295 682 läst · 469 svar
296k läst
469 svar
Paddningstråden
Jo jag vet mycket väl vad markduk är till för. Men i just detta fallet kan jag inte se att den fyller någon funktion. Detta är inomhus och därmed är risken för blandning av materialen närmast obefintlig. Markduk och dränering är sådant som på ren rutin ritas in överallt oavsett om det behövs eller ej.
Det är ju för att man kör det säkra före allting annat. Lite makadam och markduk kostar väldigt lite. Varför chansaG-83 skrev:Jo jag vet mycket väl vad markduk är till för. Men i just detta fallet kan jag inte se att den fyller någon funktion. Detta är inomhus och därmed är risken för blandning av materialen närmast obefintlig. Markduk och dränering är sådant som på ren rutin ritas in överallt oavsett om det behövs eller ej.
Han som grävde för mig hade i stort sett samma åsikter, en mycket erfaren och välrenommerad grävare så jag kunde inte ta lätt på hans utsagor ...G-83 skrev:Jag kan inte hitta en enda anledning till att lägga markduk i detta fallet. Vad ska den fylla för funktion menar du?
Jag jobbat med anläggning och folk har pippi på att det ska användas markduk överallt. Extremfallet var en kund som var helt övertygad om att han ville ha markduk ovanpå sättsanden och att markstenen skulle läggas direkt på duken. Argumentet var det vanliga: -Då slipper jag ogräs...
Han påpekade, mycket riktigt, att det fanns en massa likadant material i marken under som det vi skulle fylla med, bara större variation i storlekarna.
Nu hade jag redan köpt markduken, den kostar inte så mycket så det blev väl lite av ett mellanting, i alla fall under garaget, jag satt markduk bara under kantbalken, och över/under dräneringen.
Men jag insåg att han hade rätt, och att han hade över 30 års erfarenhet bakom sig för att stötta sin åsikt.
Typ så, bättre går det inte att säga med så få ord.Silver78 skrev:
Så även om det inte är nödvändigt, kör många ändå med hängslen och livrem här, då det inte kostar nämnvärt mycket.
Med så ojämnt underlag som på bilderna skulle jag snarare avråda från markduk. Dels gör den ingen nytta och risken för luftfickor under duken i rännorna är stor när man fyller på makadam och duken sträcker sig.Silver78 skrev:
Men var och en gör som den vill, vill man ha duk ska man ha det. Jag ville bara belysa att det ofta är helt onödigt på ett hårt och stabilt underlag där det dessutom inte kommer gå någon tung trafik. Ingenting kan hända.
Har inte kollat bilderna men viktig fråga är om du ska ha golvvärme eller ej. Vad har du tänkt dig?A ajn82 skrev:
Har själv grävt ur källare från 1944 och lade ca 5-8 cm makadam. Kommer inte ihåg om det var 16-32 eller 8-16 men tror det senare. Helst skall det ligga minst 10 cm enl AMA.
Skall du sedan ha en starkt golv som inte spricker skall det ligga armeringsnät i mitten av betongen. Man bör ha 10 cm anläggningsbetong men som lägst 8-9 cm. Är det för tunt täcks inte armeringen av tillräckligt med betong och riskerar senare att rosta och att betongen spricker. Går säkert att använda annan betong utan armering men den är säkert mycket dyrare.
Evtl golvvärme läggs på cellplasten under armeringen. Som redan nämnts bör man ha 3x10 cm med cellplast men man kan köra med 20 cm. Jag valde 2x10 för att inte behöva sänka takhöjden. (Farligt att gräva djupare än sulan, väggen kan tryckas inåt pga marktrycket utanför. Vi har suterräng så hade bara tryck på ena långsidan.)
Plast läggs mellan något av lagren med cellplast för att förhindra att markfukt går upp i golvet.
Har du vvs-rör läggs de i cellplasten. Slang för el kan också vara smart att gjuta in, de läggs då ovanför evtl golvvärme eller iaf under armeringen.
Redigerat:
Stort tack!HenningÖland skrev:
Nu väntar stenläggningen efter att markarbetet är avklarat och grunden vintervilar. Det har kommit en önskemål från frugan att anlägga-stenlägga en uteplats bredvid växthusets långsida, mot lutningen alltså. Ca 10kvm, alltså lika stor som själva växthuset.
Min största farhåga är om jag bygger klart växthuset och börjar padda bredvid...
Jag efterlyser några tips. (Jag bygger inte klart växthuset innan uteplatsen är stenlagd!)
Alltså: kan/skall jag gräva lika djupt bredvid och fylla med 11 kubik bergskross, eller räcker det med mindre djup? Hur gräver jag ut matjorden bredvid den befintliga bergskrossen utan att allting sas rinner ut och de gjutna stolparnas stabilitet rubbas?
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo
Så, efter att ha tagit in professionell hjälp är det nu utgrävt. Har funderat lite på råden jag fått tidigare. Rätta mig om jag tänker fel här:
- Frivilligt med markduk underst
- Jag sen lägger 10 cm makadam 8-16, vilket inte behöver paddas eftersom det inte kan packas
- Sen isolering, jag tänkte 10 cm isodrän. Anledningen är att jag tänker att eftersom golvet kommer att täckas med 40 mm pusselmatta kan det inte andas uppåt, så att ha det diffusionsöppet neråt borde vara en bra tanke för att inte stänga in fukt?
- 10 cm betong, armering i mitten (jag kommer att anlita någon för gjutningen, så kommer fråga dem också innan)
Finns det någon anledning att lägga mer än 10 cm makadam och/eller isodrän? Kommer inte att ha golvvärme, och golvet blir i princip isolerat uppifrån med pusselmattan ändå. Om jag klarar mig med höjderna ovan får jag 280 cm upp till underkant takstolar, känns nice!
- Frivilligt med markduk underst
- Jag sen lägger 10 cm makadam 8-16, vilket inte behöver paddas eftersom det inte kan packas
- Sen isolering, jag tänkte 10 cm isodrän. Anledningen är att jag tänker att eftersom golvet kommer att täckas med 40 mm pusselmatta kan det inte andas uppåt, så att ha det diffusionsöppet neråt borde vara en bra tanke för att inte stänga in fukt?
- 10 cm betong, armering i mitten (jag kommer att anlita någon för gjutningen, så kommer fråga dem också innan)
Finns det någon anledning att lägga mer än 10 cm makadam och/eller isodrän? Kommer inte att ha golvvärme, och golvet blir i princip isolerat uppifrån med pusselmattan ändå. Om jag klarar mig med höjderna ovan får jag 280 cm upp till underkant takstolar, känns nice!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytan är ju rätt liten, kan du inte osthyvla av detta jordgolv till rätt höjd och lägga dubbla lager med isolering istället? Det är lite slöseri med höjd att gå på med 10 cm mak när du dessutom ska ha isodorän.
Det är i mina amatörmässiga ögon redan ganska jämnt och fint efter grävarna var här, betydligt jämnare än om jag grävt med spade i alla fallMathiasS skrev:
Men det lät bra i övrigt? Jag kan såklart minska mängden makadam också, bara ute efter att hålla fukt borta som sagt, värmeisoleringen blir ju "ovanpå".
Gamla golvet låg direkt på jorden, många stora rötter som grävts bort under dagen, så alla lösningar blir i alla fall bättre än det var
Hittade den här tråden nu!
Har påbörjat en förstoring av parkeringsplats för två bilar på ca 20 kvm.
Grävde bort jord, lade markduk och nu är jag inne på fjärde släpvagnslasset bergkross 0-32. Behöver förmodligen ett lass till. Har hyrt 60 kg padda till helgen men läser nu att det kanske är bättre att gå o stampa lite istället (92 kg) och sen vattna..?
Hur mycket kommer bergkrossen sjunka med stampande eller 60 kg padda..? Skulle tro att det är mellan 10-15 cm tjockt...
Finns även en 80 kg padda att hyra men den kanske blir för otymplig upp o ner på släp eller är det värt det..?
Sen funderar jag på om jag ska lägga en markväv till och sen 8-16 eller gårdsgrus på det. Är det vettigt..?
All input uppskattas!
Har påbörjat en förstoring av parkeringsplats för två bilar på ca 20 kvm.
Grävde bort jord, lade markduk och nu är jag inne på fjärde släpvagnslasset bergkross 0-32. Behöver förmodligen ett lass till. Har hyrt 60 kg padda till helgen men läser nu att det kanske är bättre att gå o stampa lite istället (92 kg) och sen vattna..?
Hur mycket kommer bergkrossen sjunka med stampande eller 60 kg padda..? Skulle tro att det är mellan 10-15 cm tjockt...
Finns även en 80 kg padda att hyra men den kanske blir för otymplig upp o ner på släp eller är det värt det..?
Sen funderar jag på om jag ska lägga en markväv till och sen 8-16 eller gårdsgrus på det. Är det vettigt..?
All input uppskattas!
Jag hade struntat i paddan och efter utkrattning stampat med krattan. Sedan kört fram och tillbaka med bilen systematiskt i ett par omgångar, tills det inte blir spår. Jämna till med krattan om det blir någon kam och kör över igen. Sedan bara haft på ett tunt lager med typ 8-16 för utseendets skull. Men ska jag vara helt ärlig så är det inte roligt att skotta snö med 8-16 under. 0-16 är lite praktiskare.J J00 skrev:Hittade den här tråden nu!
Har påbörjat en förstoring av parkeringsplats för två bilar på ca 20 kvm.
Grävde bort jord, lade markduk och nu är jag inne på fjärde släpvagnslasset bergkross 0-32. Behöver förmodligen ett lass till. Har hyrt 60 kg padda till helgen men läser nu att det kanske är bättre att gå o stampa lite istället (92 kg) och sen vattna..?
Hur mycket kommer bergkrossen sjunka med stampande eller 60 kg padda..? Skulle tro att det är mellan 10-15 cm tjockt...
Finns även en 80 kg padda att hyra men den kanske blir för otymplig upp o ner på släp eller är det värt det..?
Sen funderar jag på om jag ska lägga en markväv till och sen 8-16 eller gårdsgrus på det. Är det vettigt..?
All input uppskattas!
Jag hade vattnat och paddat, går och stampa 20kvm för hand ett antal gånger är dödstrist, men har du inget annat att göra en dag så....J J00 skrev:Hittade den här tråden nu!
Har påbörjat en förstoring av parkeringsplats för två bilar på ca 20 kvm.
Grävde bort jord, lade markduk och nu är jag inne på fjärde släpvagnslasset bergkross 0-32. Behöver förmodligen ett lass till. Har hyrt 60 kg padda till helgen men läser nu att det kanske är bättre att gå o stampa lite istället (92 kg) och sen vattna..?
Hur mycket kommer bergkrossen sjunka med stampande eller 60 kg padda..? Skulle tro att det är mellan 10-15 cm tjockt...
Finns även en 80 kg padda att hyra men den kanske blir för otymplig upp o ner på släp eller är det värt det..?
Sen funderar jag på om jag ska lägga en markväv till och sen 8-16 eller gårdsgrus på det. Är det vettigt..?
All input uppskattas!
Är det 15-20 cm hade jag valt 80kg paddan, be om bärhjälp när du ska lyfta av den? Alternativet är ju annars att padda i omgångar, men det kanske är lite sent påkommet nu?
Sista lasset hade jag beställt 0-16 istället, det är lättare att kratta till en jämn nivå än 0-32. Att lägga markduk mellan bärlagret och makadamen känns onödigt.
Precis vad jag gjorde nu körde med bilen fram o tillbaka och nu vattnat också. Känns stabilt och stabilare blir det med tiden.H hydrolift skrev:Jag hade struntat i paddan och efter utkrattning stampat med krattan. Sedan kört fram och tillbaka med bilen systematiskt i ett par omgångar, tills det inte blir spår. Jämna till med krattan om det blir någon kam och kör över igen. Sedan bara haft på ett tunt lager med typ 8-16 för utseendets skull. Men ska jag vara helt ärlig så är det inte roligt att skotta snö med 8-16 under. 0-16 är lite praktiskare.
Vi har gårdsgrus och 8-16 i direkt anslutning så pga det estetiska så får det nog bli nåt sånt annars blir det ojämnt lapptäcke... skottning försöker jag undvika
Vad tror du om en duk på krossen och sen 8-16..?
Skippa den sista duken, den fyller absolut ingen funktion.J J00 skrev:Precis vad jag gjorde nu körde med bilen fram o tillbaka och nu vattnat också. Känns stabilt och stabilare blir det med tiden.
Vi har gårdsgrus och 8-16 i direkt anslutning så pga det estetiska så får det nog bli nåt sånt annars blir det ojämnt lapptäcke... skottning försöker jag undvika
Vad tror du om en duk på krossen och sen 8-16..?
Jag gjöt igen en gammal fruktkällare hemma, där lade jag dubbla lager (10cm) Isodrön, på en tunn grusbädd. Bara för att jämna till det värsta. Läste någonstans att det motsvarade hela behovet av Makadam för att få det kapilärbrytande. Kanske räcker med 10cm, men det kanske går lika bra att köra dubbla lager isodrän, och bara några cm makadam... Sen en duk, och 10cm betong.