295 076 läst · 469 svar
295k läst
469 svar
Paddningstråden
Halloj!
En sista fråga, sen kommer jag inte plåga er mer. Den lösning som Fredrik har är väldigt elegant och kräver förhållandevis liten arbetsinsats. Den som jag och grannen har kommit på kräver mer, frågan är om det är lönt. Iom jag fyller hålet med packad samkross, så undrar jag om stolparna inte kommer att flytta på sig, när jag närmar mig med paddan (med Frediks lösning). Jag har ca 10cm till väggen bakom plintarna så det blir nog lite knepigt att runda dem med paddan för att packa även mot väggen. Plintarna kommer att väga en sisådär 20-30 kg stycket så lite stabilitet kommer de ändå att ha. Sen är det så att plintarna blir sammankoplade/fastgjutna på ovansidan med växthusramen.
Stort tack igen! Mvh Laszlo
ps. Stolparna kommer att gjutas i helgen, 14-15 nov, ifyllningen och paddningen helgen därpå. 11 ton 0-16 samkross huh... Stenläggningen och själva bygget väntar jag med till våren
En sista fråga, sen kommer jag inte plåga er mer. Den lösning som Fredrik har är väldigt elegant och kräver förhållandevis liten arbetsinsats. Den som jag och grannen har kommit på kräver mer, frågan är om det är lönt. Iom jag fyller hålet med packad samkross, så undrar jag om stolparna inte kommer att flytta på sig, när jag närmar mig med paddan (med Frediks lösning). Jag har ca 10cm till väggen bakom plintarna så det blir nog lite knepigt att runda dem med paddan för att packa även mot väggen. Plintarna kommer att väga en sisådär 20-30 kg stycket så lite stabilitet kommer de ändå att ha. Sen är det så att plintarna blir sammankoplade/fastgjutna på ovansidan med växthusramen.
Stort tack igen! Mvh Laszlo
ps. Stolparna kommer att gjutas i helgen, 14-15 nov, ifyllningen och paddningen helgen därpå. 11 ton 0-16 samkross huh... Stenläggningen och själva bygget väntar jag med till våren
Hej !L LaszloG skrev:Halloj!
En sista fråga, sen kommer jag inte plåga er mer. Den lösning som Fredrik har är väldigt elegant och kräver förhållandevis liten arbetsinsats. Den som jag och grannen har kommit på kräver mer, frågan är om det är lönt. Iom jag fyller hålet med packad samkross, så undrar jag om stolparna inte kommer att flytta på sig, när jag närmar mig med paddan (med Frediks lösning). Jag har ca 10cm till väggen bakom plintarna så det blir nog lite knepigt att runda dem med paddan för att packa även mot väggen. Plintarna kommer att väga en sisådär 20-30 kg stycket så lite stabilitet kommer de ändå att ha. Sen är det så att plintarna blir sammankoplade/fastgjutna på ovansidan med växthusramen.
Stort tack igen! Mvh Laszlo
ps. Stolparna kommer att gjutas i helgen, 14-15 nov, ifyllningen och paddningen helgen därpå. 11 ton 0-16 samkross huh... Stenläggningen och själva bygget väntar jag med till våren
Man kan ev borra ur ett hål i plattan. Sätt ned röret. Lägg ut duken. Fyll på med material. Padda. Så nära behöver du väl inte padda ?
Växthuset vilar väl bara på plintarna som du gjuter ?
Ingen platta på mark. Eller förstår jag fel ?
Viktigt att det är urgrävt under plintarna/pappröret och att du där stampar till. Sen skall det nog inte sjunka om du då har grävt ur typ 50 cm tänker jag ?!
En platta på mark för hus grävs ut ca så Mkt. Rätta mig den som vet exakt. Sen läggs 0-90. Paddas. Sen läggs grus. Paddas. Sen läggs nog 4-8 grus som jämnas av (även tidigare lager). Sen läggs kantelementen. Innanför dem isoleringen. Sen kommer armeringen. Därefter betongen.
Men så gör ju inte du och lär ju inte behöva tänker jag.
Mvh Fredrik
Hej!
Jag tänker kopiera din lösning Fredrik. Hålller det för ditt bygge, så håller den även för vår lilla växthus me'. Den enda skillnaden blir att mina stolpar blir 150mm i diam och bara 40cm långa (i min bild är de fortfarande långa, saknar plattor under plintarna och för tydlighetens skull saknas vallar kring). Samt att de blir ganska hårt inpaddade i 0-16 samkross. Marken är stenhård nu och jag lägger till en plint i mitten under kortsidorna också (trots att det finns inte med i den ursprungliga bruksen).
Under gjutningen kommer stolparna stabiliseras dels med växthusramen på ovansidan, dels med temporärt ditlagda marksten längst ner, som i sin tur tas bort vid padningen.
Stort tack igen! Ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Jag tänker kopiera din lösning Fredrik. Hålller det för ditt bygge, så håller den även för vår lilla växthus me'. Den enda skillnaden blir att mina stolpar blir 150mm i diam och bara 40cm långa (i min bild är de fortfarande långa, saknar plattor under plintarna och för tydlighetens skull saknas vallar kring). Samt att de blir ganska hårt inpaddade i 0-16 samkross. Marken är stenhård nu och jag lägger till en plint i mitten under kortsidorna också (trots att det finns inte med i den ursprungliga bruksen).
Under gjutningen kommer stolparna stabiliseras dels med växthusramen på ovansidan, dels med temporärt ditlagda marksten längst ner, som i sin tur tas bort vid padningen.
Stort tack igen! Ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L LaszloG skrev:Hej!
Jag tänker kopiera din lösning Fredrik. Hålller det för ditt bygge, så håller den även för vår lilla växthus me'. Den enda skillnaden blir att mina stolpar blir 150mm i diam och bara 40cm långa (i min bild är de fortfarande långa, saknar plattor under plintarna och för tydlighetens skull saknas vallar kring). Samt att de blir ganska hårt inpaddade i 0-16 samkross. Marken är stenhård nu och jag lägger till en plint i mitten under kortsidorna också (trots att det finns inte med i den ursprungliga bruksen).
Under gjutningen kommer stolparna stabiliseras dels med växthusramen på ovansidan, dels med temporärt ditlagda marksten längst ner, som i sin tur tas bort vid padningen.
Stort tack igen! Ha en fin dag!
Mvh Laszlo
[bild]
Hej !
Lycka till. Blir nog bra.
/Fredrik
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Så här gjorde vi förra året. Borrade för hand med jordborr så långt det var möjligt. Ca 60-70 cm djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte bara flika in med att på endel paddor finns komprimeringsindikator, som visar hur pass bra underlaget svarar på slagen. Så då är det lätt att se hur mycket man behöver köra.A attefall skrev:
Precis läst igenom (hela!) tråden som jag sprang på när jag försökte hitta information om förarbete för att gjuta nytt golv i vårt gamla förråd. Startade en projektråd tidigare thttps://www.byggahus.se/forum/threads/konvertering-av-fd-stall-garage-till-gym.402470 men tror jag kan få bättre hjälp här. Där finns fler bilder/ritningar i den andra tråden.
Så min tanke är att gräva ut ca 40 cm inuti förrådet (ovankant sula för vägarna, se ritningar i andra tråden). Men vad ska jag göra sen?
Är det 8-16 makadam som gäller, hur mycket? Måste/bör jag i så fall padda, är kanske bäst att låta bli eftersom jag förstått i denna tråden att 8-16 ändå inte packas direkt och jag undviker att belasta väggarna om jag låter bli.
Fyller jag sen då upp med cellplast till lämplig höjd? Jag tänkte gjuta en betongplatta lagom i nivå så att att det precis täcker den ojämna delarna av väggen/sulan (så den blir kanske då bara 1-2 cm tjock precis ute vid kanten, om det funkar?)
Här är lite bilder efter senaste dagen med grävande/huggande med spettet, har frilagt sulan under en fd. innervägg, när kag bilat bort det sista tänkte jag höra av mig till någon lokal markfirma för att få offert på vad det hade kostat att få hjälp att gräva ut (40 kvm * ca 0,4-0,5 m) och fylla upp med lämpligt material. Om det inte behöver packas kanske jag kan fixa makadamen själv om jag sparar mycket pengar på det, men vet inte hur jag skulle kunna på egen hand få ner/upp en tung padda då det rör sig om en halv meters nivåskillnad mot marken utanför förrådet när det väl är utgrävt.
Eller borde jag bara helt och hållet gå på isodrän istället med något tunt lagar typ makadam bara för att jämna av först?
Så min tanke är att gräva ut ca 40 cm inuti förrådet (ovankant sula för vägarna, se ritningar i andra tråden). Men vad ska jag göra sen?
Är det 8-16 makadam som gäller, hur mycket? Måste/bör jag i så fall padda, är kanske bäst att låta bli eftersom jag förstått i denna tråden att 8-16 ändå inte packas direkt och jag undviker att belasta väggarna om jag låter bli.
Fyller jag sen då upp med cellplast till lämplig höjd? Jag tänkte gjuta en betongplatta lagom i nivå så att att det precis täcker den ojämna delarna av väggen/sulan (så den blir kanske då bara 1-2 cm tjock precis ute vid kanten, om det funkar?)
Här är lite bilder efter senaste dagen med grävande/huggande med spettet, har frilagt sulan under en fd. innervägg, när kag bilat bort det sista tänkte jag höra av mig till någon lokal markfirma för att få offert på vad det hade kostat att få hjälp att gräva ut (40 kvm * ca 0,4-0,5 m) och fylla upp med lämpligt material. Om det inte behöver packas kanske jag kan fixa makadamen själv om jag sparar mycket pengar på det, men vet inte hur jag skulle kunna på egen hand få ner/upp en tung padda då det rör sig om en halv meters nivåskillnad mot marken utanför förrådet när det väl är utgrävt.
Eller borde jag bara helt och hållet gå på isodrän istället med något tunt lagar typ makadam bara för att jämna av först?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principen är gräva ut. Markduk. Dränerade lager makadam 8-16 blir bra. Sen minst 30 cm cellplast om du funderar i banorna med golvvärme. Gör du inte det räcker det gott med 20 cm cellplast. 3 cm betongplatta i kanterna är inte att rekommendera. 7 anser jag är minimum kombinerat med armering. Om du kör utan avstrykningslager kan du hoppa paddan. Makadam 8-16 packas inget vidare om du nu inte planerar köra in någon rullvält.
Eftersom du gräver i redan kompakta lager så kan du undvika att padda botten om inte gräver upp/luckrar upp marken. Skrapa någorlunda plant, på med isodrän, pordrän eller likande, 100mm, där efter ålderbeständig plast som ångbrroms och sen så mycket cellplast s80 som du kan få in.
Om du har fukt i marken kan du behövs dränera utvändigt också, så det inte trycker in vatten via sulan och fuktig mark.
Eftersom det är förråd och inte ett badrum så blir det enklare eftersom du slipper tätsikt och risken för instängd fukt mellan olika lager. Betongen andas och cellplasten är för att isolera den.
Om du har fukt i marken kan du behövs dränera utvändigt också, så det inte trycker in vatten via sulan och fuktig mark.
Eftersom det är förråd och inte ett badrum så blir det enklare eftersom du slipper tätsikt och risken för instängd fukt mellan olika lager. Betongen andas och cellplasten är för att isolera den.
Jag kommer i för sig att täcka golvet med 40 mm pusselmattor, som jag gissar kommer bli ett ganska tätt lager ovanpå betongen. Påverkar det hur jag bör göra underarbetet?C corre skrev:Eftersom du gräver i redan kompakta lager så kan du undvika att padda botten om inte gräver upp/luckrar upp marken. Skrapa någorlunda plant, på med isodrän, pordrän eller likande, 100mm, där efter ålderbeständig plast som ångbrroms och sen så mycket cellplast s80 som du kan få in.
Om du har fukt i marken kan du behövs dränera utvändigt också, så det inte trycker in vatten via sulan och fuktig mark.
Eftersom det är förråd och inte ett badrum så blir det enklare eftersom du slipper tätsikt och risken för instängd fukt mellan olika lager. Betongen andas och cellplasten är för att isolera den.
Uppträngande vatten bör inte vara något problem, tomten ligger ett par decimeter högre än omgivande åker, som i sin tur svagt lutar bortåt och ca 100 m bort är det diken runt åkern, så jag gissar vattennivån inte kommer vara ett problem.
(Huvudbyggnaden har källare, där golvet är ca 160 cm under marknivå, inte märkt problem med inträngande fukt ännu. Plannen är att gräva ut och sänka golvet ca 40 cm längre fram.. hoppas det fortsätter hålla sig torrt då också)
Inte som jag ser det.A ajn82 skrev:
Om du haft fuktkänning skulle jag funderar på att lägga knoppmatta (platon), under som mellansikt, då går det ventilera.
Men med den nya underbyggnaden du gör så ser jag inte något problem.
Jag kan inte hitta en enda anledning till att lägga markduk i detta fallet. Vad ska den fylla för funktion menar du?Silver78 skrev:Principen är gräva ut. Markduk. Dränerade lager makadam 8-16 blir bra. Sen minst 30 cm cellplast om du funderar i banorna med golvvärme. Gör du inte det räcker det gott med 20 cm cellplast. 3 cm betongplatta i kanterna är inte att rekommendera. 7 anser jag är minimum kombinerat med armering. Om du kör utan avstrykningslager kan du hoppa paddan. Makadam 8-16 packas inget vidare om du nu inte planerar köra in någon rullvält.
Jag jobbat med anläggning och folk har pippi på att det ska användas markduk överallt. Extremfallet var en kund som var helt övertygad om att han ville ha markduk ovanpå sättsanden och att markstenen skulle läggas direkt på duken. Argumentet var det vanliga: -Då slipper jag ogräs...
Markduken är till för att hålla materialen isär. Dess funktion är att förhindra inblandning av finare material i makadam i det här fallet. Den bryter inte kapillärkraften på något sätt. Det gör makadam. Men blandas makadam med finare material så kan du lika gärna lägga allt direkt på marken. Men visst, kan du säkerställa markens geotekniska egenskaper avseende förmåga att transportera fukt även vid ett kraftigt ösregn så behövs inte alltid en markduk.