295 116 läst · 469 svar
295k läst
469 svar
Paddningstråden
Någon som provat padda mindre saker med nedan tillbehör och en bilmaskin/kombihammare modell större?
Tänker om det är smidigare än att manuellt stampa marken vid mindre arbeten?
https://www.bosch-professional.com/se/sv/stampplattor-till-sds-max-skaft-2868020-ocs-ac/
Plattan är 15cm x15cm
Om maskinen väger 12kg
Vilket statiskt borde innebära 0,053 kg/cm²
Jämfört med en mindre markvibrator
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/vibratorplattor/vibratorplatta-003264/
51cm x 39cm
Maskinen väger 59kg
Vilket statiskt borde innebära 0,03 kg/cm²
Rent statiskt så är ju trycket mot marken större av en bilmaskin än paddan, men jag gissar att en padda har en större vikt internt som genererar större kraft vid användning?
Men duger det för mindre arbeten ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bosch-professional.com/se/sv/stampplattor-till-sds-max-skaft-2868020-ocs-ac/
Plattan är 15cm x15cm
Om maskinen väger 12kg
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/vibratorplattor/vibratorplatta-003264/
51cm x 39cm
Maskinen väger 59kg
Rent statiskt så är ju trycket mot marken större av en bilmaskin än paddan, men jag gissar att en padda har en större vikt internt som genererar större kraft vid användning?
Till mindre arbeten är det rätt smidigt att ta en prefabricerad 500mm betongplint som 'jungfru' om man inte har tillgång till padda och inte nöjer sig med att vattna och trampa ytan.K Kanelbullen123 skrev:Någon som provat padda mindre saker med nedan tillbehör och en bilmaskin/kombihammare modell större?
[bild]
[länk]
Plattan är 15cm x15cm
Om maskinen väger 12kg
[länk]
51cm x 39cm
Maskinen väger 59kg
Jag byggde en sån själv när jag stammbytte. Använde den för att packa återfyllningen i rörgraven ordentligt innan jag gjöt igen. Jag upplevde att det fungerade väl och det kändes bra att återfyllnaden packades väl så mina golv och innerväggar belastade nära rörgraven.K Kanelbullen123 skrev:Någon som provat padda mindre saker med nedan tillbehör och en bilmaskin/kombihammare modell större?
[bild]
[länk]
Plattan är 15cm x15cm
Om maskinen väger 12kg
[länk]
51cm x 39cm
Maskinen väger 59kg
Kul att höra. Jag tycker det verkar smidigare än att stå med en manuell stamp, så lite sugen på att prova.C corre skrev:
Ytterligare en paddningsfråga. Har bilat bort en dålig platta i ett uthus som är ca 100 år gammalt. Rummet är drygt 10kvm. Ytterkanten/betongsulan är i gott skick. Jag har också skottat bort allt löst material (jord, etc) som finns under den tidigare plattan. Tänkte gjuta med EPS-betong och ska då ha ett kapillärbrytande skikt under. Tänkte mig 10 cm 8-16 makadam. Det skulle vara krångligt att få in en padda, det borde väl kunna fungera med en hemgjort stöt av nåt slag att "padda" makadamen med?
Sen funderar jag över markduk, EPS-betong vill ha en mellan makadam och betong och vissa rekommenderar markduk under makadamen. Synpunkter?
Sen funderar jag över markduk, EPS-betong vill ha en mellan makadam och betong och vissa rekommenderar markduk under makadamen. Synpunkter?