58 312 läst · 92 svar
58k läst
92 svar
Pågående stenläggning spårar ur hjälp!
Vad är det som gör bygga hus till ett forum där folk hela tiden väljer att inte förstå vad annat folk skriver, ha åsikter fast de inte har en aning om ämnet (vilket är ok förutsatt att man berättar att man är novis men ändå vill tycka) samt även förbehåller sig rätten att anse vad folk får eller inte får vara nyfikna på i diskussionen? Det enda raka svaret på denna fråga TS ställt är att stoppa omgående och att personen på plats inte har kompetens för att lägga sten. Sedan behövs inte en enda ytterligare kommentar. Men det är ett forum och vad har ditt ifrågasättande för plats här? Vad jag syftar på? Precis det jag frågar efter och din sammanfattning var väl bra: stad, land och bolag. Viss underhållning är ju bygga hus, inte minst pga av alla avskräckande exempel som folk bjuder på och den humor som uppstår i trådarna. Framförallt är det utmärkt med den riktiga kompetens som finns när man vill ha hjälp i specifika frågor kring i princip vad som helst. Ut med fråga och/eller bild så får man svar. Men intressant ändå för att du anser att jag inte får fråga om vem denna person är som TS kommit i kontakt med och anlitat. Vem är du och hur kom det sig att du blev så?Kashew skrev:
D DarrenB skrev:Finns det inte någon slags riktlinje för vilken radie man ska lägga gatsten inom en viss yta/bredd?
Någon stenläggare här som vet?
Rent logiskt kan man ju inte lägga en båge med samma diameter som ytan där den ska läggas, för då kommer ju bågarna till slut "växa in i varandra" och forma hela halvcirklar till slut, tänker jag.
Tjena!D DarrenB skrev:Finns det inte någon slags riktlinje för vilken radie man ska lägga gatsten inom en viss yta/bredd?
Någon stenläggare här som vet?
Rent logiskt kan man ju inte lägga en båge med samma diameter som ytan där den ska läggas, för då kommer ju bågarna till slut "växa in i varandra" och forma hela halvcirklar till slut, tänker jag.
Är stenläggare och kan säga att dessa inte är de, deras första fel är att acceptera att lägga en båge på det sättet. Lägg istället två halva bågar som möts på mitten. På så vis slipper man alla ”kapningar” in till ytterkanten.
Men har man nu accepterat att utföra läggningen med en båge såhär, då löser man de garanterat bättre med förbundna ögon.
Skicka hem dem och betala inte ett öre mer än underarbetet som jag hoppas är ok gjort?
Mvh
Ted
Jag är stensättare. Jag hade sagt att det är bara plocka upp och göra om. Inte en sten sitter rätt. Skamligt min chef som lörde mig sätta sten skulle vrida sig i graven. En hel båge ska vara 120 cm lång gärna.
Instämmer, ser för djävligt ut!TedJohanssob skrev:
Som tidigare påtalats, ska man göra bågar så är det olika storlekar på stenen som gäller beroende på vart den placeras på bågen. En stenläggare förstår vad jag menar, men dom som har lagt det här har noll koll på hur man gör en båge.
Dessutom ser det ju ut som att dom bara lagt ut stenarna direkt på underlaget utan att kompensera för stenarnas olika höjd
Tvivlar på att TS tagit en referens innan på tidigare utförda jobb ...
Som sagts tidigare, dom som gjort det där vet absolut inte vad dom håller på med! Se till så dom gör om allt, inklusive ramen då dom blandat så olika bredder på stenarna.
hahaha.
Det där ser förjävligt ut! Jag är långt ifrån någon expert på området Sten och stenläggning men någonting är helt galet här. Antingen har han fått direktiv som är omöjliga att följa med den typen av Sten som du har valt eller så vet de inte ett smack om stenläggning. Oavsett vart felet ligger så hade iaf jag aldrig haft det sådär.
Det där ser förjävligt ut! Jag är långt ifrån någon expert på området Sten och stenläggning men någonting är helt galet här. Antingen har han fått direktiv som är omöjliga att följa med den typen av Sten som du har valt eller så vet de inte ett smack om stenläggning. Oavsett vart felet ligger så hade iaf jag aldrig haft det sådär.
D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?
[bild]
[bild]
[bild]
Herregud vad jag inte tål att se sånt här.. folk som är totalt odugliga och tar sig vatten över huvudet.
Finns inte en enda vettig stensättare som för det första förespråkar att slå endast en helbåge utan halvbågar. Klart att man gör som kunden vill men som ovan säger så är det helt aktuellt med 2 halvbågar eller slopa 3 st markeringsrader och sätt endast 1 på varje sida så är där nog plats till 1 st helbåge och 2 halvor..
finns inte heller en stensättare som sätter Smågatsten med en gummislägga Hoppas det var billigt. Billigt är tyvärr inte bäst.
Finns inte en enda vettig stensättare som för det första förespråkar att slå endast en helbåge utan halvbågar. Klart att man gör som kunden vill men som ovan säger så är det helt aktuellt med 2 halvbågar eller slopa 3 st markeringsrader och sätt endast 1 på varje sida så är där nog plats till 1 st helbåge och 2 halvor..
finns inte heller en stensättare som sätter Smågatsten med en gummislägga Hoppas det var billigt. Billigt är tyvärr inte bäst.
HejD DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte
gör ett tillräckligt bra jobb.D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tråkigt att du hittat en stensättare som borde ha ett annat yrke då vederbörande förefaller totalt inkompetent beträffande stensättning.
Betala inte för detta och anlita en kompetent entreprenör för arbetet eller för det själv då du enkelt kommer att uppnå ett bättre resultat.
Ledsen att du drabbats av detta.
Peo H
Ursäkta, men det ser ju helt hemskt ut! Kvalificerar sig nästan till en hantverkar-humorbild på fb el nåt. Stoppa omedelbart och kräv rätt kompetens av personen som ska göra det.D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
[bild]
[bild]
[bild]
Det ser verkligen inte ut som de kan sitt jobb med tanke på hur det ser ut.
De verkar blanda friskt med stenarna utan något som helst omsorg till val av placering, man kan se flera passbitar på fel ställen, ojämnheter i ytan osv. Båghöjden är alldeles för stor dessutom!
Be dem göra om jobbet! Kan inte se att denna skulle bli bra i slutändan...
När det kommer till och arbeta med gatsten och främst när du ska göra läggning med påfågelmönster (vissa kallar för fjärilsmönster) så påverkar gatstenens storlek hur lätt (eller svårt) det är att utföra jobbet.
När gatsten bryts och säljs så delar man in dem i olika storlekar t.ex. 8/10, 8/11, 9/11. Detta innebär att åtminstone en av alla 6 sidor på en gatsten är den "rätta" som ska vara uppsidan.
En 8/10 sortering får då vara mellan 80-100mm +/- 10mm (en bra sortering) på den sida som hamnar upp, de övriga kan vara lite hur som helst eftersom de ska ändå inte synas och hamnar under mark.
Är det dessutom en billigare sortering kan större avvikelser förekomma. Även utländskt material som inte följer SS-EN kan ha sämre avvikelser i toleransen.
Säg då att du ena gången tar en sten som är 8cm och placerar den mot en som är 10cm och tar sedan nästa sten som är 10cm igen. Blir en bra kant att slå tårna i. Det ser ut som anläggarna har gjort just det på bilden att döma med ojämnheterna som finns.
Man har ju även de 6 olika sidor du kan välja mellan som kan vara betydande till hur och vart den ska placeras, nu har de ju återanvänt gatstenen och har då en sida man väljer som uppsidan för att göra det enkelt då övriga är nedsmutsade.
Är det en vanlig rak gång som läggs om till mönsterläggning? Det kan bli svårare för byggarna för det kommer krävas att de tar och gör passbitar av de vanliga raka och i värsta fall kan det saknas stenar till det absolut sista i läggningen om du har otur och inte räknat med detta.
Jag skulle nog tänka om lite och eventuellt köra med storgatsten på sidorna istället, det tycker jag inbringar en fin känsla till de mindre gatstenarna i mönstret. (Och för att säkra tillgången på smågatstenen)
Det kan ju bli snyggt med en annan färg på gatstenen för att göra en kontrastmarkering, har det själv både på sidorna och i bågen med röd gatsten och gillar det skarpt.
Annars gör man en provisorisk läggning, t.ex. ett par bågar där man räknar åtgången på sten och sedan kan göra ett grovt överslag på övriga ytan för att säkerställa åtgången.
Om du nu skulle inhandla ny gatsten så häng inte upp dig på att den saknar slitage patina, eller inte efterliknar den gamla stenen alls. Efter ett år eller två så kommer den nya se ut som de övriga med lite tur om ytan används och slits.
Se till att du köper den i god tid och kan blanda in den i mönsterläggningen om det skulle vara smågatsten. Det värsta är när ytan är 95% klar och åker då och inhandlar ny sten och de sista metrarna är en helt annan nyans.
Sten är naturmaterial och du kommer aldrig kunna återge färgerna 100%, bra att ha i tanken redan nu så du inte blir besviken.
De verkar blanda friskt med stenarna utan något som helst omsorg till val av placering, man kan se flera passbitar på fel ställen, ojämnheter i ytan osv. Båghöjden är alldeles för stor dessutom!
Be dem göra om jobbet! Kan inte se att denna skulle bli bra i slutändan...
När det kommer till och arbeta med gatsten och främst när du ska göra läggning med påfågelmönster (vissa kallar för fjärilsmönster) så påverkar gatstenens storlek hur lätt (eller svårt) det är att utföra jobbet.
När gatsten bryts och säljs så delar man in dem i olika storlekar t.ex. 8/10, 8/11, 9/11. Detta innebär att åtminstone en av alla 6 sidor på en gatsten är den "rätta" som ska vara uppsidan.
En 8/10 sortering får då vara mellan 80-100mm +/- 10mm (en bra sortering) på den sida som hamnar upp, de övriga kan vara lite hur som helst eftersom de ska ändå inte synas och hamnar under mark.
Är det dessutom en billigare sortering kan större avvikelser förekomma. Även utländskt material som inte följer SS-EN kan ha sämre avvikelser i toleransen.
Säg då att du ena gången tar en sten som är 8cm och placerar den mot en som är 10cm och tar sedan nästa sten som är 10cm igen. Blir en bra kant att slå tårna i. Det ser ut som anläggarna har gjort just det på bilden att döma med ojämnheterna som finns.
Man har ju även de 6 olika sidor du kan välja mellan som kan vara betydande till hur och vart den ska placeras, nu har de ju återanvänt gatstenen och har då en sida man väljer som uppsidan för att göra det enkelt då övriga är nedsmutsade.
Är det en vanlig rak gång som läggs om till mönsterläggning? Det kan bli svårare för byggarna för det kommer krävas att de tar och gör passbitar av de vanliga raka och i värsta fall kan det saknas stenar till det absolut sista i läggningen om du har otur och inte räknat med detta.
Jag skulle nog tänka om lite och eventuellt köra med storgatsten på sidorna istället, det tycker jag inbringar en fin känsla till de mindre gatstenarna i mönstret. (Och för att säkra tillgången på smågatstenen)
Det kan ju bli snyggt med en annan färg på gatstenen för att göra en kontrastmarkering, har det själv både på sidorna och i bågen med röd gatsten och gillar det skarpt.
Annars gör man en provisorisk läggning, t.ex. ett par bågar där man räknar åtgången på sten och sedan kan göra ett grovt överslag på övriga ytan för att säkerställa åtgången.
Om du nu skulle inhandla ny gatsten så häng inte upp dig på att den saknar slitage patina, eller inte efterliknar den gamla stenen alls. Efter ett år eller två så kommer den nya se ut som de övriga med lite tur om ytan används och slits.
Se till att du köper den i god tid och kan blanda in den i mönsterläggningen om det skulle vara smågatsten. Det värsta är när ytan är 95% klar och åker då och inhandlar ny sten och de sista metrarna är en helt annan nyans.
Sten är naturmaterial och du kommer aldrig kunna återge färgerna 100%, bra att ha i tanken redan nu så du inte blir besviken.
D DarrenB skrev:Jag har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
[bild]
[bild]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite bilder på olika stensättningar där jag antingen satte stenen själv eller langade stenen till en riktig stensättare.
Bor du där det aldrig blir tjäle i marken då förstår jag om man gjuter ihop Sten med bruk. Svårare här med is och snö i mängder.