35 708 läst · 271 svar
36k läst
271 svar
Parkeringsböter
'Jag pratar om parkeringsregler för det är vad tråden handlar om, inget annat...Nerre skrev:
Det här måste vara det i särklass dummaste som har skrivits i tråden, bakterier kan frodas av andra anledningar än att någon sätter sig och gör nummer 2 i ett handfat... varför tvättar du dina handdukar hemma, händerna är väl rena när du torkar dom?Nerre skrev:
Tekniskt sett bör det inte finnas mer bakterier i handfatet på toaletten än vad det gör i handfatet i köket så det borde ju inte vara något problem i sig, riset skall ju däremot bearbetas i köket så att bära iväg det till toaletten för att skölja det är väl inte att se som smidigare? Det är väl just regelbrott för ökad smidighet som tråden har börjat handla om?!
Här vill jag nog citera dig "IBLAND är den BÄSTA lösningen att tänja lite på reglerna"... Ibland är det INTE det (Bo Slitberg har haft ett bra inlägg om detta tidigare), i just ditt exempel kan jag inte påstå att lösningen var den bästa utan snarare den snabbaste.Nerre skrev:
Jag vet inte så mycket om tidigare händelser i detta ärende men personligen har jag varken hört eller läst något om någon straffpåföljd för detta...Nerre skrev:
Förövrigt tycker jag att det känns som du greppar efter halmstrån när du sitter och jämför en bil som står med näsan åt fel håll, en bil som står med ett hjul på trottoaren eller en bil som står lite för nära en korsning med en restaurang som äventyrar folks hälsa genom att servera mat som har legat på golvet...
Vad gäller riset så är det bästa kanske att vi chaufförer inte kör ut maten till restaurangerna eftersom merparten av dom saknar lämpliga avlastningsmöjligheter.
Till alla meningsmotståndare önskar jag framföra följande.
Börja hämta er post på postkontoret så slipper ni bidra till att postens bilar kör på trottoaren mer än på vägen.
Sluta handla i kiosker, mindre krogar, korvmojjar, restauranger, klädbutiker i stan mfl. eftersom dessa väldigt sällan håller med smidiga avlastningsplatser.
Bär gärna in era egna transporterade beställningar fram över så slipper vi chaufförer stå i vägen när vi levererar pallgods till fastigheter utan lastkaj.
Stanna gärna och vänta när ni ser att det är mindre än 10 meter från en lastbil fram till korsningen, på så vis kanske lastbilschauffören förstår att ni inte kommer förbi och kan flytta på sig.
Ha gärna överseende med att vi blockerar hela gatan när vi ska vända för att stå åt rätt håll, detta gäller givetvis även när vi vänder igen för att ta oss ifrån samma plats eftersom körordningen vill att vi kör vidare åt samma håll som vi från början kom ifrån.
Och tillslut, om ni någon gång i livet stöter på ett problem så glöm aldrig de kloka orden som for ur munnen på Nerre "det är bara" att ta upp det med någon som har en högre rang än dig så är det löst sen.
Börja hämta er post på postkontoret så slipper ni bidra till att postens bilar kör på trottoaren mer än på vägen.
Sluta handla i kiosker, mindre krogar, korvmojjar, restauranger, klädbutiker i stan mfl. eftersom dessa väldigt sällan håller med smidiga avlastningsplatser.
Bär gärna in era egna transporterade beställningar fram över så slipper vi chaufförer stå i vägen när vi levererar pallgods till fastigheter utan lastkaj.
Stanna gärna och vänta när ni ser att det är mindre än 10 meter från en lastbil fram till korsningen, på så vis kanske lastbilschauffören förstår att ni inte kommer förbi och kan flytta på sig.
Ha gärna överseende med att vi blockerar hela gatan när vi ska vända för att stå åt rätt håll, detta gäller givetvis även när vi vänder igen för att ta oss ifrån samma plats eftersom körordningen vill att vi kör vidare åt samma håll som vi från början kom ifrån.
Och tillslut, om ni någon gång i livet stöter på ett problem så glöm aldrig de kloka orden som for ur munnen på Nerre "det är bara" att ta upp det med någon som har en högre rang än dig så är det löst sen.
Redigerat:
Nej, jag försöker banka in samma fråga hela tiden: VARFÖR ska det bara få vara du som avgör vilka regler du får bryta mot? Varför får inte restaurangägaren välja vilka regler han vill bryta mot?DeesL skrev:Förövrigt tycker jag att det känns som du greppar efter halmstrån när du sitter och jämför en bil som står med näsan åt fel håll, en bil som står med ett hjul på trottoaren eller en bil som står lite för nära en korsning med en restaurang som äventyrar folks hälsa genom att servera mat som har legat på golvet...
Du verkar anse att du på nåt sätt besitter unika kunskaper som gör att du kan avgöra detta bättre än lagstiftarna. Jag tror tvärtom att lagstiftarna har lagt väldigt mycket utredningsarbete och funderande bakom reglerna och kommit fram till att de regler vi har är den bästa kompromissen.
DÄRFÖR att de regelbrott jag diskuterar här inne inte är av den karaktären att någon blir skadad... ganska harmlösa förseelser som utan att bli utförda skulle kunna ställa till med så in i h-vete mycket mer kaos! Färgkritor kanske inte är en så dum idé iallafall?!?
Jag kan välja att bryta mot precis vilken lag och regel jag vill, men jag kommer då även att få ta konsekvensen av det vilket jag gör genom att betala de böter jag inte kan prata mig ifrån. (Eftersom jag dessutom gör vad jag kan för att slippa stå illa vid lastning och lossning så blir det inte speciellt många)
Inte en enda hantverkare har jag hört talas om som blivit åtalad eller bötfälld för brott mot knivlagen på sin väg hem från jobbet, och varför inte? Jo för det är ett regelbrott som i sig självt inte skadar en annan människa... det kan dock bli ack så mycket värre än när en mamma med barnvagn måste gå runt min bil istället för raka spåret framåt.
De regler vi har för parkering är säkert framtagna som en god kompromiss (om än i någons värld där personen i fråga cyklar till jobbet och tillbringar 9 timmar om dagen inomhus). Regler föt lastning och lossning är det däremot värre med och dom få regler som finns om detta är direkt ohållbara sett till dagens situation i transportbranschen.
Jag kan välja att bryta mot precis vilken lag och regel jag vill, men jag kommer då även att få ta konsekvensen av det vilket jag gör genom att betala de böter jag inte kan prata mig ifrån. (Eftersom jag dessutom gör vad jag kan för att slippa stå illa vid lastning och lossning så blir det inte speciellt många)
Inte en enda hantverkare har jag hört talas om som blivit åtalad eller bötfälld för brott mot knivlagen på sin väg hem från jobbet, och varför inte? Jo för det är ett regelbrott som i sig självt inte skadar en annan människa... det kan dock bli ack så mycket värre än när en mamma med barnvagn måste gå runt min bil istället för raka spåret framåt.
De regler vi har för parkering är säkert framtagna som en god kompromiss (om än i någons värld där personen i fråga cyklar till jobbet och tillbringar 9 timmar om dagen inomhus). Regler föt lastning och lossning är det däremot värre med och dom få regler som finns om detta är direkt ohållbara sett till dagens situation i transportbranschen.
Redigerat:
När jag var ung (för en herrans massa år sedan) extraknäckte jag ett kort tag som paketbilschaufför i centrala Stockholm och parkerade otillåtet hyfsat ofta. Jag tycker jag hade ett mycket bra "samförstånd" med parkeringsvakterna. De såg mellan fingrarna i 99% av fallen utom vid de värsta överträdelserna då de bad att jag borde flytta mig vilket jag genast gjorde. I "gengäld" var de mina bästa vänner med att hålla rent i lastzonerna så att man slapp stå otillåtet 100% av fallen. Så jag känner inte riktigt igen mig i debatten, men som sagt, det var en herrans massa år sedan.
För närvarande tycker jag alla lastbilschaufförer (ja alla) borde följa reglerna till punkt och pricka. Konsekvenserna skulle på kort sikt bli dyrare varor, dyrare transporter, sämre lönsamhet för åkerierna, stressigare för chaufförerna. På längre sikt skulle kunderna, handlare, åkeriägare och chaufförer påverka kommuner och andra om hur det ligger till för att få till stånd en förbättring. Genom att parkera olagligt döljs parkeringsproblematiken eftersom varorna kommer ju fram ändå och uppenbarligen sätts inte tillräckligt mycket press på att göra något åt problemet.
För närvarande tycker jag alla lastbilschaufförer (ja alla) borde följa reglerna till punkt och pricka. Konsekvenserna skulle på kort sikt bli dyrare varor, dyrare transporter, sämre lönsamhet för åkerierna, stressigare för chaufförerna. På längre sikt skulle kunderna, handlare, åkeriägare och chaufförer påverka kommuner och andra om hur det ligger till för att få till stånd en förbättring. Genom att parkera olagligt döljs parkeringsproblematiken eftersom varorna kommer ju fram ändå och uppenbarligen sätts inte tillräckligt mycket press på att göra något åt problemet.
Redigerat av moderator:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Ni som gnäller på yrkes chaufförer borde verkligen kolla hur vanliga bilister parkerar först.
Hade dom inte ställt sig som dom gör hade alla fått plats.
Vissa ställer sig med jätte luckor så dom tar upp 2 platser andra står snett eller 1 meter från trottoar kanten osv.
Ut och titta lite så ser ni snart att minst 1\4 kunde ställt sig mer lämpligt för att öka framkomligheten och möjligheten att få in fler bilar i fickorna.
Om inte vanliga bilister kan parkera korrekt ens i en parkerings ficka hur kan man då kräva att lastbils chaufförer alltid ska stå rätt med ett fordon som är mer än dubbelt så långt och nästan 1 meter bredare.
Vi gör så gott vi kan men vi har inte lika lätt att manövrera som en bil och då får vi betydligt svårare att parkera korrekt och riktigt alltid.
Hade dom inte ställt sig som dom gör hade alla fått plats.
Vissa ställer sig med jätte luckor så dom tar upp 2 platser andra står snett eller 1 meter från trottoar kanten osv.
Ut och titta lite så ser ni snart att minst 1\4 kunde ställt sig mer lämpligt för att öka framkomligheten och möjligheten att få in fler bilar i fickorna.
Om inte vanliga bilister kan parkera korrekt ens i en parkerings ficka hur kan man då kräva att lastbils chaufförer alltid ska stå rätt med ett fordon som är mer än dubbelt så långt och nästan 1 meter bredare.
Vi gör så gott vi kan men vi har inte lika lätt att manövrera som en bil och då får vi betydligt svårare att parkera korrekt och riktigt alltid.
Det är för att man inte kan förutse det oförutsedda som en hel del av våra lagar och regler finns. Att du skulle kunna förutse alla möjliga scenarion och med säkerhet kunna säga att de regelbrott som diskuteras här inte skulle kunna leda till att någon skadas är mest bara ett bevis på oförmågan att inse att oförutsedda saker mycket väl kan inträffa. En dubbelparkering kan mycket väl leda till att två fordon frontalkrockar pga den kraftigt begränsade sikt som t.ex. en lastbil med skåp orsakar i kombination med den trånga passagen som skapas, bara för att ta ett enda högst uppenbart exempel.DeesL skrev:DÄRFÖR att de regelbrott jag diskuterar här inne inte är av den karaktären att någon blir skadad...
...
Inte en enda hantverkare har jag hört talas om som blivit åtalad eller bötfälld för brott mot knivlagen på sin väg hem från jobbet, och varför inte? Jo för det är ett regelbrott som i sig självt inte skadar en annan människa...
Du kan uppenbarligen inte ens hälften så mycket som du tror om mycket av det du uttalar dig om. Och om du fortfarande inte tror mig kan du ju börja med att läsa på lite om knivlagen....
Aha, så nu det är bilisternas fel att budbilsförarna inte kan parkera vettigt? Det blir bara det ena lågvattenmärket efter det andra här...Göran.W skrev:Ni som gnäller på yrkes chaufförer borde verkligen kolla hur vanliga bilister parkerar först.
Hade dom inte ställt sig som dom gör hade alla fått plats.
Vissa ställer sig med jätte luckor så dom tar upp 2 platser andra står snett eller 1 meter från trottoar kanten osv.
Ut och titta lite så ser ni snart att minst 1\4 kunde ställt sig mer lämpligt för att öka framkomligheten och möjligheten att få in fler bilar i fickorna.
Om inte vanliga bilister kan parkera korrekt ens i en parkerings ficka hur kan man då kräva att lastbils chaufförer alltid ska stå rätt med ett fordon som är mer än dubbelt så långt och nästan 1 meter bredare.
Att bilar ibland står parkerade med stora luckor är så klart frustrerande även för andra bilister, om nu ni budbilsförare trodde något annat. Det som förvånar mig lite grann är att ni som, som ni själva tycks framhålla med så stort eftertryck, har sån sanslöst bra koll på hur allt funkar i trafiken, inte insett att en stor lucka mellan två parkerade bilar inte måste bero på att någon parkerat illa, utan på att olika bilar kommer och åker om vartannat, och eftersom olika bilar är olika stora kan det ibland bli större luckor än vad någon hade önskat. Kan ju även vara budbilar som stått och tagit upp 1,5 normala bilars storlek som gett dylik effekt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Luckor kan uppstå som du säger men jag ser ofta bilar som tar upp 2 platser redan när dom parkerer istället för att ställa sig närmre bilen framför eller bakom så en till får plats.
Min högsta önskan är att bilisterna lär sig vägmärkena och speciellt den som anger att ett det är en lastzon endast för fordom över 3,5 ton men där står vanliga person bilar allt som oftast.
Det hade varit guld värt om vi fått ha våra lastzoner ifred
Min högsta önskan är att bilisterna lär sig vägmärkena och speciellt den som anger att ett det är en lastzon endast för fordom över 3,5 ton men där står vanliga person bilar allt som oftast.
Det hade varit guld värt om vi fått ha våra lastzoner ifred
Måste vara något lokalt problem i skåne då med folk som behöver 2 platser för att kunna fickparkera, för jag kan då inte påminna mig att jag sett någon gång här i götet att någon ställt sig över 2 platser, å då är min erfarenhet ändå att göteborgarna har en hel del att lära om bilkörning av t.ex. stockholmarna.
Vad gäller parkering i lastzon så hade bra-byggare en bra kommentar där tycker jag. Men även där måste jag tillägga att det inte är något jag ser särskilt ofta här i göteborg, om alls. Däremot har jag själv fått en p-bot när jag stod lagligt parkerad utmed en väg där det var lastzon under del av dagen, men inte när jag stod där. klart och tydligt skyltat. Lapplisan, som kryssat i att skyltningen kontrollerats måste varit analfabet, eller nåt.
Men det är ju välkänt att lapplisorna i göteborg fuskar mycket med lappandet. Det visades inte minst av den undersökning som bl.a. Metro publicerade för några år sedan som visade att det lappades 3 ggr så mycket i göteborg som i t.ex. malmö och stockholm, utan att folk parkerade fel mer här.
Vad gäller parkering i lastzon så hade bra-byggare en bra kommentar där tycker jag. Men även där måste jag tillägga att det inte är något jag ser särskilt ofta här i göteborg, om alls. Däremot har jag själv fått en p-bot när jag stod lagligt parkerad utmed en väg där det var lastzon under del av dagen, men inte när jag stod där. klart och tydligt skyltat. Lapplisan, som kryssat i att skyltningen kontrollerats måste varit analfabet, eller nåt.
Men det är ju välkänt att lapplisorna i göteborg fuskar mycket med lappandet. Det visades inte minst av den undersökning som bl.a. Metro publicerade för några år sedan som visade att det lappades 3 ggr så mycket i göteborg som i t.ex. malmö och stockholm, utan att folk parkerade fel mer här.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Denna skylten missar eller struntar många bilar i.
Bilar får inte ens stanna där men parkerar där lik förbannat.
Ser det dagligen i Malmö och såna last platser finns det där det är omöjligt att parkera lagligt annars med lastbil och då framförallt i innerstan.
När folk okynnes parkerar där har vi ingen möjlighet att parkera lagligt och vad gör vi då.
Parkerar så bra det går även om det är en fel parkering eller ringer kunden och avbokar leveransen.
Valet är inte speciellt svårt.
Att vänta på att bilen försvinner är inget alternativ för det finns det inte tid till och det finns ingenstans att vänta heller för den delen.
Nu har jag ju då inte sagt ett ord om dubbelparkering i den här tråden förutom att en sådan räknas som egenmäktigt förfarande. Att en inparkerad bil inte kan ta sig fram råder det ingen tvekan om så där faller ju dubbelparkering på att full framkomlighet inte råder.thomasx skrev:Det är för att man inte kan förutse det oförutsedda som en hel del av våra lagar och regler finns. Att du skulle kunna förutse alla möjliga scenarion och med säkerhet kunna säga att de regelbrott som diskuteras här inte skulle kunna leda till att någon skadas är mest bara ett bevis på oförmågan att inse att oförutsedda saker mycket väl kan inträffa. En dubbelparkering kan mycket väl leda till att två fordon frontalkrockar pga den kraftigt begränsade sikt som t.ex. en lastbil med skåp orsakar i kombination med den trånga passagen som skapas, bara för att ta ett enda högst uppenbart exempel.
Du kan uppenbarligen inte ens hälften så mycket som du tror om mycket av det du uttalar dig om. Och om du fortfarande inte tror mig kan du ju börja med att läsa på lite om knivlagen....
Jag skrev faktiskt att dom regelbrott JAG diskuterar här inne inte leder till att någon skadas. Ge mig gärna ett uppenbart exempel på vad som kan skada en annan människa och som står i direkt orsak till att jag står och lossar i en lastzon åt fel håll exempelvis.
Nu har jag läst på om knivlagen och hittat följande:
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
Vilka särskilda föreskrifter talar om att en betongarbetare behöver en kniv?
Vilka behov har en hantverkare att bära kniv när denne ska gå och äta lunch? Vilka övriga omständigheter kan anses bidra till att denne blir befogad att bära kniv om denne ska tillbaka till samma arbete efter lunch / dagen efter?
Missförstå mig inte här, jag har absolut ingenting emot att hantverkare bär kniv på stan, jag visar bara på problematiken i det svart-vita tänkandet om att alla lagar alltid måste följas slaviskt
Du om någon borde veta att alla lagar i Sverige är framtagna som tolkningsfrågor och skall bedömmas från fall till fall (precis som en illa uppställd bil) vad ska vi annars ha domstolar till? Det vore väl smidigt om polisen som griper gärningsmannen kunde avgöra straffet på plats, tänk vilka resurser samhället skulle spara...
En bil som står i lastzon orörd är ett typexempel på tolkningsfrågan då det blir upp till lapplisan att tolka om bilen står där i syfte att lasta eller om den är parkerad (du minns väl att det är skillnad)
Det ligger mycket i uttrycket "lagar och regler skapades för människor som saknade sunt förnuft"
Det måste ju finnas en anledning till att antalet felparkeringar under en dag är större än antalet yxmord... en anledning kan ju vara att det finns fler bilar än yxor, en annan kan ju vara att folk har sunt förnuft och begriper att yxmord inte är bra men att parkera 8 meter från korsningen inte gör någonting.
Du blir inte fälld av lapplisan, det är fullt möjligt att få frågan prövad i domstol.DeesL skrev:
I princip kan man säga att lapplisan meddelar att du är misstänkt för ett parkeringsbrott, genom att betala boten så erkänner du. Om du inte vill erkänna är det bara att dra det hela inför tinget. Har du rätten på din sida blir du friad.
bra-byggare skrev:När jag var ung (för en herrans massa år sedan) extraknäckte jag ett kort tag som paketbilschaufför i centrala Stockholm och parkerade otillåtet hyfsat ofta. Jag tycker jag hade ett mycket bra "samförstånd" med parkeringsvakterna. De såg mellan fingrarna i 99% av fallen utom vid de värsta överträdelserna då de bad att jag borde flytta mig vilket jag genast gjorde. I "gengäld" var de mina bästa vänner med att hålla rent i lastzonerna så att man slapp stå otillåtet 100% av fallen. Så jag känner inte riktigt igen mig i debatten, men som sagt, det var en herrans massa år sedan.
För närvarande tycker jag alla lastbilschaufförer (ja alla) borde följa reglerna till punkt och pricka. Konsekvenserna skulle på kort sikt bli dyrare varor, dyrare transporter, sämre lönsamhet för åkerierna, stressigare för chaufförerna. På längre sikt skulle kunderna, handlare, åkeriägare och chaufförer påverka kommuner och andra om hur det ligger till för att få till stånd en förbättring. Genom att parkera olagligt döljs parkeringsproblematiken eftersom varorna kommer ju fram ändå och uppenbarligen sätts inte tillräckligt mycket press på att göra något åt problemet.
Detta var nog BF - Before Facebook, på den tiden människor faktiskt kunde prata med varann utan tangentbord
Jag håller med dig om vad du säger och på pappret är det helt rätt väg att gå, jag tror dock att det kommer ta alldeles för lång tid innan den långsiktiga lösningen kommer till skott (baserat på hur lite som görs åt de uppenbara problemen som redan finns i branschen) så många åkerier hinner gå under innan dess till följd av de redan idag dåliga vinstmarginalerna. Vidare tror jag kunderna kommer köra på inställningen "det har ju alltid funkat förut, varför funkar det inte nu? Vi byter speditör..."
På tal om pressade priser, alla kunder idag väljer att betala så lite som möjligt hos speditören. Speditörerna i sin tur vill göra vinst och lejer ut körningen på underentreprenörer, dessa vill såklart också göra vinst men var finns marginalerna?
Ett exempel taget i verkliga livet:
Körningen gick ut på att 2-4 ekipage skulle lasta butikspallar med grönsaker från helsingborg till Sthlm. I Sthlm skulle ekipagen lossas och spridas ut på distributionsbilar som sedan skulle lossa godset i hela Sthlms området (innanför Södertälje, nynäshamn, norrtälje, bålsta gränsen). På eftermiddagen skulle ett ekipage lastas med tompall för att gå ner till Hbg igen och lossa i samband med lastning av nya grönsaker.
Åkeriet som vann den upphandlingen körde för 36 öre/kg (ett ekipage bör kunna lasta mellan 20 & 25 ton innan det är fullt). Detta ska då betala 1 chaufför per ekipage (inkl OB tillägg), 1 omlastningsgubbe i Sthlm (inkl OB tillägg), ca 10 distributionschaufförer, 1 chaufför som kör ner tompall (inkl OB tillägg) samt diesel 3,5 - 5L /mil för fjärrbilar och 2-3 L/mil för distributionsbilar) och kylaggreggat (ca 0,5-1 dl / timme). Man behöver inte vara ett snille för att se att det inte går runt. Detta åkeri förlorade körningen vid nästa upphandling för att dom var för dyra.
Så ser det ut i transportbranschen idag och därför tror jag inte att så många åkerier överlever under perioden det tar innan problemet har uppdagats och lösts. Det du skriver är dock rätt i sig.
Redigerat:
Om lapplisan tolkar det som att du lastar och på intet vis bryter mot någon annan regel så meddelar hon ingenting så första tolkningen ligger alltid hos denne.Nerre skrev:Du blir inte fälld av lapplisan, det är fullt möjligt att få frågan prövad i domstol.
I princip kan man säga att lapplisan meddelar att du är misstänkt för ett parkeringsbrott, genom att betala boten så erkänner du. Om du inte vill erkänna är det bara att dra det hela inför tinget. Har du rätten på din sida blir du friad.
Har du någonsin varit i tinget själv? Har du rätten på din sida "OCH KAN BEVISA DET" blir du friad. I Sverige råder bevisplikt för anklagande part i alla lägen utom skattebrott och parkeringsfrågor.
Personligen har jag blivit oskyldigt dömd två ggr för att min bevisning inte räckte till. Första gången blev jag anklagad för att ha framfört mitt fordon utan bälte och kunde inte bevisa att polisen hade sett fel, ord mot ord ledde till att jag blev dömd mot mitt nekande. Andra gången fick jag en P-bot när jag stod på stoppförbud med motorhaveri, inte heller här blev jag friad... båda gångerna hade jag dock rätten på min sida.
Förövrigt är det inte möjligheten att bli friad i en rättegång jag diskuterar, jag presenterar argument för situationer då folk som utför sitt arbete på ett smidigt och vettigt men inte regelmässigt rätt sätt ska slippa få en lapp på rutan och därmed aldrig behöva ta saken till domstol överhuvudtaget. Det finns otaliga inlägg härinne där jag har blivit citerad men där motargumenten inte ligger i linje med den diskusion jag driver. Det syftas till dubbelparkeringar, och utställda betalningskrav till höger och vänster medans diskussionen rör uppställning av fordon i strid mot gällande regler för att SLIPPA dubbelparkera och SLIPPA få en böter överhuvudtaget. Läs inlägget från GöranW som satte igång den här diskussionen, där framgår klart och tydligt att han hade gjort vad han kunde för att inte vara ivägen men lapplisan var nitisk och ville inte bortse från en meters skillnad. Göran valde då att flytta bilen och ställde sig bra mycket värre än vad han gjorde innan och fick till följd att lapplisan inte kunde göra något. Hade efterfrågat beteende hos lapplisor (läs rätt att bryta mot gällande regelverk) varit OK så hade den situationen löst sig på ett mycket smidigare sätt.
Redigerat: