra inte ska få göra det.
Regelbrott är regelbrott, du har fortfarande inte svarat på frågan varför du ska få bestämma själv vilka regler du får bryta mot och inte medans andra inte ska få göra det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 854 inlägg
Det kanske inte handlar om att bryta mot regler utan om att använda sunt förnuft för att hantera vardagen på ett smidigt sätt för alla parter, utan att bryta mot andemeningen med reglerna. Detta är ju ett svårt och känsligt område.
Nu framkommer det här att budbilar behöver göra dessa ställningstaganden flera gånger om dagen(?) Då tycker jag det börjar gå för långt och att berörda parter bör försöka hitta en bättre lösning.
Nu framkommer det här att budbilar behöver göra dessa ställningstaganden flera gånger om dagen(?) Då tycker jag det börjar gå för långt och att berörda parter bör försöka hitta en bättre lösning.
Det har jag visst, flertalet gånger dessutom. Det skulle underlätta avsevärt om berörda parter förstod vad dom läser.Nerre skrev:
Varför skulle inte frågan om ditt citat kring poliser vara relevant i frågan?
Andemeningen i 10 metersregeln är det ingen av oss som känner till och det är blandannat den vi argumenterar kring... det borde väl ändå ha framgått vid det här laget att ingen anser sig stå i vägen när det är 9 meter kvar till korsningen och därför inte bör vara en anledning att bötfälla.
Nu finns det förvisso fler ekipage än uttryckningsfordon som ska behöva ta sig fram, inget av dessa behöver dock ta alla dessa 10 meter i anspråk vid en eventuell sväng
Det är helt ok om lastbilsförare missar ibland på grund av sin mänsklighet. Problemet är när de systematisk tänjer på reglerna eftersom de tycker reglerna är för jobbiga att följa.
Sen undrar jag ju verkligen hur du kan argumentera att ditt brott mot 10-metersregeln inte innebär nån olägenhet om du inte vet varför regeln finns där?
Om det vore ok att stå 9 meter från korsningen istället för 10 så skulle väl regeln säga just att man inte får stå närmare än 9 meter?
Sen undrar jag ju verkligen hur du kan argumentera att ditt brott mot 10-metersregeln inte innebär nån olägenhet om du inte vet varför regeln finns där?
Om det vore ok att stå 9 meter från korsningen istället för 10 så skulle väl regeln säga just att man inte får stå närmare än 9 meter?
Redigerat:
Precis som Bo nämnt måste man använda sitt förnuft (sunt eller inte), verkar som det för en del bara är givande att mer än fyrkantigt och svart/vitt argumentera för sakens skull. För tex Deesl och GöranW är det ju en daglig realitet och kanske därför de försöker föra ett rimligt resonemang och även handla därefter och ev stå för det också. Att anta en alltför upphöjd och teoretisk position ger inte mycket, det mesta går att bringa i stå och stagnation på det sättet, förutom att man i onödan kanske upprör andra som har att hantera saken.Nerre skrev:Det är helt ok om lastbilsförare missar ibland på grund av sin mänsklighet. Problemet är när de systematisk tänjer på reglerna eftersom de tycker reglerna är för jobbiga att följa.
Sen undrar jag ju verkligen hur du kan argumentera att ditt brott mot 10-metersregeln inte innebär nån olägenhet om du inte vet varför regeln finns där?
Om det vore ok att stå 9 meter från korsningen istället för 10 så skulle väl regeln säga just att man inte får stå närmare än 9 meter?
Själv bryter jag som säkert de flesta ibland medvetet mot diverse regler och säkert många gånger omedvetet, jag försöker då koppla in de eventuella kunskaper och erfarenheter jag har. Och syftet är hör och häpna inte alltid att jag ska få direkta fördelar utan sett till helheten och ibland (medeltal) gynnas jag indirekt ändå.
Ett enkelt prov vore om de som är alltför snara att hävda regler byter plats en tillräckligt lång tid med tex Deesl och GöranW, då kanske man blir lite mjukare vad det lider när man får återvända till sitt elfenbenstorn. De små inblickarna i det skenbart enkla kring lossning/lastning, lapplisor, regler mm, mm kanske då framstår i sin fulla komplexitet som går mycket djupare på många plan för oss.
Att tro att man skulle kunna påverka genom att knuffa frågor/problem i olika riktningar uppåt, arbetsledning osv är bland det mest naiva, icke verklighetsförankrade jag sett. (Ta inte illa upp Nerre, på ett teoretiskt plan håller jag med, men har tyvärr aldrig sett något uthålligt resultat i nutida praktik).
Man löser inte problemen med regler genom att bryta mot dem.
Snarare är det lättare att få reglerna ändrade genom att slaviskt följa dem. Då kommer konsekvenserna av reglerna att synas tydligare och man kan argumentera för att få dem ändrade.
Snarare är det lättare att få reglerna ändrade genom att slaviskt följa dem. Då kommer konsekvenserna av reglerna att synas tydligare och man kan argumentera för att få dem ändrade.
Nerre skrev:
Det är just för att jag inte begriper varför regeln finns som jag anser att brottet mot densamme inte är av stor karaktär. 7, 8, 9 meter är också helt OK eftersom det inte hindrar någon / något annat. Jag begriper varför man inte får dubbelparkera, stå på övergångsställen, i korsningar mm. och har därför inte ett dugg svårt att fatta varför dessa regelbrott ska få böter som påföljd, jag kan däremot inte begripa varför en bil som ägnar ett fåtal minuter till att lossa eller lasta inte kan få låna någon halvmeter av trottoaren (om plats finns), ställa sig emot färdriktningen i en p-ficka eller något av övriga regelbrott JAG har tagit upp tidigare i tråden.
Bilden på lastbilen och spårvagnen är ett typexempel på när ett avsteg från regelverket är att föredra för alla inblandade, ett sådant avsteg ska inte leda till böter men ska inte heller behöva föregås av diverse telefonkonferenser eller pappersexcersis av kommunen.
Redigerat:
Ja vi ser oftast klara fördelar med hur Nordkorea uppmanar befolkningen att slaviskt följa alla reglerNerre skrev:
Så det är ok att bryta mot reglerna bara för att man inte förstår dem?DeesL skrev:
Har du gjort något försök att ta reda på varför regeln finns?
Jag kan komma på flera anledningar.
Ja om du vill se så svart-vitt på det så.Nerre skrev:
Det är helt ok att bryta mot en regel sålänge regelbrottet inte inverkar på omgivningen. Detta gäller i den mån regeln tycks vara satt utan direkt koppling till efterforskningar och genomförda tester.
Ta gärna fram papper på vad som föregår 10-metersregeln och visa mig förundersökningen där det framgår varför 10 meter är någon form av magisk gräns som inte är plockad ur luften som "ett jämnt tal som låter bra" framkomligt är det som sagt även vid 8 meter. Visa även gärna förarbetet till regeln som gör min bil potentiellt farlig och till ett störande moment om den står vänd åt fel håll etc.
För att ta ett steg utanför diskussionen om parkeringsregler så tycker jag inte heller att en restaurangägare som har missat att knappa in någon hundralapp i kassan eller en egenföretagare som av tidsskäl inte bokför kontinuerligt ska dömas till böter, detta för att det är regelbrott som inte drabbar någon annan människa. Man måste alltid se till brottet och omständigheterna innan man bestämmer huruvida "brottslingen" ska straffas.
En annan regel som inte kan leda till speciellt stor fara är förbudet mot dubbfria däck på en släpvagn som dras av en bil med dubbade däck, tvärtom är däremot helt ok. Detta är i min mening ett exempel på en regel som är framtagen av folk helt utan erfarenhet i ämnet.
Hur gör du när du ska ta med dig väskan, lådan med skor, skruvdragarboxen eller matkassen hem med bil? Inte ställer du väl in den i bilen utan att säkerställa att alla regler om lastsäkring har ombesörjts på ett korrekt och regelrätt vis?!
En annan regel som inte kan leda till speciellt stor fara är förbudet mot dubbfria däck på en släpvagn som dras av en bil med dubbade däck, tvärtom är däremot helt ok. Detta är i min mening ett exempel på en regel som är framtagen av folk helt utan erfarenhet i ämnet.
Hur gör du när du ska ta med dig väskan, lådan med skor, skruvdragarboxen eller matkassen hem med bil? Inte ställer du väl in den i bilen utan att säkerställa att alla regler om lastsäkring har ombesörjts på ett korrekt och regelrätt vis?!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
För dom som inte kör eller kört lastbil så kan jag tala om att ibland är det direkt olämpligt att ställa sig lagligt för vi då skymmer sikten eller tom blockerar gatan så ingen kommer förbi.
Ska vi då ställa oss lagligt och skapa en farlig situation med skymd sikt eller blockera hela gatan eller ska vi tänja på reglerna och ställa sig på ett utifrån förutsättningarna lämpligare sätt men olagligt.
Vi försöker alltid ställa oss på ett utifrån förutsättningarna på lämpligast möjliga sätt med hänsyn till säkerheten för oss själva och andra och framkomligheten.
Sen finns det så klart dom som slänger lastbilen där det passar och det är inte ok.
Ska vi då ställa oss lagligt och skapa en farlig situation med skymd sikt eller blockera hela gatan eller ska vi tänja på reglerna och ställa sig på ett utifrån förutsättningarna lämpligare sätt men olagligt.
Vi försöker alltid ställa oss på ett utifrån förutsättningarna på lämpligast möjliga sätt med hänsyn till säkerheten för oss själva och andra och framkomligheten.
Sen finns det så klart dom som slänger lastbilen där det passar och det är inte ok.
Det rätta sättet att få till stånd en ändring av antalet meter det ska vara stopp- och parkeringsförbud före en korsning för lastning och lossning torde vara via riksdagen och den vägen få till en ändring i trafikförordningen.
Jag själv har inget trängande behov av den ändringen så jag kommer inte att försöka, men för den som annars måste stå olagligt varje dag kanske det kan vara värt ett försök.
Jag själv har inget trängande behov av den ändringen så jag kommer inte att försöka, men för den som annars måste stå olagligt varje dag kanske det kan vara värt ett försök.
Redigerat av moderator: