2 124 läst · 36 svar
2k läst
36 svar
Pärlspont tillsammans med golvlist och dörrfoder
Hmm måste finnas något bättre sätt än att köpa en bordssågMathiasS skrev:
Det är precis vad man gör. Köp en hyvlad bräda i lämplig dimension, tex 22x120 och sedan kapar ur de lister du behöver ur den. Jag brukar göra det i bordssågen, det är enklast. Efter det brukar jag först limma salningslisten i karmen och skjuta fast den med spikpistolen (t-dyckert) och sedan lim-spikar jag även fodret i listen. Då sitter det för evigt.
Det hade man såklart kunant göra, men eftersom pärlsponten är av MDF så är jag tveksam hur bra det blir. Isåfall får man nästan fylla igen med spackel eller byggkitt och till och med då är det risk för att det smular sönder över åren med tanke på all rörelse som kan ske. Känns säkrare med någon form av virke att täcka för med. Men jag gillar ändå enkelheten i din lösning, den lockar ju helt klart.Johan Gunverth skrev:
Varför inte använda pärlspontskivans material som smyg? Den har ju rätt tjocklek. Gäller bara att snygga till snittet. Utspätt trälim (PVA) några gånger med mellanslipning så blir det fint
Det kanske t.o.m. går att lägga ut pärlspontsskivan ända ut där smygen skulle gå och lägga fodren ovanpå?
Tips till TS: Om ni funderar på att fylla öppningarna som blir mellan golvlist och pärlspontens pärla; undvik det. Det ”ser” helt fel ut och var inget man gjorde på den tiden pärlsponten var allmänt förekommande.
Ser riktigt fint ut 👍 För mig känns detta som ett bra allternativ. Det blir ju däremot en del sågande på sponten för att få den att passa in på väggen. Överväger om man vill finlira med panelen eller om man ska flytta det finliret till den lilla smyglisten istället och ha panelen under allt snickeri.R Robin_CG skrev:[bild][bild]
[bild]
Här är foder, golv och krönlist monterats först och sedan passat in pärlspont, för övergångan på baksidan av alla foder runt dörrar och fönster ut mot pärlsponten skulle sett dumt ut, det skulle legat 30mm+ utanpå pärlsponten.
Samt har du då en krönlist när du då kommer till ett dörrfoder och lägger nederdelen på 15mm pärlspont då får du en baksida på fodret ovanför krönlisten som är mellan 40-50mm tjockt. Då sätter jag foder och lister först alla dagar i veckan än att ha ett foder som sticker ut i rummet som man slår pannan i sen. 🤷🏼♂️
Vår panel är ju som sagt bara 6mm tjock och gjord i MDF så det kan var lite omständigt att kapa mönster i för att det ska passa alla snickerier.
Avsluta mdf panelen med en furulist så får du en naturlig salning mot karm o foder..
Kan även sättas bakom sockeln, dvs du ställer panelen på och slipper på såvis hålrummet vid pärlan.
Tex..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Kan även sättas bakom sockeln, dvs du ställer panelen på och slipper på såvis hålrummet vid pärlan.
Tex..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Det där är ju precis den listen jag söker efter, dock otroligt tråkig frakt (650 spänn!!!). Har letat som en galning efter en 6mm tjock list för att täcka denna ytan men bara kommit ner till 8mm hos de större byggvaruhandlarna. Får kanske kolla med min lokala trähandel. Den listen hade ju löst alla mina problem, tack för förslaget!Mazen skrev:
Alt är att kolla med ett lokalt snickeri om dom kan klyva ner ett antal rimpor planhyvlad furu åt dig..C caril skrev:Det där är ju precis den listen jag söker efter, dock otroligt tråkig frakt (650 spänn!!!). Har letat som en galning efter en 6mm tjock list för att täcka denna ytan men bara kommit ner till 8mm hos de större byggvaruhandlarna. Får kanske kolla med min lokala trähandel. Den listen hade ju löst alla mina problem, tack för förslaget!
Det finns gott om lister som är 6 mm tjocka. Sök på "foglist".C caril skrev:
https://www.xlbygg.se/produkt/foglist-furu-obh-6x21mm-2/
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 028 inlägg
Ingen risk med MDF i det här läget. Idag sätter folk hela smygar och även foder av MDF utan problem. Ytarmera MDF:ns snittytor med utspätt 1:2 vitlim (trälim), slipa och täckmåla sedan. Det håller lika bra och används i lackade möbler.C caril skrev:…
Det hade man såklart kunant göra, men eftersom pärlsponten är av MDF så är jag tveksam hur bra det blir. Isåfall får man nästan fylla igen med spackel eller byggkitt och till och med då är det risk för att det smular sönder över åren med tanke på all rörelse som kan ske. Känns säkrare med någon form av virke att täcka för med. Men jag gillar ändå enkelheten i din lösning, den lockar ju helt klart.
Allt beror på vilken standard man vill ha. En del har kvistfri pärlspont målad med rätt linoljefärg, andra kör färdigmålad MDF-panel. Jag är själv hopplöst fast i göra-rätt-in-i-döden-träsket, men fuskar med polyuretanfärg. 🤓😉
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Om du kollar på trådstarten så ser det ut som om de har ett slätt foder, och i mitt första inlägg om just klackfoder skriver jag "om ni vill ha" om släta foder...S Småbrukaren skrev:
Jag tycker inte heller om släta foder med träpanel men skulle heller aldrig köpa den profilerade mdf-skivan... men det är ju inte mitt hus. 😁
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Det har du faktiskt rätt i. Märkligt val tycker jag. TS har ju sockel med kvartsstav profil. Finns ju även som foder.
Foder Funkis vit 15x69mm S 0502-Y (OBS! Fallande längder 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/
Foder Funkis vit 15x69mm S 0502-Y (OBS! Fallande längder 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/