58 312 läst · 92 svar
58k läst
92 svar
Pågående stenläggning spårar ur hjälp!
Som fler än många har skrivit så har du fått folk som försöker sig på något som de inte kan.
De har inte heller försökt att tänka efter hur de ska kunna utföra uppgiften utan bara kört på.
Inte heller har de fått någon arbetsledning hur de ska arbeta.
Har aldrig sett någon firma med svensk personal som arbetar på detta sätt.
Jag vågar påstå att dina arbetare inte har gått i någon svensk skola för har aldrig sett någon svensktalande göra ett sådant uselt försök till stensättning och då har jag ändå sett hundratals olika privatpersoner helt utan skolning i stensättning göra så mycket bättre arbete men vid flera tillfällen sätt folk som kommer utanför Norden göra liknande undermåliga försök till stensättning.
Finns bara ett alternativ för att det ska bli bra.
Riv upp allt och börja om med någon som kan stensätta!
För tydlighetens skull vill jag berätta att jag sett duktiga polska och portugisiska stensättare arbeta i Sverige så det behöver inte alls vara någon svensktalande som gör om jobbet för att det ska bli bra.
De har inte heller försökt att tänka efter hur de ska kunna utföra uppgiften utan bara kört på.
Inte heller har de fått någon arbetsledning hur de ska arbeta.
Har aldrig sett någon firma med svensk personal som arbetar på detta sätt.
Jag vågar påstå att dina arbetare inte har gått i någon svensk skola för har aldrig sett någon svensktalande göra ett sådant uselt försök till stensättning och då har jag ändå sett hundratals olika privatpersoner helt utan skolning i stensättning göra så mycket bättre arbete men vid flera tillfällen sätt folk som kommer utanför Norden göra liknande undermåliga försök till stensättning.
Finns bara ett alternativ för att det ska bli bra.
Riv upp allt och börja om med någon som kan stensätta!
För tydlighetens skull vill jag berätta att jag sett duktiga polska och portugisiska stensättare arbeta i Sverige så det behöver inte alls vara någon svensktalande som gör om jobbet för att det ska bli bra.
D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?
[bild]
[bild]
[bild]
Hej.
Det ser absolut inte acceptabelt ut. Att sätta knott i bågar är inga problem för en erfaren stensättare. Då utnyttjas stenen till max och man behöver inte heller dela så många stenar.
Det finns tydliga och bra riktlinjer för sättning av smågatsten i stenhandboken som finns att ladda ner gratis på sten.se
hälsningar,
Christer, stenhuggare med lite koll på stensättning.
det hjälper inte att du ber dem göra om, eftersom de inte kan sätta bågar.. gången är för smal för en hel båge dessutom. Det borde vara två halvbågar.D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
[bild]
[bild]
[bild]
Hade inte varit nöjd, så hade dragit i nödbromsen och tänkt om.
Antingen hade jag valt ett mönster som kanske inte funkar i praktiken.. och hade fått tänka om själv.. eller så hade företaget helt enkelt lagt det fel och fått göra om allt!
Vissa bågar funkar inte att göra så fint som man önskar (tror/föreställer sig i huvudet)., så då får man vara snabb o tänka om eller hitta en lösning..
Ibland kan en delad båge lösa mycket, eller en hm cirkel på ett ställe osv. Man får försöka se hur mönstret rör sig framåt.. om alla svängar och småbitar kommer ”få plats” på ett snyggt sätt.
oavsett.. dax å prata med stenläggaren!
Antingen hade jag valt ett mönster som kanske inte funkar i praktiken.. och hade fått tänka om själv.. eller så hade företaget helt enkelt lagt det fel och fått göra om allt!
Vissa bågar funkar inte att göra så fint som man önskar (tror/föreställer sig i huvudet)., så då får man vara snabb o tänka om eller hitta en lösning..
Ibland kan en delad båge lösa mycket, eller en hm cirkel på ett ställe osv. Man får försöka se hur mönstret rör sig framåt.. om alla svängar och småbitar kommer ”få plats” på ett snyggt sätt.
oavsett.. dax å prata med stenläggaren!
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
[bild]
[bild]
[bild]
De måste göra om det där.
Hej!!Är stensättare sedan många år tillbaka,och så här skedet definitivt INTE se ut.
Du har en fin vacker sliten svensk smågatsten .Skicka med ngra bilder på utförande.
Du har en fin vacker sliten svensk smågatsten .Skicka med ngra bilder på utförande.
Tror inte du ringt en sten Irma, isåfall är det nog första och sista jobb dom gör, snyggare att asfalterad än godkänna dettaD DarrenB skrev: