2 776 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Pannrum som ska bli 3 rum
Bra tips. Vi har dock redan tre sovrum på samma plan med samma golv. Och det funkar bra utan att vara för kallt 👍Viktor.J skrev:
Får vara en öppen fråga för framtiden 😊
Det är sutteräng, varmast är det där det är under jord då jag har 20cm isodrän utanför. Men plattan blir riktigt jövla kall. Temp på c 18 grader om jag har 22 grader uppe men upplevs som kallare då golvet kyler så mycket.H huch skrev:
Men hur som, bra att det inte är ett problem hos er 👍🏻 bara kötta på enligt plan 👍🏻
Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.H huch skrev:
Om elektricitetspriset blir högt och ostabilt under lång tid är kombinationen värmepump och vedpanna idealisk. Då kör man på värmepump från april till oktober när elektriciteten är billigare och på ved november-mars när det är elektricitetsbrist.
Ingen vet hur det blir men det är bra att ha förmågan att hantera förändringar när de kommer.
Snark, vid vilka elpriser blir en bergvärmepump dyrare än vedpanna ?H heimlaga skrev:Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.
Om elektricitetspriset blir högt och ostabilt under lång tid är kombinationen värmepump och vedpanna idealisk. Då kör man på värmepump från april till oktober när elektriciteten är billigare och på ved november-mars när det är elektricitetsbrist.
Ingen vet hur det blir men det är bra att ha förmågan att hantera förändringar när de kommer.
Ok skulle det bli så illa så river jag väggarna igen tack för tips 😊👍H heimlaga skrev:Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.
Dagens jobb blev att spraya två rundor med klorin på väggarna, 1 del klorin 4 delar vatten i blandningen
Inget mögel kvar nu, inför målning
Nu får det torka
Imorgon ska alla skador lagas med husfix
Och till helgen ska allt målas
Sen tänker jag mig att pannrummet är ok att sova i frånsett att det är ett pannrum med en bergvärmepump 😊 Dags då för nästa steg att sätta upp innerväggar mm
Inget mögel kvar nu, inför målning
Nu får det torka
Imorgon ska alla skador lagas med husfix
Och till helgen ska allt målas
Sen tänker jag mig att pannrummet är ok att sova i frånsett att det är ett pannrum med en bergvärmepump 😊 Dags då för nästa steg att sätta upp innerväggar mm
Fråga, innertaket som ska vara kvar är reglat och isolerat med frigolit, iom brandrisk och spridning funderar jag därför på följande:
Tänkte först bygga väggar med reglar satta i innertaket men då blir frigoliten genomgående i flera rum så tänker nu istället såga/öppna upp ett spår i det reglade taket och sätta reglar mot bjälklaget och då så att säga låta nya väggen dela upp frigoliten mellan rummen. Hoppas jag förklarar ok.
Tänker mig då även stålreglar i tak och golv och träreglar för resten. Så blir en stålregel som delar upp frigoliten till resp rum.
Synpunkter?
Tänkte först bygga väggar med reglar satta i innertaket men då blir frigoliten genomgående i flera rum så tänker nu istället såga/öppna upp ett spår i det reglade taket och sätta reglar mot bjälklaget och då så att säga låta nya väggen dela upp frigoliten mellan rummen. Hoppas jag förklarar ok.
Tänker mig då även stålreglar i tak och golv och träreglar för resten. Så blir en stålregel som delar upp frigoliten till resp rum.
Synpunkter?