Sindbad Sindbad skrev:
Jag har förstått att det råder delade meningar om att packa makadam eller inte ;)
Tycker att 8-11 är faktiskt relativt lättarbetat, så kan prova att få det i rätt nivå först.
Hur mycket 2-5 skulle du rekommendera att ha under kantelementen?
Så lite som möjligt för att kunna justera det enkelt, 2-5cm, mer ska inte behövas.
 
Sindbad Sindbad skrev:
Jag har förstått att det råder delade meningar om att packa makadam eller inte ;)
Tycker att 8-11 är faktiskt relativt lättarbetat, så kan prova att få det i rätt nivå först.
Hur mycket 2-5 skulle du rekommendera att ha under kantelementen?
Makadam sjunker som mest två stenstorlekar när det lägger sig rätt så 8-11 kan sjunka 22mm men mer blir det inte. Det förutsätter att det inte "jäser" upp någon annan stans stans för då kan det sjunka hur mycket som helst
 
Hej !

Skall återfylla runt murad källare. Inför jobbet så nämnde entreprenören att det fanns en annan typ av padda med ”tänder” som vibrerar mer nedåt och inte så mkt i sidled ?

Någon som känner till det ?
Fredrik
 
A attefall skrev:
Funderar på att köpa hem [länk] för att packa ihop inför en tillbyggnad.
Tänker att det blir kanske 3 lastbilar där varje leverans ger ~20cm att packa, tror ni maskinen duger till det?
Rent spontant känns den som en leksak. 100 kg är ingenting för en padda. Den kommer knappt padda något.
 
A attefall skrev:
Funderar på att köpa hem [länk] för att packa ihop inför en tillbyggnad.
Tänker att det blir kanske 3 lastbilar där varje leverans ger ~20cm att packa, tror ni maskinen duger till det?
Räkna 100kg padda per 10cm material.
 
Mikael_L
Cramo (maskinuthyrning) har i ett av sina dokument en tabell över val av padda + packningsdjup.
Tumregeln är väl 100kg padda per 10cm packdjup, men det är inte linjärt, så en 100kg's packar lite djupare än så.
Diagram som visar rekommenderat packningsdjup för olika viktklasser av vibroplattor på material som grus och lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Rent spontant känns den som en leksak. 100 kg är ingenting för en padda. Den kommer knappt padda något.
P Prodigys skrev:
Räkna 100kg padda per 10cm material.
Ja jag har också sett den tumregeln, men det känns som att den missar en viktig faktor - ytan av paddan.
En liten stamp kan ju som känt kompaktera betydligt djupare, trots en i sammahnaget ringa vikt.

En paddas tryck borde ju vara ett bättre mått, men finns det någon tumregel hur man räknar förhållandet mellan den och komprimeringsdjup?
Denna padda har 20kN, vilket är mer än de flesta andra ~100kg maskiner. Antagligen för att den har mindre yta?

Beskrivningen påstår de 35cm djup, vilket jag så klart tror inte alls är sant. Men nånstans kring 20 är kanske ändå inte helt orimligt?

Till saken hör att eftersom det är en tillbyggnad så är jag ju inte så sugen med att gå lös med en jättepadda precis bredvid grundmuren av befintliga huset....
 
Redigerat:
Ju grövre material desto svårare är det att packa. Jag har passat inomhus i källare med en 200kg padda och har inte sett någon antydan till påverkan av omkringliggande väggar. Vill man komma ned i vikt så är jordstampen effektivare på djupet per kg men sämre på avverkad yta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Cramo (maskinuthyrning) har i ett av sina dokument en tabell över val av padda + packningsdjup.
Tumregeln är väl 100kg padda per 10cm packdjup, men det är inte linjärt, så en 100kg's packar lite djupare än så.
[bild]
Silver78 Silver78 skrev:
Ju grövre material desto svårare är det att packa. Jag har passat inomhus i källare med en 200kg padda och har inte sett någon antydan till påverkan av omkringliggande väggar. Vill man komma ned i vikt så är jordstampen effektivare på djupet per kg men sämre på avverkad yta.
Stampar i 50-70kg intervallet verkar ha ett tryck av 15-20 kN https://www.wackerneuson.se/en/prod...odel/bs50-2-bs60-2-bs70-2/type/TechnicalData/

Alltså bör även maskinen på Amazon (20kN) ge ungefär samma packningsdjup? Även med lite marginal bör det räcka till 20cm bärlager kan jag tycka?
 
Redigerat:
A attefall skrev:
Stampar i 50-70kg intervallet verkar ha ett tryck av 15-20 kN [länk]

Alltså bör även maskinen på Amazon (20kN) ge ungefär samma packningsdjup? Även med lite marginal bör det räcka till 20cm bärlager kan jag tycka?
Jag hade åkt till en maskinuthyrningsfirma och hyrt en ordentlig padda. Är det kunnig personal på firman så säg vad du ska göra så få du rätt padda.
Grunden är inget du vill ska sätta sig. Normalt sett till markarbeten om det är lite större jobb där det är uppfyllt lite så är det en 500kg eller 250kg padda som gäller. Kolla swepacks guide, modellbeteckningarna motsvarar ungefär i kg vad paddorna väger.
 
  • Diagram över packningsdjup för markvibratorer och en arbetare som använder en sådan maskin på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
J JoelN skrev:
Jag hade åkt till en maskinuthyrningsfirma och hyrt en ordentlig padda. Är det kunnig personal på firman så säg vad du ska göra så få du rätt padda.
Grunden är inget du vill ska sätta sig. Normalt sett till markarbeten om det är lite större jobb där det är uppfyllt lite så är det en 500kg eller 250kg padda som gäller. Kolla swepacks guide, modellbeteckningarna motsvarar ungefär i kg vad paddorna väger.
En annan fråga; hur får man hem en sån padda? Hur fan får man den på och av släpet ?
 
A attefall skrev:
En annan fråga; hur får man hem en sån padda? Hur fan får man den på och av släpet ?
Jag antar att du ska ha någon form av maskin på plats om du ska planera ut 3 lastbilslass med material. Annars brukar uthyrningsfirmorna ha utkörning med en flakbil med kran.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J JoelN skrev:
Jag antar att du ska ha någon form av maskin på plats om du ska planera ut 3 lastbilslass med material. Annars brukar uthyrningsfirmorna ha utkörning med en flakbil med kran.
Har inte riktigt bestämt mig än. Tror det går komma åt så lastbilen kan tippa ner i "hålet", så har även övervägt att göra det för hand. Isf är tanken att jag kan ta emot en lastbil, utan stress planera ut och packa det för att sedan beställa nästa en annan dag. Alternativet är ju så klart att hyra nån bobcat eller dylikt och göra allt samma dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.