Enligt den info jag fick, iofs i andra hand från styrelsemedlem, är det tom är skillnad på läggning av olika sorters natursten: Ny smågatsten och gammal smågatsten läggs inte riktigt på samma sätt.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
M morr skrev:
Enligt den info jag fick, iofs i andra hand från styrelsemedlem, är det tom är skillnad på läggning av olika sorters natursten: Ny smågatsten och gammal smågatsten läggs inte riktigt på samma sätt.
M morr skrev:
Till och med det... wow! Vatten över huvet är ett begrepp dessa arbetare nog inte hört förut. Frågan är vilka konsekvenser det kan få om man inte förstår dessa skillnader och stenen läggs på helt fel? Jag menar en vägg kan man måla om. Stenläggning ska ju hålla i decenier.

D DarrenB skrev:
Till och med det... wow! Vatten över huvet är ett begrepp dessa arbetare nog inte hört förut. Frågan är vilka konsekvenser det kan få om man inte förstår dessa skillnader och stenen läggs på helt fel? Jag menar en vägg kan man måla om. Stenläggning ska ju hålla i decenier.
Jo. Sen är det kanske skillnad på en enkel gång och en hel innergård med tidvis biltrafik så jag skulle nog kolla efter fler källor om detta.

D DarrenB skrev:
Nope. Tyckte jag såg en gummiklubba eller liknande.

• Gilla
Teacer och 8 till
  • Laddar…
EddieHansson
A AndersS skrev:
[media]
Det där blev väldigt fint!

wildeside wildeside skrev:
Det ska väl inte vara så svårt att lägga en båge mellan två raka kanter, alla stenläggningar slutar väl oftast mot en kant typ trottoar, rabatt eller vad det nu må vara.
Jag har iaf inte upplevt det vara svårt efter att jag skolades av en gammal stenläggare efter många svordomar och skratt.
Ge stenläggaren den här pdf filen
[länk]
Sen ber du han titta på
[media][media]

Det är ju här på Råå…

Precis som folk säger så gör han fel.
Man får dela upp ytan i jämna bågar typ 1-1.5m längden.
Mot kanterna ska man lägga halvbågar. Han får hugga varenda sten på kanterna på hans sätt eller som han har gjort och ändrat på bågmönstret så helsten ska få plats.
Man behöver faktiskt mäta lite innan man börjar. Jag antar att gången är lika bred hela vägen annars kommer det se lite knas ut.
Att stenarna ligger lite dåligt i höjdled gör inget, det fixa man när man paddar ytan.
Att försöka få allt perfekt i höjdled är slöseri med tid

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Så här såg vår läggning ut förra våren före fogning. Det var bara två halvbågar som fick plats - har du en bredare gång så kanske du får plats med två halvbågar och en helbåge i mitten. Helt klart saknar stenläggare kompetensen.

Vår las för övrigt med begagnad smågatsten av "Norrköpingsstorlek".

Två halvbågar av smågatsten i cirkulärt mönster på en gångväg, omgiven av snö och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 54 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
fast bara en hel mittenbåge, inte kvartsbågarna på varsin sida
Men brukar man verkligen lägga så? Hur såg det ut före omläggningen? Nedan exempel på sättning av smågatsten ur boken "Trädgårdsanläggning".

Illustration av olika sättningsmetoder för smågatsten: V-sättning, tvärsättning, bågsättning och diagonalsättning.
Skapa konto

Illustration av sättning av smågatsten i bågform med tekniska måttangivelser från en bok om trädgårdsanläggning.
Skapa konto

• Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Så här såg vår läggning ut förra våren före fogning. Det var bara två halvbågar som fick plats - har du en bredare gång så kanske du får plats med två halvbågar och en helbåge i mitten. Helt klart
krillek krillek skrev:
Så här såg vår läggning ut förra våren före fogning. Det var bara två halvbågar som fick plats - har du en bredare gång så kanske du får plats med två halvbågar och en helbåge i mitten. Helt klart saknar stenläggare kompetensen.

[bild]
saknar stenläggare kompetensen.

[bild]

Här har man lagt ”hjärtelinjen” i mitten, dvs där två halvbågar som möts. Rätt sätt som jag förstått det från min stenläggare som reparerade vår uppfart på 100kvm. Ska tilläggas att han koordinerade två utländska hantverkare som var skickliga som tusan och själv har han lagt sten i 30år.

krillek krillek skrev:

[bild]
Mycket snyggt! Här utnyttjar man bågarna på rätt sätt.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Helt klart. Jag har nu stoppat allt och byggledaren ska skicka en ny, men jag behöver säkra upp att det är någon som faktiskt har rätt kompetens.
när du skriver byggledaren tänker jag på att det samma firma som gör övriga jobb på huset? då tänker jag
kanske inte är stenläggare i grunden. dom ligger väldigt nära varandra med

träffa för många år sen 2 polacker som la stengång på en kåk på lidingö otroligt vackert med olika mönster men dyrt vart det inga problem alls, det du har där synd att säga förjävligt hoppas det löser sig att dom tar in ett proffs

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
heisiandiishe
D DarrenB skrev:
Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.

jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?

[bild]
[bild]
[bild]
var kommer ”stenläggaren” ifrån

Var detta stenläggare/markbolag eller är det ett "altiallobolag"?
Kunde de ta jobbet direkt?
Var de billigast eller de enda som svarade på din offertförfrågan?

Jag tror de tre frågorna ger bra indikation vad man kan förvänta sig för slutresultat.

• Gilla
AN89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.