P Prodigys skrev:
Skippa den sista duken, den fyller absolut ingen funktion.
Håller med Prodigys, den kommer bara titta fram. 8-16-gruset glider säkert runt på duken när du står på vissa ställen med bilen.

H hydrolift skrev:
Håller med Prodigys, den kommer bara titta fram. 8-16-gruset glider säkert runt på duken när du står på vissa ställen med bilen.
Det är nog sant. Tänkte mer för att motverka ogräs men det lär komma lite ändå ovanför ev duk så jag fimpar den (y)

J J00 skrev:
Det är nog sant. Tänkte mer för att motverka ogräs men det lär komma lite ändå ovanför ev duk så jag fimpar den (y)
Markduken hjälper tyvärr inte mot ogräs.

N NoOne2k skrev:
Markduken hjälper tyvärr inte mot ogräs.
Jodå, men endast mot den där enstaka procenten som kommer underifrån. ;)

P Prodigys skrev:
Jodå, men endast mot den där enstaka procenten som kommer underifrån. ;)
Min erfarenhet säger att inte ens det hjälper mot det, då jag har använt N2 duk där gräset kommer underifrån och växer igenom. Men nu börjar vi driva ifrån trådstarten lite väl mycket.

Helt ny på seriösare markarbete och ska gjuta en betongplatta för ett förråd skulle man kanske kunna säga. Inte superviktigt att det blir helt hundraprocentigt helt enkelt.

Men har gjort en träram och paddat grus, men inte lagt ner tiden att få allt helt plant. Tänker mig att det inte gör så mycket då betongen flyter ut och lägger sig plant ändå.
Tänker jag rätt eller är det viktigt med ett så plant bärlager som möjligt?

A Ante12 skrev:
Helt ny på seriösare markarbete och ska gjuta en betongplatta för ett förråd skulle man kanske kunna säga. Inte superviktigt att det blir helt hundraprocentigt helt enkelt.

Men har gjort en träram och paddat grus, men inte lagt ner tiden att få allt helt plant. Tänker mig att det inte gör så mycket då betongen flyter ut och lägger sig plant ändå.
Tänker jag rätt eller är det viktigt med ett så plant bärlager som möjligt?
Beror på hur stora skillnader det är, plus/minus 2cm från tänkt tjocklek spelar ingen större roll men mer än det är lite väl.

P Prodigys skrev:
Beror på hur stora skillnader det är, plus/minus 2cm från tänkt tjocklek spelar ingen större roll men mer än det är lite väl.
Skulle säga att det diffar lite mer än så. Har egentligen varken tiden eller lusten att göra det innan jag vill ha dit betongen.
Plattan blir väl då mellan 8-15 cm tjock kanske.
Blir det ett stort problem? Varför undrar en som inte vill göra om då :)

A Ante12 skrev:
Plattan blir väl då mellan 8-15 cm tjock kanske.
Blir det ett stort problem? Varför undrar en som inte vill göra om då :)
Det eventuella problemet är väl hur mycket betong du skall beställa/tillverka/köpa material till. I övrigt har tjockleken ingen större betydelse.

• Gilla
Ante12
  • Laddar…
Vilken underbar tråd! Jag fyller på med en fråga.

Jag håller på att bygga en pool ovan mark och enligt instruktionerna ska jag fylla 6 cm med stenmjöl 0-2 i botten som ska vattnas och paddas. Paddan blir svår att lyfta över kanten och jag är inte riktigt med på hur det ska gå till att padda längs kanter och i hörn, samt i vändningar. Finns det någon väg runt detta? Går det att få det väl packat utan padda?

Hej, jag bygger husgrunden till ett 2 våningshus, jag har schaktat bort medel material som ska fyllas med 0-150. Räcker det med en markvibrstor på 500kg.

Anders-a Anders-a skrev:
Hej, jag bygger husgrunden till ett 2 våningshus, jag har schaktat bort medel material som ska fyllas med 0-150. Räcker det med en markvibrstor på 500kg.
Hur mycket ska du fylla upp? Behöver du verkligen så grovt som 0-150?

Anders-a Anders-a skrev:
Max 50cm tjocklek per skikt så duger en 500kg fint.

0-150 är inte kul att padda. Det går absolut men det tycker och sliter ordentligt i paddan.

G-83 G-83 skrev:
0-150 är inte kul att padda. Det går absolut men det tycker och sliter ordentligt i paddan.
Om maskinisten är någorlunda duktig och lägger det jämnt så är det inte så farligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.