295 775 läst · 469 svar
296k läst
469 svar
Paddningstråden
Max 30cm vid 6 överfarter.J jockebq skrev:Hyrt en 250kgs padda som levereras idag. Ska padda 8-16 makadam som jag har lagt i ett 10cm lager på markduk (N2). Under detta ligger 40cm 0-32 bergkross.
0-32 bergkrosset låg där innan jag började markarbetet, förutom i kanterna där jag grävt djupt och dränerat om.
Hur mycket klarar paddan att ta i ett svep?
Hej! Jag ska lägga marksten runt ett förråd jag har där gräsklipparen har svårt att komma åt. Rätt smalt på vissa ställen. På ett ställe ska vi sen bygga ett mindre vedförråd, i övrigt kommer det mest vara ”redskapsyta” och plats för egenbyggd kompost. Totalt ca 16 m2.
Även om man inte kommer gå där frekvent vill jag göra det bra. Jag vill inte ha en massa plattor som står hit och dit efter någon månad. Jag har tänkt gräva ut och lägga duk, bergkross 0-32 och sen stenmjöl 0-4. Jag har bokat en 85-kg padda. Vad tror ni om djup på olika lager? Regeln 1 cm per 10 kg padda är det innan eller efter kompression?
Även om man inte kommer gå där frekvent vill jag göra det bra. Jag vill inte ha en massa plattor som står hit och dit efter någon månad. Jag har tänkt gräva ut och lägga duk, bergkross 0-32 och sen stenmjöl 0-4. Jag har bokat en 85-kg padda. Vad tror ni om djup på olika lager? Regeln 1 cm per 10 kg padda är det innan eller efter kompression?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det är lagertjocklek innan paddning som man avser, men detta kan man ta med en nypa salt då olika material har en förmåga att sjunka ihop olika mycket. Men 10-15cm slår du utan vidare med en 90-kilos padda om det är 0-32.J JNN skrev:Hej! Jag ska lägga marksten runt ett förråd jag har där gräsklipparen har svårt att komma åt. Rätt smalt på vissa ställen. På ett ställe ska vi sen bygga ett mindre vedförråd, i övrigt kommer det mest vara ”redskapsyta” och plats för egenbyggd kompost. Totalt ca 16 m2.
Beroende på material under ytan så styr det också tjockleken på 0-32. Jag har torrskorpelera under min uppfart, där lade jag en drän, klass 2 duk, 10cm samkross 0-32, flis 2-5 och sedan 5cm marksten. Det håller för personbilar, innan plattläggning hade jag lastbilar med 12ton grus på flaket som åkte på ytan utan problem.
Av erfarenhet så är den stora boven stående vatten när man bygger ytor. Man kan inte bara gräva ett hål i en ej vattengenomsläpplig jord och sedan fylla med kross.
Ok! Tack för svar! Underlaget vet jag inte än då jag inte börjat gräva. Men om jag skulle höfta och köra 8-10 cm bergkross 0-32 och sen 2-3 cm stenmjöl 0-4 och på det 5 cm plattor borde det bli rätt stabilt? Som sagt inga fordon ska gå där. Är ration bergkross-stenmjöl ok? Dum fråga men man paddar inte en gång till när stenmjölet är på va?M Markarbetaren skrev:Det är lagertjocklek innan paddning som man avser, men detta kan man ta med en nypa salt då olika material har en förmåga att sjunka ihop olika mycket. Men 10-15cm slår du utan vidare med en 90-kilos padda om det är 0-32.
Beroende på material under ytan så styr det också tjockleken på 0-32. Jag har torrskorpelera under min uppfart, där lade jag en drän, klass 2 duk, 10cm samkross 0-32, flis 2-5 och sedan 5cm marksten. Det håller för personbilar, innan plattläggning hade jag lastbilar med 12ton grus på flaket som åkte på ytan utan problem.
Av erfarenhet så är den stora boven stående vatten när man bygger ytor. Man kan inte bara gräva ett hål i en ej vattengenomsläpplig jord och sedan fylla med kross.
Om du vill undvika sättningar och tjälknutor så måste du få bort all matjord.J JNN skrev:Ok! Tack för svar! Underlaget vet jag inte än då jag inte börjat gräva. Men om jag skulle höfta och köra 8-10 cm bergkross 0-32 och sen 2-3 cm stenmjöl 0-4 och på det 5 cm plattor borde det bli rätt stabilt? Som sagt inga fordon ska gå där. Är ration bergkross-stenmjöl ok? Dum fråga men man paddar inte en gång till när stenmjölet är på va?
Stenmjölet ska också paddas.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Som Prodigys skriver, man ska undvika anlägga något på organiskt material, det blir aldrig bra. Så all form av matjord måste bort. Stenmjöl måste man padda då det är en så pass fin fraktion. På jobbet använder vi i princip aldrig stenmjöl. Plattjobbet jag är på för tillfället (1200m2) är det flis, 2-5, som gäller. Sedan fogsand som sopas i på ytan och padda med plastskydd under. Men det sista är overkill för en privat trädgård.
Jag har nu börjat gräva och på vissa ställen är all matjord borta innan jag grävt så långt som jag tänkt. Spelar mängden bergkross stor roll även om matjorden är borta? Eller är det viktiga bara att matjorden försvinner? På vissa ställen kanske jag klarar mig med 5 cm bergkross (sett till matjorden) men blir det avsevärt sämre än 10 cm bergkross på samma ställe? Under matjorden är det mer ”sandig jord”. Jag har nog för övrigt ändrat om från stenmjöl till flis.
Om det bara ska vara gångtrafik på ytan spelar det inte så stor roll men 10cm bärlager hade varit bra.J JNN skrev:Jag har nu börjat gräva och på vissa ställen är all matjord borta innan jag grävt så långt som jag tänkt. Spelar mängden bergkross stor roll även om matjorden är borta? Eller är det viktiga bara att matjorden försvinner? På vissa ställen kanske jag klarar mig med 5 cm bergkross (sett till matjorden) men blir det avsevärt sämre än 10 cm bergkross på samma ställe? Under matjorden är det mer ”sandig jord”. Jag har nog för övrigt ändrat om från stenmjöl till flis.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ama tror jag säger att lagertjockleken ska vara minst 3x den grövsta fraktionen i samkrosset. Man kan självklart tumma lite på detta men det är ett bra riktmärke för all sorts överbyggnad. 0-32 bör således vara ungefär 10cm.
Jag har grävt ut ca 40cm för att bygga en parkeringsplats. Jag började sen att lägga ut massor som jag hade under en tidigare gång med stenplattor, jag tror det är 0-32 eller liknande men det är väldigt mycket grå sand i det. Om några dagar ska jag hyra en padda till det här men tänkte först vatten packa en gång först i väntan på paddan. Jag hade vattenspridaren igång i ca 1h och sen testade jag att stampa det med fötterna och det känns väldigt lerigt? Kan man ha på för mycket vatten? Eller är det för mycket finmaterial i massorna?
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Ska man vattenpacka ska materialet nästan flyta, då blir det som bäst resultat när det torkar.B Beebop&Rockey skrev:Jag har grävt ut ca 40cm för att bygga en parkeringsplats. Jag började sen att lägga ut massor som jag hade under en tidigare gång med stenplattor, jag tror det är 0-32 eller liknande men det är väldigt mycket grå sand i det. Om några dagar ska jag hyra en padda till det här men tänkte först vatten packa en gång först i väntan på paddan. Jag hade vattenspridaren igång i ca 1h och sen testade jag att stampa det med fötterna och det känns väldigt lerigt? Kan man ha på för mycket vatten? Eller är det för mycket finmaterial i massorna?
Håller på med förarbete till platta. Undrar över paddning över avloppsrören, sökt med div sökord här i tråden och på byggahus. Fick en träff på annan tråd där det sades att om det ligger 10 cm material (rätt typ av fylle) ovan rör så är det ok att packa med padda. Vill ju inte spräcka rören under plattan så hoppas på att det går att få fler kommentarer kring paddning ovan rör.
Beror på hur stor padda du har, med endast 10cm täckning skulle jag inte slå med större än 200kg och då endast 3-4 överfarter.pacharan skrev:Håller på med förarbete till platta. Undrar över paddning över avloppsrören, sökt med div sökord här i tråden och på byggahus. Fick en träff på annan tråd där det sades att om det ligger 10 cm material (rätt typ av fylle) ovan rör så är det ok att packa med padda. Vill ju inte spräcka rören under plattan så hoppas på att det går att få fler kommentarer kring paddning ovan rör.