A AndersS skrev:
Är inga stensättare, möjligtvis att de tar arbeten som det.
Att sätta båge är grunden för då kan stenarna lättare användas beroende av form och storlek, sätta rakt och få det snyggt är svårare.
Menar du att båge är det som borde vara enklast för oerfarna "stenläggare" att lägga?

• Gilla
nordenman
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Finns det inte någon slags riktlinje för vilken radie man ska lägga gatsten inom en viss yta/bredd?
Jag tror (baserat på research innan jag la min gång) att det faktiskt är ungefär samma diameter oavsett bredd. När du kommer upp i en bredare yta så slutar dock bågen innan den "kommit ner" på sidorna som ett m utan istället börjar en ny båge. Det är ju mer stenens storlek som sätter diametern tänker jag, de är ju ungefär fyrkantiga så det blir ju alltid glapp i övre hörnen mellan en sten och den bredvid i en båge. (Sen känns det betydligt mer när man lägger dem och inte haft på sanden än efter.)

D DarrenB skrev:
Menar du att båge är det som borde vara enklast för oerfarna "stenläggare" att lägga?
Vet ej var gränsen går för oerfaren.;)
En stensättare sätter hellre båge då stenarna kan användas mera flexibelt och ge snyggare linjer.
Och har lärt sig genom av vara den som plockar fram sten till den som sätter stenen.
Jag är ingen stensättare, men fått hjälp av en släkting som varit det och satt hela gator och historiska miljöer.. Det är hans beskrivning som jag återger.

Redigerat:
  • Gilla
BTott och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet ej var gränsen går för oerfaren.;)
En stensättare sätter hellre båge då stenarna kan användas mera flexibelt och ge snyggare linjer.
Och har lärt sig genom av vara den som plockar fram sten till den som sätter stenen.
Jag är ingen stensättare, men fått hjälp av en släkting som varit det och satt hela gator och historiska miljöer.. Det är hans beskrivning som jag återger.
Tack!

Med tanke på resultatet hos mig så är det tydligt att en bågform inuti en rätlinjig inramning är för svårt för min "stenläggare". Men tycker att byggledaren då ska säga att ett sådant mönster blir svårare att lägga.

• Gilla
Mtorn och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Båge eller inte är en smaksak som kunden avgör.
Det är lättare att dölja olika sten storlekar i en båge.
Jag har iaf lärt mej sätta varje sten individuellt i höjd eftersom stenen sällan eller aldrig är lika höga.

• Gilla
awf75 och 3 till
  • Laddar…
Om jag förstått dig rätt så är det såhär(servettritning deluxe) det ska se ut. Handritad skiss på en servett som visar ett profilavsnitt för ett byggprojekt, med markerade linjer och vågform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

wildeside
D DarrenB skrev:
Tack!

Med tanke på resultatet hos mig så är det tydligt att en bågform inuti en rätlinjig inramning är för svårt för min "stenläggare". Men tycker att byggledaren då ska säga att ett sådant mönster blir svårare att lägga.
Det ska väl inte vara så svårt att lägga en båge mellan två raka kanter, alla stenläggningar slutar väl oftast mot en kant typ trottoar, rabatt eller vad det nu må vara.
Jag har iaf inte upplevt det vara svårt efter att jag skolades av en gammal stenläggare efter många svordomar och skratt.
Ge stenläggaren den här pdf filen
https://www.stenmagasinet.se/wp-content/uploads/2018/03/Gatsten_kap5.pdf
Sen ber du han titta på

• Gilla
Antimakasser och 17 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Om jag förstått dig rätt så är det såhär(servettritning deluxe) det ska se ut.[bild]
fast bara en hel mittenbåge, inte kvartsbågarna på varsin sida

• Gilla
MattHH och 1 till
  • Laddar…
Har din stenläggare kunskap och erfarenhet av att lägga den här typen av stenläggning? Min brf hade problem att hitta nån som kunde, enligt personen som höll i projektet är den typen av kunskap bristvara och företagen hen kontaktade ville mest lägga raka stenrader. Men eftersom vi har gammal gatsten så är det fel form för att det ska funka att lägga i raka rader. Till slut fick styrelsen tag i en firma som i mina ögon gjorde ett bra jobb men som fick göra om en hel del efter besiktning. Så eftersom vi allihop i tråden kan se och är överens om att det hos dig inte är ok gjort så ska du definitivt ställa krav på att det blir ordentligt gjort. Första steget är ju att ta reda på vad dina stenläggare själva tycker om sitt arbete, tycker de att det ser ok ut?

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju i princip två olika kompetenser som krävs för gat/natursten och vanlig i betong vilket många är duktiga på.

M morr skrev:
Har din stenläggare kunskap och erfarenhet av att lägga den här typen av stenläggning? Min brf hade problem att hitta nån som kunde, enligt personen som höll i projektet är den typen av kunskap bristvara och företagen hen kontaktade ville mest lägga raka stenrader. Men eftersom vi har gammal gatsten så är det fel form för att det ska funka att lägga i raka rader. Till slut fick styrelsen tag i en firma som i mina ögon gjorde ett bra jobb men som fick göra om en hel del efter besiktning. Så eftersom vi allihop i tråden kan se och är överens om att det hos dig inte är ok gjort så ska du definitivt ställa krav på att det blir ordentligt gjort. Första steget är ju att ta reda på vad dina stenläggare själva tycker om sitt arbete, tycker de att det ser ok ut?
Helt klart. Jag har nu stoppat allt och byggledaren ska skicka en ny, men jag behöver säkra upp att det är någon som faktiskt har rätt kompetens.

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Helt klart. Jag har nu stoppat allt och byggledaren ska skicka en ny, men jag behöver säkra upp att det är någon som faktiskt har rätt kompetens.
Vilka referenser kan dom visa upp,,,innan kille 2 börjar?

D DarrenB skrev:
Helt rätt.
Slät betongsten som är identiska i format och tjocklek är många duktiga på och ofta kapas i annan form.
Kolla om de som kommer har en riktig stensättarhammare, en första indikation.;)
https://www.proffsmagasinet.se/mask...nhnz9-lg35sIS5F1r3nZRpPVFqMU22KxoCgGMQAvD_BwE

• Gilla
Hydeisch
  • Laddar…
nu är jag ingen stenläggare men jag tror gången är för smal för nå vidlyftiga mönster. Jag skulle nog nöja mig med en kantrad ytterst och sen stenar lagd i en båge med mycket större radie.

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Helt rätt.
Slät betongsten som är identiska i format och tjocklek är många duktiga på och ofta kapas i annan form.
Kolla om de som kommer har en riktig stensättarhammare, en första indikation.;)
[länk]
Nope. Tyckte jag såg en gummiklubba eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.