11 972 läst · 60 svar
12k läst
60 svar
Panna med elpatron 6 kw. Hur ansluta?
Uppenbarligen är den D-kopplad.
Börja med att göra rent. Sedan kan du ohmmäta mellan de tre blecken på elpatronen. Samtliga tre kombinationer skall ge samma värde. Sedan ohmmäter du mellan blecken och jord. Det skall vara avbrott.
Det finns en termostat som vi inte ser och inte vet något om. Om det är en mekanisk termostat så fungerar den utan ström. Då skall du kunna mäta avbrott mellan inkommande plintar när termostaten är nedskruvad lägre än panntemperaturen och samma värde som mätningarna på patronen visade när du skruvar upp termostaten över panntemperaturen.
Om ovanstående är uppfyllt är det goda chanser för att elektrikern bara har att koppla in det hela. Om det å andra sidan inte är uppfyllt så behöver det inte betyda att det är trasigt. Det kan fungera på ett annat sätt än min gissning. Till exempel är det troligt att en kontaktor är inblandad och då kan du inte testa termostaten enligt ovanstående.
Det finns en termostat som vi inte ser och inte vet något om. Om det är en mekanisk termostat så fungerar den utan ström. Då skall du kunna mäta avbrott mellan inkommande plintar när termostaten är nedskruvad lägre än panntemperaturen och samma värde som mätningarna på patronen visade när du skruvar upp termostaten över panntemperaturen.
Om ovanstående är uppfyllt är det goda chanser för att elektrikern bara har att koppla in det hela. Om det å andra sidan inte är uppfyllt så behöver det inte betyda att det är trasigt. Det kan fungera på ett annat sätt än min gissning. Till exempel är det troligt att en kontaktor är inblandad och då kan du inte testa termostaten enligt ovanstående.
Det ska dessutom finnas ett överhettningsskydd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Ja du behöver trefas. Elementen är avsedda för 400 V så det går inte att koppla om något på patronen för att kunna köra den på 230 V enfas som hade varit möjligt om den varit Y-kopplad för 230/400 V. *)
Kopplar du in 230 V mot L1 och L2 på plinten så får du ut 1000 W. Det är alltså 1/6 av normal effekt. 1000 W kan räcka för att patronen ska bli lite varm ja, men du har troligen väldigt liten nytta av den låga effekten.
När du ohmmäter mellan de tre blecken på patronen (utan att koppla bort något) ska du hamna på drygt 50 ohm, detta som en fingervisning på om patronen är frisk. Det finns dock risk att det händer saker när man lägger på spänning och den blir varm.
(*) Eller jo, det går att flytta om blecken på patronen och skrämma upp den i 2 kW, men nej...dra fram trefas.)
Kopplar du in 230 V mot L1 och L2 på plinten så får du ut 1000 W. Det är alltså 1/6 av normal effekt. 1000 W kan räcka för att patronen ska bli lite varm ja, men du har troligen väldigt liten nytta av den låga effekten.
När du ohmmäter mellan de tre blecken på patronen (utan att koppla bort något) ska du hamna på drygt 50 ohm, detta som en fingervisning på om patronen är frisk. Det finns dock risk att det händer saker när man lägger på spänning och den blir varm.
(*) Eller jo, det går att flytta om blecken på patronen och skrämma upp den i 2 kW, men nej...dra fram trefas.)
Redigerat:
Ansluter man nolla till två faser och fasen till den sista så får man 4/3kW. Genom att koppla om på elpatronen kan man få 2kW. Med en fas oansluten blir effekten under 1kW.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Om Snälle snickarn inte har så bråttom kan jag komma och mäta och se om patronen har någon chans att fungera. Jag är ingenjör dock inte certifierad elektriker, men det behövs inte för felsökning.
Snälle snickarn, skicka ett PM med din adress om du vill ha hjälp, kan komma i slutet nästa vecka, är ute på jobb tills dess.
Protte
Snälle snickarn, skicka ett PM med din adress om du vill ha hjälp, kan komma i slutet nästa vecka, är ute på jobb tills dess.
Protte
Administrator
· Skåne
· 7 873 inlägg
Jag har raderat tjafs i tråden.
/Moderator
/Moderator
L Liteavvarje skrev:Samtliga el-patroner är för 380/400V och kopplas i Y till 100% och då är varje slinga i 230V utförande , och inkoppling är då 380/400V in på slingorna och sammankopplade i nollpunkten , Det är så i alla VVB ,och EL -pannor , t.o.m i dom som är på 100KW men med ett antal fler patroner , kanske 10-12 st 9KW -s , den här pannan är inget undantag med kopplingen ,
Det är bra med många råd och tips men man skall tydligen inte till 100% lita på råden här på forumet innan man har kontrollerat att det stämmer.D Daniel 109 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Det är ingenting konstigt eller något att yvas över. Alla kan med rätta vara säker på en sak. Det "är" ju uppenbarligen så att "alla" elpatroner som säljs idag har elementspänningen 230 V och därmed ska Y-kopplas, åtminstone till 98.xx%... Det finns nog inga rätta svar som inte har ett undantag i något speciellt fall, som t.ex väldigt gamla elpatroner.
Jag sagt detta tidigare, att jag har ett mantra att rent allmänt aldrig lita på en enda källa utan alltid söka två, helst tre beroende på vilken procentsats på korrekt svar som önskas. Det gäller överallt så även detta forum. Styrkan hos forum som BH är att det finns alltid någon som kan fylla i den sista decimalen i procentsatsen, dock vare sig det är relevant/motiverat eller inte...
Jag sagt detta tidigare, att jag har ett mantra att rent allmänt aldrig lita på en enda källa utan alltid söka två, helst tre beroende på vilken procentsats på korrekt svar som önskas. Det gäller överallt så även detta forum. Styrkan hos forum som BH är att det finns alltid någon som kan fylla i den sista decimalen i procentsatsen, dock vare sig det är relevant/motiverat eller inte...
Otroligt snällt. Ska se om jag inte kan lura hit min elektriker. Annars hör jag av migprototypen skrev:Om Snälle snickarn inte har så bråttom kan jag komma och mäta och se om patronen har någon chans att fungera. Jag är ingenjör dock inte certifierad elektriker, men det behövs inte för felsökning.
Protte
Det finns ett överhettningsskydd. Och en termostat. Mekanisk eller elektronisk vet jag inte.
Ohm värdet mellan blecken är 0,56 ish. mellan samtliga. Och mellan bleck och jord är dom 1. Då ställde jag in ohmmätaren på 20 ohm tror jag. prövade lite olka ohm lägen. på samtliga hade den samma värden, men varierade utifrån vilket ohm läge den låg på
Jag har alltså mätt detta utan spänning.
Erkänner min okunigghet här
Hur rengör man ? En torr trasa? ngn spray? dammsuga?
Ohm värdet mellan blecken är 0,56 ish. mellan samtliga. Och mellan bleck och jord är dom 1. Då ställde jag in ohmmätaren på 20 ohm tror jag. prövade lite olka ohm lägen. på samtliga hade den samma värden, men varierade utifrån vilket ohm läge den låg på
Jag har alltså mätt detta utan spänning.
Erkänner min okunigghet här
Hur rengör man ? En torr trasa? ngn spray? dammsuga?