Ja 15mm var en miss :crysmile: Skulle haft minst det dubbla.
Och ja, makadamen sjönk nog minst 5cm på det djupa när jag körde med paddan, så jag är glad att jag gjorde det.
Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Härligt att man kan bidra med lite tips efter +30 år som ”paddare”:D
 
  • Gilla
Richie_11
  • Laddar…
B Basajevel skrev:
att det är onödigt att padda makadam.... om inte syftet bara är att få stenarna att "lägga sig ner" istället för att vissa pekar uppåt. Du komprimerar inte makadam, möjligtvis slår du av flisor och att det på så vis sjunker. Nej, ge fan i att padda.
Makadam skall paddas det med, något annat är bara dumheter...
Speciellt om det är 3cm till berg på några ställen och 80cm på andra
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
K Kaboff skrev:
Makadam skall paddas det med, något annat är bara dumheter...
Speciellt om det är 3cm till berg på några ställen och 80cm på andra
Av vilken anledning? Kan du hitta det i AMA?
Testa lägg makadam i en plåtburk. Tryck ihop det. Hur mycket får du det att komprimeras?
Testa samma sak med stenmjöl.

Det man gör, när man paddar makadam, är:
Krossar/flisar en del (lönt att köpa tvättat makadam om du tänkt padda det?...nej)

Trycker ut makadam på sidorna ( om du inte har mothåll på sidorna)

Stenarna lägger sig plattare (strykjärnseffekt)


Det man ska va noggrann med att padda är terrassen, alltså det som ligger under fiberduken, under makadamen. Det är där sättningar uppkommer. Inte i makadam. Överbevisa gärna mig, så säger jag upp mig från mitt jobb för de lär bli ett o annat garantijobb på de hundratals grundläggningar till både hus och industrier där vi INTE paddar makadamen (för vi är inga idioter).
 
  • Gilla
Joonazz och 1 till
  • Laddar…
M
B Basajevel skrev:
Av vilken anledning? Kan du hitta det i AMA?
Testa lägg makadam i en plåtburk. Tryck ihop det. Hur mycket får du det att komprimeras?
Testa samma sak med stenmjöl.

Det man gör, när man paddar makadam, är:
Krossar/flisar en del (lönt att köpa tvättat makadam om du tänkt padda det?...nej)

Trycker ut makadam på sidorna ( om du inte har mothåll på sidorna)

Stenarna lägger sig plattare (strykjärnseffekt)


Det man ska va noggrann med att padda är terrassen, alltså det som ligger under fiberduken, under makadamen. Det är där sättningar uppkommer. Inte i makadam. Överbevisa gärna mig, så säger jag upp mig från mitt jobb för de lär bli ett o annat garantijobb på de hundratals grundläggningar till både hus och industrier där vi INTE paddar makadamen (för vi är inga idioter).
Vilket företag jobbar du på? Kan vara bra att veta:D
 
B
M Markarbetaren skrev:
Vilket företag jobbar du på? Kan vara bra att veta:D
Motbevisa mig istället. Fler experiment till expertisen som anser att makadam ska paddas - ta två stenar. Tryck dom mot varandra. Vad ska komprimeras? Luften emellan dom?
Kom igen med riktiga påståenden istället.
 
Är det inte bättre att du tar fram stora paddan och testar själv på nästa grund så vet vi ju?

Jag tycker det är rätt tydligt att tex mak 8-16 sjunker lite när man paddar. Det är ju ej heller någon kioskvältare, stenarna rättar till sig och det blir mindre luft mellan, inget konstigt med det. På 20-30cm blir det ju inte mycket förstås, men enkelt mätbart. 5-10% skulle jag skatta det till.

Om det sedan spelar någon roll eller inte är förstås en helt annan fråga.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert på området, men när man packar makadam så lägger(vibrerar) du stenarna "tillrätta" så då kan det sjunka efter.
Paddar man inte kommer stenarna ligga kvar i samma läge eftersom makadam är självlåsande. Dvs stenarna kommer inte röra sig och kunna strukturera om sig så att det sjunker.
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med lägret som förespråkar paddning av 16-32, inte pga att jag har obestridliga fakta, utan för att man väldigt tydligt känner skillnad.
Är det inte packat så går man mer "i det", är det packat går man "på det".
Kanske gör det ingen mätbar skillnad när det handlar om så lågt marktryck som ett hus på platta ger. Det är nog viktigare att man gör lika överallt, men om "djupet" varierar mycket så skulle jag sova bättre om jag visste att jag gjort vad jag kan.
 
M
B Basajevel skrev:
Motbevisa mig istället. Fler experiment till expertisen som anser att makadam ska paddas - ta två stenar. Tryck dom mot varandra. Vad ska komprimeras? Luften emellan dom?
Kom igen med riktiga påståenden istället.
AMA anläggning 10, tabell ce/1, fyllningsmaterial för väg, byggnad, bro mm.

Materialtyp 2 bergkrossmaterial : Skärv, Makadam, Samkross.

Tabell ce/4 redovisar för fyllning och packning för grundläggning av och fyllning och packning mot byggnad, mur, trappa, ledningar, fundament m.m.
I tabellen kan man utläsa antalet överfarter med respektive packningsredskap och största lagertjocklek för materialtyp 2.

Jag har jobbat med husgrunder, vägar, VA sedan 80-talet, vi packar ALLTID makadam. Oavsätt om det är ett lager med en platta på 20,000m2, där vi kör med vält. Eller om det är en platta för ett förråd på 5m2. Ett ganska talande exempel för att packa makadam är att lägga ut tex. 20cm 8-16 på en yta och kör på det med en personbil, den fastnar ganska omgående. Packa det med en padda och det går plötsligt att åka på ytan, för att översta lagret av stenar ligger slätt? Mmm säkert!

Vad säger experten, tex. husgrunder.com?
https://www.husgrunder.com/fraga-micke/ska-makadamen-packas-med-vibrator/
Citat :
”Tyvärr har jag ingen mark AMA att titta i där jag är just nu, men att inte komprimera makadam under plattan har jag aldrig hört tidigare.”
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag åtminstone skummat hela tråden .... mycket intressant när man själv ska padda för första gången....

Vi ska sätta upp en gabionmur och har nu grävt ur under och tanken är att lägga duk, bergkross och sen gabionburarna... skulle tro att bergkrosset blir typ 15 cm djupt....

Problemet är att det ligger dumt till och det är svårt att få dit tunga maskiner.

nu är planen att hyra en stamp imorgon och ge mig på det under helgen....
Skulle det funka? Tips och råd tas tacksamt emot av first-time-padder......
 
G Gallianoman skrev:
Nu har jag åtminstone skummat hela tråden .... mycket intressant när man själv ska padda för första gången....

Vi ska sätta upp en gabionmur och har nu grävt ur under och tanken är att lägga duk, bergkross och sen gabionburarna... skulle tro att bergkrosset blir typ 15 cm djupt....

Problemet är att det ligger dumt till och det är svårt att få dit tunga maskiner.

nu är planen att hyra en stamp imorgon och ge mig på det under helgen....
Skulle det funka? Tips och råd tas tacksamt emot av first-time-padder......
En stamp slår motsvarande en 500kg padda så hårt kommer det bli.
 
För hårt?
Jag tänkte det var bra för att den är ”lätt” att flytta och att det är en yta 8m x 50 cm som ska paddas….
 
G Gallianoman skrev:
För hårt?
Jag tänkte det var bra för att den är ”lätt” att flytta och att det är en yta 8m x 50 cm som ska paddas….
Då är en stamp toppen!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
en platta för ett förråd på 5m2.
Det är väl vid soptunnegarage och liknande 1-5m2 plattor som vi amatörer kan chansa och avstå paddning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.