M
F fribygg skrev:
Det är väl vid soptunnegarage och liknande 1-5m2 plattor som vi amatörer kan chansa och avstå paddning?
Ja det är nog inga problem. Jag la plattor på min uppfart för 2 år sedan, grävde upp ett hål på 70x50cm för att ansluta aco-dränen till en dagvattenledning, 40cm djupt. Fyllde med 0-32, allt igenbommat på jobbet så jag kunde inte låna en padda. Stampade på det i omgångar när jag fyllde, sedan 3cm flis och 5,5cm plattor. Ska ta en bild på hur det blir när man skippar paddningen;)

Edit: Tog en bild där jag inte paddat. Plattorna har satt sig ungefär 4cm på 2 år. Övriga ytan är lika slät som när jag la den.

Uppfart med plattor som satt sig 4cm på 2 år på grund av utebliven paddning.
 
Redigerat:
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Vi har gjutit betongklack på ett sluttande berg och ovanpå det murat upp Lecablock på vilka vi skall ställa upp ett växthus.

Inanför "ramen" skall vi gjuta en betongplatta som då skall bli golvet till växthuset. Betongplattan skall gjutas ovanpå ett lager cellplast (S100), och under cellplastlagret har konstruktören sagt att vi skall fylla upp med makadam 8-16.

Om jag förstått det hela rätt när jag läst tråden, är att det inte är någon större idé att komprimera makadamet med vibrator. Stämmer det även i detta fall? Kan tänka mig att det dessutom, i vårt fall, kanske är lite känsligt att köra med markvibrator nära lecablocken?
Fundament av lecablock och makadam förberett för växthusbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
B BORNER skrev:
Kan tänka mig att det dessutom, i vårt fall, kanske är lite känsligt att köra med markvibrator nära lecablocken?
Ja det är det.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
M
Nej där hade jag inte kört med en padda! Blir väldiga krafter som sätts i rörelse när man vibrerar material.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej där hade jag inte kört med en padda! Blir väldiga krafter som sätts i rörelse när man vibrerar material.
Tack @Markarbetaren ! Då undviker vi paddan helt enkelt!
 
Skulle kunna använda en padda på 25-50 kg o kört med, men hålla er ca 50cm från kanten
 
Mikael_L
Men varför.
Makadam packar sig ändå inte nämvärt.
Det är nog lika bra att bara hälla ut det, sen kan man väl gå lite på det (inte alltför hårt) så om det är någon ev ficka att den trycks ihop.
 
  • Gilla
Basajevel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men varför.
Makadam packar sig ändå inte nämvärt.
Det är nog lika bra att bara hälla ut det, sen kan man väl gå lite på det (inte alltför hårt) så om det är någon ev ficka att den trycks ihop.
Går allt o packa ihop det rätt ordentligt ska du se.... men om du inte klara o komprimera makadam gör du något fel.
 
Hej! Ska/ måste/ bör man padda den lagda markstenen INNAN man lägger på fogsanden/ -mjölet? Nu har jag råkat börja lägga på fogsanden innan jag hade tänkt padda. Med fogsand mellan markstenarna så kan ju inte stenarna röra sig så mycket vid paddningen!? Kanske också risk att stenar knäcks när man paddar? Hade ju från början tänkt att justera stenarna lite med slutpaddningen. Vad gör jag nu? Tacksam för snabbt svar!
 
P pfalck skrev:
Hej! Ska/ måste/ bör man padda den lagda markstenen INNAN man lägger på fogsanden/ -mjölet? Nu har jag råkat börja lägga på fogsanden innan jag hade tänkt padda. Med fogsand mellan markstenarna så kan ju inte stenarna röra sig så mycket vid paddningen!? Kanske också risk att stenar knäcks när man paddar? Hade ju från början tänkt att justera stenarna lite med slutpaddningen. Vad gör jag nu? Tacksam för snabbt svar!
När mab lagt stenen fogar man en gång innan paddningen och ett par gånger efter.
 
K Kaboff skrev:
Går allt o packa ihop det rätt ordentligt ska du se.... men om du inte klara o komprimera makadam gör du något fel.
Min, högst lekmannamässiga, åsikt är att ja, det går att packa makadam genom att vibrera så att stenarna hittar nya tätare lägen i förhållande till varandra.
Däremot "sätter sig" inte makadam så som andra massor innehållande 0-fraktion. Tippar du en hög 11-16 på gårdsplanen så kommer inte den högen sjunka ihop med hjälp av tid och regn.

Därmed bör det inte heller finnas ett stort behov av att padda makadam, tex under en husplatta. Oavsett om makadamen paddas eller inte så kan den inte orsaka sättningar i grunden på ett normalt hus/garage med normal användning.
 
  • Gilla
Basajevel och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Min, högst lekmannamässiga, åsikt är att ja, det går att packa makadam genom att vibrera så att stenarna hittar nya tätare lägen i förhållande till varandra.
Däremot "sätter sig" inte makadam så som andra massor innehållande 0-fraktion. Tippar du en hög 11-16 på gårdsplanen så kommer inte den högen sjunka ihop med hjälp av tid och regn.

Därmed bör det inte heller finnas ett stort behov av att padda makadam, tex under en husplatta. Oavsett om makadamen paddas eller inte så kan den inte orsaka sättningar i grunden på ett normalt hus/garage med normal användning.
Ja, bygger du ett hus utan några punktlaster. Fyller lika mycket överallt, så bör du inte få några problem... men om det finns punktlaster eller olika fyllnadshöjder kan du få problem... men varför chansa på något som tar 2h o kostar någon tusenlapp om du ska ställa något för miljonen på?
 
K Kaboff skrev:
Ja, bygger du ett hus utan några punktlaster. Fyller lika mycket överallt, så bör du inte få några problem... men om det finns punktlaster eller olika fyllnadshöjder kan du få problem... men varför chansa på något som tar 2h o kostar någon tusenlapp om du ska ställa något för miljonen på?
Nä, jag brukar inte chansa, jag paddar alltid makadam under de plattor jag gjutit genom åren. Om inte annat för att få en slät o fin yta att lägga isoleringen på.

Mitt inlägg var snarare ett försök att förklara varför det råder delade meningar om makadam behöver eller kan packas.
 
Hyrt en 250kgs padda som levereras idag. Ska padda 8-16 makadam som jag har lagt i ett 10cm lager på markduk (N2). Under detta ligger 40cm 0-32 bergkross.
0-32 bergkrosset låg där innan jag började markarbetet, förutom i kanterna där jag grävt djupt och dränerat om.
Hur mycket klarar paddan att ta i ett svep?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.