Behöver hjälp med innerväggarna nu 😊 Har aldrig gjort liknande innan så ursäkta felaktiga begrepp mm
1. Ska man sätta nya väggarna mot befintligt innertak eller såga upp spår i detta och sätta mot undertak? För att dela upp frigolitisolering rumsvis
2. Reglar, är det en bra ide använda plåtreglar i golv, tak och vägg och resten träreglar. Iom källarmiljö. Behövs något mellan reglar och betongväggar? Hur fästa dom, har ex klinkersgolv. Är det ok med 70mm reglar?
4. Skivor, vill inte använda gips samt vill få hyfsat ljudisolerat från bergvärmepumpen. Vilken typ av skiva skulle funka bäst? Dubbla skivor? Isolering?

Skulle du kunna visa med en bild, typ rita. Så man förstår hur det ser ut? Jag har iallafall lite svårt att se ut hur det ser ut nu och hur du tänkt göra både med avseende på brandrisk och innerväggar. Vilka material ska vart etc.

• Gilla
huch
  • Laddar…
Jag återkommer 👍

Viktor.J Viktor.J skrev:
Skulle du kunna visa med en bild, typ rita. Så man förstår hur det ser ut? Jag har iallafall lite svårt att se ut hur det ser ut nu och hur du tänkt göra både med avseende på brandrisk och innerväggar. Vilka material ska vart etc.
Då ska vi se, bifogar 3 bilder
1 Visar hur det ser ut under det befintliga taket, är alltså frigolitisolering där och den är genomgående i hela pannrummet
2 Ungefär hur jag tänker mig var jag ska sätta takreglarna mm
3 Två alternativ för montering av takregeln, den vänstra om jag sätter den på det befintliga innertaket = frigolitisoleringen kommer då fortsätta mellan rummen, eller den högra om jag ska såga upp ett spår i befintligt innertak och sätta takregeln så att frigolitisoleringen delas upp = frigoliten delas upp i respektive rum

Materialval vet jag inte än, lär mig efterhand, men jag förstod att man kan använda plåtreglar mot tak, golv och ytterväggar och sen använda träreglar för resten av väggstommen och då blir det ju en plåtregel i taket så skulle isoleringen brinna och om jag gjort enligt alternativ 2 så behöver elden ta sig förbi en regel i plåt = säkrare

Så att sätta en takregel i plåt så att frigoliten delas upp i respektive rum känns som en brandsäkrare lösning men jag kanske övertänker

• Träkonstruktion med frigolitisolering synlig under ett tak, visar befintligt tak i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med synliga takreglar markerade i rött, visar planering för reglar och isolering; fönster, dörr och takpanel syns, samt golv med skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över två alternativa metoder för montering av takregel med frigolitisolering; vänster visar kontinuerlig isolering, höger visar delad isolering.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.