F fribygg skrev:
Att göra det privat är en sak, fixar du markjobb på entreprenad upp till 12m2 för hand?
Just precis!
Gör inte sådana grävjobb så ofta men är både härdande, karaktärsdanande och ger bra styrketräning.
De (alltför) få gånger jag tävlat i veteranjudo så har jag aldrig mött någon som varit starkare...

Gräva ut 30 cm och hårdgörning 400 kr per kvm.
Sten och stensättning kostar lite mer.
Trädgårdsarbete, jordbearbetning, stenkanter, markduk, grus, blivande gång eller plantering, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin, grusgång under konstruktion, stenblock, uppgrävda markytan, bostad, vegetation, dörrkrans.
Skapa konto

En stenbelagd gångväg med högar av stenar och trädgårdsverktyg på sidorna i skymningen.
Skapa konto
En suddig bild av en stenlagd gångväg som leder till en dörr nattetid.
Skapa konto

• Gilla
Chentin och 4 till
  • Laddar…
M
lunnabo lunnabo skrev:
Då du påstår att
"till 100%"
"paddor med större vikt"
"kräver maskin av dignitet som även kan lyfta paddan".
Nej så är det inte.
Min padda på 450 kg får jag själv in i bil och även ut.
Inga taljor eller vajerspel, bara slit och tanke.
Jag handgräver i princip allt upp till runt 12 kvm vilket innebär 3.5 kubik fast mått.
Om det är ekonomi att göra så?
Det ger bra allmän styrka!
Finns folk som betalar dyrt för träning, jag jobbar mig stark, riktigt stark!
Jag vet inte hur länge du arbetat med anläggning, själv har jag jobbat med det i 35 år och jag var ung och dum en gång i tiden. Skulle slita och dra i saker, lyfta tungt. Idag har jag en dryg timme på morgonen innan stelheten släpper. Att gräva med en skyffel som ensidigt belastar ryggen är inte träning, det är bara dumheter!
Men lycka till med dina handschakter och lyft av 500kg paddor! Tänk på ryggen, jag vet hur diskbråck och ischias känns.

• Gilla
  • Älska
BSOD och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag vet inte hur länge du arbetat med anläggning, själv har jag jobbat med det i 35 år och jag var ung och dum en gång i tiden. Skulle slita och dra i saker, lyfta tungt. Idag har jag en dryg timme på morgonen innan stelheten släpper. Att gräva med en skyffel som ensidigt belastar ryggen är inte träning, det är bara dumheter!
Men lycka till med dina handschakter och lyft av 500kg paddor! Tänk på ryggen, jag vet hur diskbråck och ischias känns.
Klart att jag har en riktig Fiskarsspade när jag gräver.
Att gräva är inte alls så ensidigt för rygg som du påstår även ben, armar och axlar får belastning (läs träning).
Mycket möjligt att denna form av träning inte är för alla men passar bra för mig.
Jag har nyss kommit in i mitt 7:e decennium så ska sluta slita om 10 år eller så.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Någon som kan svara på hur mycket lutning som en padda mod. större (200-400kg) klarar. Jag har läst om tippvinkel men är väl inte det jag undrar över.
Vi har en ”rejäl” backe upp till stugan och jag vill ju inte behöva köra upp den med lastbilen varje gång jag kommit ner för backen. Vilket går bäst? Köra uppför eller backa uppför?

En padda är generellt dålig på att ta sig uppför lutning.
Så paddan kommer inte att klara "rejäl lutning".
Du kan ju börja uppifrån och köra i sidled så klarar du av uppgiften att packa underlaget.
Skulle det vara så brant att paddan ramlar så lär den ändå inte skada dig som går bakom.

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Har läst igenom tråden nu men hittar inte så mycket nämnt om gjutning av platta inomhus. Har ett rum på 30 m². Har precis öst in 5 m³ 8-11 singel på grusterminalens inrådan. 8-11 för att det skulle vara lättare att få jämt under cellplasten.
Vad sägs om paddandets vara eller icke vara i det här fallet?
Kan tillägga att under singeln är det markduk och under det hyfsat slätt men med några större stenar.

M
X xl15 skrev:
Har läst igenom tråden nu men hittar inte så mycket nämnt om gjutning av platta inomhus. Har ett rum på 30 m². Har precis öst in 5 m³ 8-11 singel på grusterminalens inrådan. 8-11 för att det skulle vara lättare att få jämt under cellplasten.
Vad sägs om paddandets vara eller icke vara i det här fallet?
Kan tillägga att under singeln är det markduk och under det hyfsat slätt men med några större stenar.
Singel är svårt att komprimera så direkt. Ska du lägga cellplast på? Isf. hade jag lagt det 2cm lågt, paddat med en asfaltspadda och sedan lagt flis ovanpå, typ 2-5. Detta behöver man inte padda.

Så brukar vi göra på jobbet när vi gör grunder. Under kantelementen lägger vi banor och stockar, men under cellplasten räcker det att raka ut flisen med +--5mm noggrannhet.

F
M Markarbetaren skrev:
Singel är svårt att komprimera så direkt. Ska du lägga cellplast på? Isf. hade jag lagt det 2cm lågt, paddat med en asfaltspadda och sedan lagt flis ovanpå, typ 2-5. Detta behöver man inte padda.

Så brukar vi göra på jobbet när vi gör grunder. Under kantelementen lägger vi banor och stockar, men under cellplasten räcker det att raka ut flisen med +--5mm noggrannhet.
nog fan kan man med en relativt lätt padda få 8-11 bra nog för ett par lager EPS. Nån cm upp eller ner spelar ingen större roll.

Det stod singel på kvittot. Men vetikatten om jag skulle kalla det singel?

En hand håller små gråstenar mot en stenig bakgrund.
Skapa konto

Ser ut som 8/16

F
X xl15 skrev:
Det stod singel på kvittot. Men vetikatten om jag skulle kalla det singel?

[bild]
makadam, men det är inget problem. Allt du köper, oavsett fraktion är en krossprodukt. Alltså makadam. Singel är en naturprodukt och är inget man har under frigoliten på en gjuten platta.

Ja, jag vill också ha det till makadam.
Varför det står singel 8-11 på kvittot vet jag inte.
Men paddning eller ej? Hade gärna skippat paddningen för att slippa risken med sprickor i grunden eller fasaden.

E
X xl15 skrev:
Men paddning eller ej? Hade gärna skippat paddningen för att slippa risken med sprickor i grunden eller fasaden.
Så står det alltid. Upp hetsa ej.

X xl15 skrev:
Med en asfaltpadda (100kg) ska du inte behöva oroa dig för varken grund eller fasad. Den slår inte mycket hårdare än vad du stampar med foten men det gör ändå att singeln skakar på plats och blir stabilare.

F
F fribygg skrev:
Även om så vore har dina inlägg nu en otrevlig ton och håller sej knappast till forumets regler.
Om @xl15 väljer att lyssna på det jag skrev så kan han spara ett lass 2-5 och det tveksamma nöjet att kärra in det, värt en del både för plånboken och ryggen. Vad har du bidragit med? Du är just nu bara litter och brus när du leker hobbysnut.

Och läser du längre upp i tråden så tål inte @Markarbetaren att nån ifrågasätter nåt som har med paddor eller små stenar eller markarbete att göra. Han har minsann 35år som ”sådan”, de flesta av dagarna med huvudet under armen skulle jag tro då han uppenbarligen har problem att förstå skillnaden på singel och makadam. Det finns andra som går vidare och troligtvis har nog så bra koll.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.