295 083 läst · 469 svar
295k läst
469 svar
Paddningstråden
Jag har grävt ur för garageplattan. Marken består av sand och är orörd (naturligt packad) förutom ett schakt för avlopp på ca 120cm djup som går tvärs genom ytan. För att undvika sättningar så skulle jag vilja packa detta. Grävaren tryckte en del med skopan allteftersom han återfyllde men jag känner mig nu osäker på om det är tillräckligt.
En 500kg padda läser jag bara laddar ca 50cm. Kan man kompensera med fler överfarter? Andra tips på hur jag blir kvitt osäkerheten? Vattna?
En 500kg padda läser jag bara laddar ca 50cm. Kan man kompensera med fler överfarter? Andra tips på hur jag blir kvitt osäkerheten? Vattna?
Vad är det fyllt med? Om det är den befintliga sanden kan du med fördel vattna rikligt.A Amrich skrev:Jag har grävt ur för garageplattan. Marken består av sand och är orörd (naturligt packad) förutom ett schakt för avlopp på ca 120cm djup som går tvärs genom ytan. För att undvika sättningar så skulle jag vilja packa detta. Grävaren tryckte en del med skopan allteftersom han återfyllde men jag känner mig nu osäker på om det är tillräckligt.
Ja det är den befintliga sanden som lades tillbaka! Okej, vatten hjälper alltså, vad bra!P Prodigys skrev:
Då är min plan att vattna rikligt några gånger per dag i några dagar och sen gå över ytan med en så tung padda som jag kan hyra. Hur låter det?
Paddan kan skippas om du vattnar. Tänk på att det ska vara mycket vatten, tänk översvämmning typ.A Amrich skrev:
Okej, tack! Jag har trädgårdsslangen att spela med så det kommer inte så mycket åt gången men det är väl bara att låta den ståP Prodigys skrev:
Edit: Är det bättre att fylla ett större kärl som man sedan tippar ut för att ”chocka” ytan eller går det lika bra med slangen?
Redigerat:
Går utmärkt med trädgårdsslangen.A Amrich skrev:
Hej! Jag har två funderingar gällande bärlager/utjämning för en terrass ovanpå en berghäll.
Jag har en med en betongsockel inramad berghäll, ca 15 m2. Hål finns i sockeln för att undvika stående vatten. Det skall läggas betongplattor innanför sockeln. Tjocklek på bärlagret blir ca 20-30 cm, med ett par smågropar på upp till 50 cm.
Det ska vara stabilt nog för att i framtiden kunna stå en badtunna där utan sättningar.
1. Bärlager, bergkross, 0/16? Eller, med tanke på underlaget, köra samma stenmjöl för både bär- och sättlager.
2. Behöver jag padda eller kan jag bara låta vinterns nederbörd göra jobbet åt mig, och lägga plattor i vår? Det är knöligt att få dit en större padda.
Magnus
Jag har en med en betongsockel inramad berghäll, ca 15 m2. Hål finns i sockeln för att undvika stående vatten. Det skall läggas betongplattor innanför sockeln. Tjocklek på bärlagret blir ca 20-30 cm, med ett par smågropar på upp till 50 cm.
Det ska vara stabilt nog för att i framtiden kunna stå en badtunna där utan sättningar.
1. Bärlager, bergkross, 0/16? Eller, med tanke på underlaget, köra samma stenmjöl för både bär- och sättlager.
2. Behöver jag padda eller kan jag bara låta vinterns nederbörd göra jobbet åt mig, och lägga plattor i vår? Det är knöligt att få dit en större padda.
Magnus
Våran lokala firma har 75kg paddor vilket packar 10-15 cm enligt uppgift.
Den bär man på 2man eller kör den på pirra.
Så man gör bara mindre lyft med materialet, dvs lägg 10cm och så padda, lägg 10 o padda.
Sen kan man slå igång vattenspridaren några timmar för att vattna ner det fina materialet så sjunker inte stenmjölet ner lika mycket då du lägger plattorna.
Den bär man på 2man eller kör den på pirra.
Så man gör bara mindre lyft med materialet, dvs lägg 10cm och så padda, lägg 10 o padda.
Sen kan man slå igång vattenspridaren några timmar för att vattna ner det fina materialet så sjunker inte stenmjölet ner lika mycket då du lägger plattorna.
Håller på att anlägga en uppfart och har ett gäng gamla betongplattor som jag vill bli av med. Kan jag lägga dem som "fyllnadsmaterial" under bärlagret? Tänkte att det vore ett smidigt sätt att bli av med dem. Eller finns det någon nackdel med det, som att de lyfter sig med tjälen eller nåt?
Inga problem. Är det mycket så tänk på att slå itu dom för att minska mängden luftfickor.B battery skrev:
Har grävt ut till 40-50 cm djup för uppfarten nu. Har alltså ett gäng betongplattor som jag tänkte lägga i bärlagret för utfyllnad och för att smidigt bli av med dem. Är det bättre att jag ställer plattorna på högkant längs sidorna istället för att lägga dem i botten? Tänkte att de kan hjälpa till att separera bärlagret från jorden om jag ställer längs sidorna som kantsten.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Hej! Förlåt om jag kidnappar tråden, men jag hittar ingen annan lämplig tråd. Vad händer om man inte "paddar" makadamen innan man gjuter? Låt oss säga att det är en yta om 35 kvm som utgör ett kallgarage, och således inte skall isoleras.