35 704 läst · 271 svar
36k läst
271 svar
Parkeringsböter
För att ännu tydligare visa vad jag menar så kommer här en studie i bilder...
Detta är helt ok i händelse av lastning eller lossning, inte i händelse av parkering
Detta är inte heller värt att ställa ut en böter för om bilen är där en kort stund i händelse av avlämning eller motsvarande
Detta är gränsfall, det finns en lastzon till vänster i bild men chauffören har uppenbarligen inte tyckt att det var en bra placering och valde därför att i den mån det gick låta spårvagnen och andra trafikanter ta sig fram samtidigt som han utförde sitt ärende.
Och denna bild måste givetvis bifogas i rent humoristiskt syfte
Detta är helt ok i händelse av lastning eller lossning, inte i händelse av parkering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är inte heller värt att ställa ut en böter för om bilen är där en kort stund i händelse av avlämning eller motsvarande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är gränsfall, det finns en lastzon till vänster i bild men chauffören har uppenbarligen inte tyckt att det var en bra placering och valde därför att i den mån det gick låta spårvagnen och andra trafikanter ta sig fram samtidigt som han utförde sitt ärende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och denna bild måste givetvis bifogas i rent humoristiskt syfte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skummade igenom tråden ännu en gång och kan meddela herrn att om han bara läser inlägg #126 och #136 så kommer han snabbt märka att jag är motståndare till dubbelparkeringar så varför du ska använda det som ett argument emot mig är för mig en gåta...thomasx skrev:Att du skulle kunna förutse alla möjliga scenarion och med säkerhet kunna säga att de regelbrott som diskuteras här inte skulle kunna leda till att någon skadas är mest bara ett bevis på oförmågan att inse att oförutsedda saker mycket väl kan inträffa. En dubbelparkering kan mycket väl leda till att två fordon frontalkrockar pga den kraftigt begränsade sikt som t.ex. en lastbil med skåp orsakar i kombination med den trånga passagen som skapas, bara för att ta ett enda högst uppenbart exempel.
Visst kan mycket oförutsett hända i trafiken men vare sig man till punkt och pricka följer alla regler eller inte så är det ett risktagande, både för en själv och för andra, varje gång man ger sig ut i trafiken. Det går naturligtvis inte att utesluta att en felparkering skulle kunna medföra en olycka, men nog tror jag oerhört många andra fullt lagliga "manövrar" är avsevärt farligare.thomasx skrev:Det är för att man inte kan förutse det oförutsedda som en hel del av våra lagar och regler finns. Att du skulle kunna förutse alla möjliga scenarion och med säkerhet kunna säga att de regelbrott som diskuteras här inte skulle kunna leda till att någon skadas är mest bara ett bevis på oförmågan att inse att oförutsedda saker mycket väl kan inträffa.
Att vara en säker trafikant handlar nog till stor del om att kunna göra vettiga riskbedömningar och att inse att bara för att något är lagligt så är det inte ofarligt och bara för att något inte är helt lagligt behöver det inte vara speciellt farligt.
Man kan även applicera någon form av "trolighets-tänkande" i detta... Hur stor är chansen att exempelvis en 3,5 meter bred transport kommer behöva svänga här just under de 7 minuter jag tänker ägna åt att lossa? Finns det ett bygge eller motsvarande i närheten så ökar givetvis troligheten för detta och bör därför tas på större allvar när man bedömer om den olagliga uppställningen man har för avsikt att göra kommer ha stor inverkan på övrig trafik.Alfredo skrev:Visst kan mycket oförutsett hända i trafiken men vare sig man till punkt och pricka följer alla regler eller inte så är det ett risktagande, både för en själv och för andra, varje gång man ger sig ut i trafiken. Det går naturligtvis inte att utesluta att en felparkering skulle kunna medföra en olycka, men nog tror jag oerhört många andra fullt lagliga "manövrar" är avsevärt farligare.
Att vara en säker trafikant handlar nog till stor del om att kunna göra vettiga riskbedömningar och att inse att bara för att något är lagligt så är det inte ofarligt och bara för att något inte är helt lagligt behöver det inte vara speciellt farligt.
Ja, eller "hur stor är chansen att det kommer en lastbil och ska lasta av här i lastzoonen under de 10 minuter jag parkerar min bil här".DeesL skrev:
Man ska nog vara lite försiktig kring huruvida ett regelbrott är farligt eller inte. Minns när man ändrade minsta tillåtna mönsterdjup på däck från 1 mm till 1,6mm. Kort efter regeländringen hade polisen en kontroll på Arlanda och bötfällde en del taxibilar som hade däck med för lite mönsterdjup. Bilförare som ena dagen var laglydiga skötsamma medborgare med godkända däck blev över en natt kriminella element som riskerade både sina egna och andras liv med sina dåliga däck.
Hade däcken blivit sämre över natten, nej inte ett dugg, men reglerna hade ändrats.
Hade däcken blivit sämre över natten, nej inte ett dugg, men reglerna hade ändrats.
:screwy:Nerre skrev:
Förmodligen ganska stor! baserat på antalet lastbilar kontra antalet kunder i en stad... bedöms chansen vara stor att man är i vägen så ska man inte stå där, gäller ALLA oavsett fordon.
Om du eller någon annan väljer att stanna i en lastzon och räknar med att den inte kommer behövas under dessa tio minuter så är det helt upp till er och inget jag kan invända emot, men säg inte ett ord om en lastbil som står dumt till längre ner på gatan på er väg därifrån isåfall...
http://www.stockholmsforsoket.se/up...er/Fördelning av olika fordonsslag 060613.pdf
Nu gällde förvisso den här tabellen (tabell 3) för 2006 men jag hittar i dagsläget ingen bättre.
Andelen lastbilar med en totalvikt på 3,5 ton eller mer som passerade en av 16 infarter till Stockholm uppgick då till ett snitt på 22647 st utspritt på en 12timmars period, om man delar upp 12 timmar i 10 minutersperioder så blir det 72 st, delar du då antalet lastbilar på antalet 10 minutersperioder så får du fram svaret 314,54... det rör sig alltså i snitt nästan 315 lastbilar i Stockholm var tionde minut, av dessa så kan vi göra ett snabbt överslag och säga att 250 av dom har ett ärende i stan... Någon av dessa 250 lastbilar kommer alltså vilja stanna på en lastzon för att lossa. Om jag har räknat rätt torde alltså snittet bli att en lastbil varannan sekund kommer vilja stanna någonstans, chansen att det är på den lastzonen du står är givet väldigt stor.
Redigerat:
Alltså var inte regelbrottet farligt?! Det var väl just detta Alfredo påpekade, att ett regelbrott inte alltid är farligt och att en laglydig inte alltid är ofarlig... Jag greppar tyvärr inte riktigt poängen i det du skriver, förklara gärnabra-byggare skrev:Man ska nog vara lite försiktig kring huruvida ett regelbrott är farligt eller inte. Minns när man ändrade minsta tillåtna mönsterdjup på däck från 1 mm till 1,6mm. Kort efter regeländringen hade polisen en kontroll på Arlanda och bötfällde en del taxibilar som hade däck med för lite mönsterdjup. Bilförare som ena dagen var laglydiga skötsamma medborgare med godkända däck blev över en natt kriminella element som riskerade både sina egna och andras liv med sina dåliga däck.
Hade däcken blivit sämre över natten, nej inte ett dugg, men reglerna hade ändrats.
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
Mycket delade meningar men en sak kan via iaf enas om och det är att parkera på en handikapp ruta är en döds synd som det är spö straff på.
En sån parkering går aldrig rättfärdiga tycker iaf jag.
En sån parkering går aldrig rättfärdiga tycker iaf jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 921 inlägg
Ja, i en lång tråd är det hög risk för kaka på kaka :
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkeringsboeter.231600/page-6#post-1989058
Anar jag att parterna börjat kikat lite över kanten på skyttegravarna nu?
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkeringsboeter.231600/page-6#post-1989058
Anar jag att parterna börjat kikat lite över kanten på skyttegravarna nu?
Japp, då borde man väl dö medels spöstraff då. Vid dotterns förskola fanns 7 parkeringsplatser vara en handikapp. Den snodde jag när det var dags att hämta och övriga parkeringsplatser var fullbelagda.Göran.W skrev:
Nu vet jag iofs inte om det räknas som parkering med <5 minuter, men som jag minns det kan man få böter direkt.
Själv tycker jag det normala straffet med böter duger gott. SÅ synd är det inte om de handikappade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 921 inlägg
Har uppdaterat inlägget med korrigerad länk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkeringsboeter.231600/page-6#post-1989058
Eskilsson har fixat buggen med länkar till enskilda inlägg men samtidigt förstört min gamla work-around för denna bugg...
https://www.byggahus.se/forum/threads/parkeringsboeter.231600/page-6#post-1989058
Eskilsson har fixat buggen med länkar till enskilda inlägg men samtidigt förstört min gamla work-around för denna bugg...