295 769 läst · 469 svar
296k läst
469 svar
Paddningstråden
Det fungerar inte så. Utan acceleration av massan så blir trycket dåligt då det är massan/arean.
Har du däremot massan*acceleration/arean så får du helt andra värden.
Det är således beroende av vilken kraft som paddan slår mot underlaget och vilken yta som överför kraften. Det är därför en betydligt lättare jordstomp packar betydligt hårdare än en markpadda i samma vikt. Sen packas olika material olika bra beroende på underlagets egenskaper.
Har du däremot massan*acceleration/arean så får du helt andra värden.
Det är således beroende av vilken kraft som paddan slår mot underlaget och vilken yta som överför kraften. Det är därför en betydligt lättare jordstomp packar betydligt hårdare än en markpadda i samma vikt. Sen packas olika material olika bra beroende på underlagets egenskaper.
Hej! Tack för en spännande tråd!
Jag håller på med att bygga min frus växthus (Bruka 9,9 kvm) och som ni ser på bilden så ca 6kbm matjord är borta. Jag tänker lägga ca 42 cm samkross (med markduk på botten och kanterna) som jag kommer att padda ner (och ovanpå det blir det 3cm stenmjöl och givetvis marksten.
Mina frågor är alltså:
- Iom jag tänker gjuta plintar i 15 cm rör och gjuta in ramens infästningsstolpar så kommer det att gå åt en hel del betong i rören som är 60 cm långa var och är 8st till antalet.Av dessa 60 cm blir det ca 15 cm under den på bilden synliga marknivån (botten) och resten blir inpackad i samkross 0-16.
Det är ok att att jag borrar ner en bit för plintrören, MEN! Om jag paddar runt de tomma rören, trycker inte paddan/bergskrossen ihop rören?
Volymen är ändå betydande, ca 11ton packad och jag får låna en 100kg:s padda.
- Om jag gjuter plintarna först, håller papprören för den blöta betongen?
- Sen en följdfråga: Kan jag lägga marksten direkt på paddad 0-16 samkross eller är stenmjöl/sättsand en nödvändighet? Priset är sekundärt egentligen, utan arbetsinsatsen är som avgör.
Stort tack för hjälpen och ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Jag håller på med att bygga min frus växthus (Bruka 9,9 kvm) och som ni ser på bilden så ca 6kbm matjord är borta. Jag tänker lägga ca 42 cm samkross (med markduk på botten och kanterna) som jag kommer att padda ner (och ovanpå det blir det 3cm stenmjöl och givetvis marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina frågor är alltså:
- Iom jag tänker gjuta plintar i 15 cm rör och gjuta in ramens infästningsstolpar så kommer det att gå åt en hel del betong i rören som är 60 cm långa var och är 8st till antalet.Av dessa 60 cm blir det ca 15 cm under den på bilden synliga marknivån (botten) och resten blir inpackad i samkross 0-16.
Det är ok att att jag borrar ner en bit för plintrören, MEN! Om jag paddar runt de tomma rören, trycker inte paddan/bergskrossen ihop rören?
Volymen är ändå betydande, ca 11ton packad och jag får låna en 100kg:s padda.
- Om jag gjuter plintarna först, håller papprören för den blöta betongen?
- Sen en följdfråga: Kan jag lägga marksten direkt på paddad 0-16 samkross eller är stenmjöl/sättsand en nödvändighet? Priset är sekundärt egentligen, utan arbetsinsatsen är som avgör.
Stort tack för hjälpen och ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Stenmjöl eller flis är nödvändigt om du vill få det jämnt. Du kan byta ut gjutrören mot pp-rör så håller det för att padda runt om.L LaszloG skrev:Hej! Tack för en spännande tråd!
Jag håller på med att bygga min frus växthus (Bruka 9,9 kvm) och som ni ser på bilden så ca 6kbm matjord är borta. Jag tänker lägga ca 42 cm samkross (med markduk på botten och kanterna) som jag kommer att padda ner (och ovanpå det blir det 3cm stenmjöl och givetvis marksten.
[bild]
Mina frågor är alltså:
- Iom jag tänker gjuta plintar i 15 cm rör och gjuta in ramens infästningsstolpar så kommer det att gå åt en hel del betong i rören som är 60 cm långa var och är 8st till antalet.Av dessa 60 cm blir det ca 15 cm under den på bilden synliga marknivån (botten) och resten blir inpackad i samkross 0-16.
Det är ok att att jag borrar ner en bit för plintrören, MEN! Om jag paddar runt de tomma rören, trycker inte paddan/bergskrossen ihop rören?
Volymen är ändå betydande, ca 11ton packad och jag får låna en 100kg:s padda.
- Om jag gjuter plintarna först, håller papprören för den blöta betongen?
- Sen en följdfråga: Kan jag lägga marksten direkt på paddad 0-16 samkross eller är stenmjöl/sättsand en nödvändighet? Priset är sekundärt egentligen, utan arbetsinsatsen är som avgör.
Stort tack för hjälpen och ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Stort tack!
Tänkte spinna vidare på min fråga, iom att papprören är redan inhandlade. Om jag fyler upp papprören med singel/makadam (som jag har en halv kubik liggande) tillfälligt i mindre, hanterbara plastpåsar -typ 5st per rör-, så ger den stadga nog för att stå emot paddans och samkrossens tyngd? Eller fallerar rören när jag plockar upp påsarna för gjutning?
Eller som mitt tidigare alternativ: Gjuta ut de "fristående" rören först och packa sen. Men då är frågan fortfarande om betongen hinner stelna innan paprören mjuknar och spricker?
Mvh Laszlo
Tänkte spinna vidare på min fråga, iom att papprören är redan inhandlade. Om jag fyler upp papprören med singel/makadam (som jag har en halv kubik liggande) tillfälligt i mindre, hanterbara plastpåsar -typ 5st per rör-, så ger den stadga nog för att stå emot paddans och samkrossens tyngd? Eller fallerar rören när jag plockar upp påsarna för gjutning?
Eller som mitt tidigare alternativ: Gjuta ut de "fristående" rören först och packa sen. Men då är frågan fortfarande om betongen hinner stelna innan paprören mjuknar och spricker?
Mvh Laszlo
Hej !
Du kan ju oxå använda gråa 110 mm avloppsrör och gjuta i. Ifall de blir synliga. Bättre UV-värde oxå sägs det kontra oranga.
När du paddar så får du bara vara aktsam att du inte paddar för nära papprören. Stöter du emot så kan de såklart buckla till sig. Därför bättre med plaströr kan jag tycka. Annars går det nog bra.
Jag har satt 3 m långa papprör för att gjuta i för att därefter sätta plintar på inför min kommande altan. Jag bygger hus med källare. Har återfyllt runt rören. Klarar sig. Men däremot har jag inte paddat återfyllnadsmassorna för att undvika risken att öka tryck på källarväggarna. Det kan resultera i att de bågnar inåt en aning om det vill sig illa. Med sprickor som följd i putsen på insidan.
Får sedan även sätta några rör till på den ”grävda” ytan för att undvika att altanplintar sätter sig med tiden.
Såg ett bygge där man paddade innanför murad vägg. Inte högre vägg än 1.50 m ca. Fyllnadsmassor inne. Den har nu fått en lång smal spricka tyvärr. Syns på den sista putsen.
Bifogar bild på mina papprör.
mvh Fredrik
Du kan ju oxå använda gråa 110 mm avloppsrör och gjuta i. Ifall de blir synliga. Bättre UV-värde oxå sägs det kontra oranga.
När du paddar så får du bara vara aktsam att du inte paddar för nära papprören. Stöter du emot så kan de såklart buckla till sig. Därför bättre med plaströr kan jag tycka. Annars går det nog bra.
Jag har satt 3 m långa papprör för att gjuta i för att därefter sätta plintar på inför min kommande altan. Jag bygger hus med källare. Har återfyllt runt rören. Klarar sig. Men däremot har jag inte paddat återfyllnadsmassorna för att undvika risken att öka tryck på källarväggarna. Det kan resultera i att de bågnar inåt en aning om det vill sig illa. Med sprickor som följd i putsen på insidan.
Får sedan även sätta några rör till på den ”grävda” ytan för att undvika att altanplintar sätter sig med tiden.
Såg ett bygge där man paddade innanför murad vägg. Inte högre vägg än 1.50 m ca. Fyllnadsmassor inne. Den har nu fått en lång smal spricka tyvärr. Syns på den sista putsen.
Bifogar bild på mina papprör.
mvh Fredrik
Hejsan! Det ser proffsigt ut Henning! Stort tack för era synpunkter/idéer! Min bild är kanske lite missvisande. De rör och ramen som finns på bild är bara ditlagd grafik, men är i verkligheten är de150mm i diameter (och 60cm lång) grå papprör från Horbach. Jag funderar fortfarande på om jag skall gjuta dem innan jag packar samkross elller om de tål lite paddning i tomt tillstånd, dvs om de tomma papprören kan stå emot trycket från sidan från paddan.Alltså om jag gjuter innan stöd från sidorna, mjuknar de inte och spricker innan betongen har stelnat? Men om jag använder några varv silvertejp, håller tejpen emot påfrästningen? Om jag har räknat rätt, så det blir "bara" en säck betong (25kg) per rör. Sen behöver jag inte vara så försiktig med paddan heller när betongen har stelnat. Det var en bra idé med plaströr, men jag hoppar över det. Ha det gott! Mvh Laszlo
Hej! Jag ser att du har plattor under papprören. Har du bergskross under plattorna? Den var en bra idé, då slipper jag bryta genom markduken och borra ner plintrören i marken, samt att växthusets tyngd fördelas på en större yta, dvs ca 80kg per plint (inkl plintens vikt). Tänkte ha 30x30 plattor under. Den andra fördelen jag ser är att det blir avsevärt lättare att ha plintarna (gjutrörens övre kant) i våg. Det blir mindre betongåtgång också iom kortare (40cm mot 60cm) rör. Sen slipper jag "överraskningar" vid borrandet i denna stenbeströdda marken. Men om papprören utan silvertejp håller för blöt betong är en annan fråga. Här får jag luska vidare. Ha en fortsatt fin dag! Mvh LaszloHenningÖland skrev:Hej !
Du kan ju oxå använda gråa 110 mm avloppsrör och gjuta i. Ifall de blir synliga. Bättre UV-värde oxå sägs det kontra oranga.
När du paddar så får du bara vara aktsam att du inte paddar för nära papprören. Stöter du emot så kan de såklart buckla till sig. Därför bättre med plaströr kan jag tycka. Annars går det nog bra.
Jag har satt 3 m långa papprör för att gjuta i för att därefter sätta plintar på inför min kommande altan. Jag bygger hus med källare. Har återfyllt runt rören. Klarar sig. Men däremot har jag inte paddat återfyllnadsmassorna för att undvika risken att öka tryck på källarväggarna. Det kan resultera i att de bågnar inåt en aning om det vill sig illa. Med sprickor som följd i putsen på insidan.
Får sedan även sätta några rör till på den ”grävda” ytan för att undvika att altanplintar sätter sig med tiden.
Såg ett bygge där man paddade innanför murad vägg. Inte högre vägg än 1.50 m ca. Fyllnadsmassor inne. Den har nu fått en lång smal spricka tyvärr. Syns på den sista putsen.
Bifogar bild på mina papprör.
mvh Fredrik
Hej !L LaszloG skrev:Hej! Jag ser att du har plattor under papprören. Har du bergskross under plattorna? Den var en bra idé, då slipper jag bryta genom markduken och borra ner plintrören i marken, samt att växthusets tyngd fördelas på en större yta, dvs ca 80kg per plint (inkl plintens vikt). Tänkte ha 30x30 plattor under. Den andra fördelen jag ser är att det blir avsevärt lättare att ha plintarna (gjutrörens övre kant) i våg. Det blir mindre betongåtgång också iom kortare (40cm mot 60cm) rör. Sen slipper jag "överraskningar" vid borrandet i denna stenbeströdda marken. Men om papprören utan silvertejp håller för blöt betong är en annan fråga. Här får jag luska vidare. Ha en fortsatt fin dag! Mvh Laszlo
inget bergskross under plattorna men däremot lite grus. Plattorna ligger såklart i våg. Ett övre stöd vore klokt om du får till. Slå ned träreglar i marken och fixera.
Jag tror inte du behöver oroa dig för blöt betong i papprören.
Vi har gjutit så tidigare.
Mvh Fredrik
Stort tack Fredrik!
Då är jag lugn. Jag fick lugnande besked från gjut/formrörstillverkaren också. När jag snackade med grannen igår, som har gjort lite större altanbygge och sånt kring det egna huset, så kläckte vi en idè om plintens nedre del. Jag vet, det är hängslen och livrem, men ändå. Istället för att ha allting vilandes på markduken, så gräver jag ner ca 15 cm och betongplattor i botten. Plintrören ovanpå och fyller upp, packar lätt till bottennivån. Denna lösning ger stadga för rörets nedre del och sas låser dem sidledes. Sen gjuter jag ut plintarna. Efter några dagar så tar jag bort pappen och kan fylla hela hålet med packad (i omgångar) bergskross med markduk under givetvis. Den idèn med att stbilisera rörens överkant har jag också tänkt på (och kommer att göra) men sen växthusets ingjutna ram stabiliserar det hela slutligen.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Då är jag lugn. Jag fick lugnande besked från gjut/formrörstillverkaren också. När jag snackade med grannen igår, som har gjort lite större altanbygge och sånt kring det egna huset, så kläckte vi en idè om plintens nedre del. Jag vet, det är hängslen och livrem, men ändå. Istället för att ha allting vilandes på markduken, så gräver jag ner ca 15 cm och betongplattor i botten. Plintrören ovanpå och fyller upp, packar lätt till bottennivån. Denna lösning ger stadga för rörets nedre del och sas låser dem sidledes. Sen gjuter jag ut plintarna. Efter några dagar så tar jag bort pappen och kan fylla hela hålet med packad (i omgångar) bergskross med markduk under givetvis. Den idèn med att stbilisera rörens överkant har jag också tänkt på (och kommer att göra) men sen växthusets ingjutna ram stabiliserar det hela slutligen.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Skall du återfylla kring papprören, tycker jag att det är onödigt arbeta att ta bort pappen. Det är inget som skadas om du låter den sitta kvar. Möjligtvis skulle jag ta bort den där den kommer att synas, men inte annars.
@roli Min tanke med att ta bort pappen är att då kan jag padda samkrosset tätare kring betongplinten och därmed låses plintarna dikt an med de vassa stenarna. För att (jag tänker kanske fel) när pappret till sist multnar bort, så kan det finnas lite utrymme kring betongen som kan göra att antingen krossen sjunker ihop lite, eller så har plintarna lite oönskade rörelsefrihet. Den estetiska biten finns inte eftersom allt kommer att döljas under stenmjöl och marksten.
Ahh, du tänkte så. Ja, det kanske är jag som tänker fel. Hade det varit min "konstruktion" så hade jag nog skippat att ta bort pappröret, men det kanske är feltänk?L LaszloG skrev:@roli Min tanke med att ta bort pappen är att då kan jag padda samkrosset tätare kring betongplinten och därmed låses plintarna dikt an med de vassa stenarna. För att (jag tänker kanske fel) när pappret till sist multnar bort, så kan det finnas lite utrymme kring betongen som kan göra att antingen krossen sjunker ihop lite, eller så har plintarna lite oönskade rörelsefrihet. Den estetiska biten finns inte eftersom allt kommer att döljas under stenmjöl och marksten.