Första schemat på en panna jag öppnade nu innehöll en D kopplad elpatron. Så det stämmer definitivt inte att det alltid är Y kopplat.

L
D Daniel 109 skrev:
Första schemat på en panna jag öppnade nu innehöll en D kopplad elpatron. Så det stämmer definitivt inte att det alltid är Y kopplat.
Ge mig pannamn och en länk

L
Du har nog sett rätt men tänkt lite fel , det är en normal ritning på en Y-koppling
Med D-koppling går det inte att få 7 steg , då det är digital räkning på inkoppling av steg som använts

• Ritning som visar en Y-koppling för elektroteknisk anslutning med flera steg och beskrivande etiketter.
Snälla.snickaren skrev:
Jag vill se att den funkar innan jag tar hit en elektriker, byter central och drar fram tre fas.
Då börjar du med att rengöra och kontrollera i strömlöst tillstånd som Avemo beskriver. Du ska under inga omständigheter "prova" att koppla in något utan lite grundläggande kontroller först. Inget vet om och när dessa patroner använts tidigare och det är vanligt att de läcker ström.

Elpatroner kan vara Y- eller D-kopplade (som t.ex är fallet med min elpatron hemma och i bruksanvisningen som liteavvarje bifogar ovan). Det finns ingen anledning att anta något här. Skulle den vara Y-kopplad så har du vanligen inte tillgång till 0-punkten för att kunna provköra en fas, utan man kan endast köra två elslingor i serie mellan 230 V vilket bara ger 1/2 effekt. Då är det bättre att ohmmäta. Glömt inte att kontrollera läckage mot skyddsjord, och att skýddsjorden är intakt.

Liteavvarje: Det här bli ju bara fånigt. Schemat representerar inte några olika driftslägen. Pannan är kopplad precis som schemat visar. Den har tre elpatroner som kan kombineras till 7 effektsteg. De är som schemat visar kopplade både i D och Y.

L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då börjar du med att rengöra och kontrollera i strömlöst tillstånd som Avemo beskriver. Du ska under inga omständigheter "prova" att koppla in något utan lite grundläggande kontroller först. Inget vet om och när dessa patroner använts tidigare och det är vanligt att de läcker ström.

Elpatroner kan vara Y- eller D-kopplade (som t.ex är fallet med min elpatron hemma och i bruksanvisningen som liteavvarje bifogar ovan). Det finns ingen anledning att anta något här. Skulle den vara Y-kopplad så har du vanligen inte tillgång till 0-punkten för att kunna provköra en fas, utan man kan endast köra två elslingor i serie mellan 230 V vilket bara ger 1/2 effekt. Då är det bättre att ohmmäta. Glömt inte att kontrollera läckage mot skyddsjord, och att skýddsjorden är intakt.
Denna el-patron är kopplad Y och inget annat ,så varför komma med något om T eller D
Sen så är det så att antyda om att det inte går att koppla in något p-g-a att en nollpunkt inte går att komma ,är bara nys , går utmärkt , men det blir inte full effekt på de slingor som är anslutna
Det med att upprepa något som redan är skrivet har du full rätt till , men varför inte säga som det är , att den eller den har rätt , då kommer TS att få en större bekräftelse på vad som kan göras

L
D Daniel 109 skrev:
Liteavvarje: Det här bli ju bara fånigt. Schemat representerar inte några olika driftslägen. Pannan är kopplad precis som schemat visar. Den har tre elpatroner som kan kombineras till 7 effektsteg. De är som schemat visar kopplade både i D och Y.
Denna El-patron är i Y-utförande som gäller TS panna och inget annat , det som du länkade till , var hittade du det , du säger det första jag schemat jag hittade är D-kopplat , men du kanske var lite för snabb med dina antaganden om vilken koppling det var , titta lite närmare nästa gång och tänk till , vad schemat visar
Jag har aldrig ifrågasatt någons kompitens på forumet och kommer inte att göra det heller , däremot så har jag sagt att TS kan göra som den eller den framfört .
Det är så det ska vara på ett forum , med många viljor om det är rätt info och inte en hel sida med i bokform som förklaring
Du ska nog inte säga bu eller bä i det här , som att framhäva att det är fånigt det som jag skrivit ,det undergräver din aktoritet här på forumet , då du inte riktigt vet vad Y eller D är .

Såja tagga ned, det är ingen som bråkar med dig. Den pdf du bifogar visar schema för en D-kopplad elpatron, men den kan ju i verkligheten vara Y-kopplad. Så nog finns det exempel på både Y- och D-kopplade elpatroner, dvs vi ska inte förutsätta det ena eller det andra. Men det spelar egentligen ingen roll. Som jag skrev blir det reducerad effekt om man försöker koppla enfas 230 V mot en Y- såväl som D-kopplad elpatron från anslutningsplinten. Det testar att elpatronen är (delvis) hel, vilken bättre gör med ohmmätning. Vill man koppla mot 0-punkten på elpatronen för att få full effekt på en slinga får man göra det direkt på elpatronen, om det går, men det ska TS inte greja med.

Liteavvarje: Jag har utmärkt koll på vad det schemat visar, och olika sätt att koppla elpatroner på.
Jag hittade det genom att googla på ctc1100 eftersom det är en panna med elpatron som jag har haft.

Det jag tycker är fånigt är att du fortsätter att hävda att det är som du tror fast flera säger tvärt om, och presenterar fakta. Men tydligen förstår du inte schemat.

Det stämmer säkert att TS panna är Y-kopplad. Men man kan inte förutsätta att alla pannor är det. Det finns andra sätt att koppla på. Samma panna kan i vissa fall kopplas på olika sätt för att få olika effekt.

Menar du exakt den modellen så är det fullt möjligt att det inte är fler än du som har erfarenhet. Pratar du pannor generellt så finns det definitivt fler med erfarenhet.

Det var dina generella påståenden som var fel. Dina kunskaper om den här specifika modellen stämmer säkert.

Snälla.snickaren skrev:
Går det att koppla den till en fas? Eller bara testa att den fungerar innan jag kopplar inte 3 fas?
Ja !
Du kan prova med en vanlig förlängningskabel mellan N och L1 respektive N och L2 samt N och L3
Har du ett simpel multimeter med 10A så kan man mäta strömmen i serie med instrumentet och avgöra om där är skillnader mellan elementen.
Det har ingen betydelse hur du vänder Fas-Nolla vid testet så länge du bara har en fas.

Men som @bo påpekat så är en enkel ohm-mätning före för att konstatera att det inte finns en kortslutning redan.
Mät också Fas till jord(hölje) så elementen inte rostat och spruckit, skall vara oändligt högt motstånd.

Men ett termostat måste fixas av elektrikern så tempen kan regeleras, det kanske finns inbyggt i panna redan då kan den styra en kontaktor on/off din elektriker fixar detta lätt.

Redigerat:
A
Tack tack för alla svar :) Jag har inte kunskap att se vem som kommer med rätt åsikter här. Bara väldigt tråkigt att det blir tjafs. Försök att respektera varandra och hålla god ton.
Och som jag skrev i förra kommentaren tycker jag sådana där kommentarer är helt onödiga och har inget här att göra.
Jag hoppas vi nu kan gå vidare och fokusera på att lösa detta med elpatronen. Återkommer snart med en bild på hur den är inkopplad !!!!!
:)

A
Jag kan inte än sätta mig in och svara på alla svar. Men här kommer en nu en bild på elpatronen och på kopplingen :)

• Rostig och dammig elpatron med flera anslutande kablar och kopplingar synlig i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en elpatrons anslutningsblock med märkningarna N, L1, L2, och L3 och flera inkopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Jag vet det bör rengöras. Jag har jobbat 6-21 idag :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.