J Jarlsgård skrev:
Jag kan ju ta ett exempel om än litet.

När jag dränerande om framsidan återfyllde jag med makadam 8-16. På detta har jag sedan gjutit ett fundament till utedelen (Luft/vatten) som väger ca 100kg.

Jag har även gjutit en ny entré trappa. Materialet är helt opackat mer än att jag gått på det och såhär 1 år senare finns det inga som helst sättningar trots att makadamens tjocklek uppgår till ca 60cm.
Du har säkert rätt men svaret är ju irrelevant för frågan som ställdes eftersom han inte hade makadam utan stenkross. Eller vems fråga svarar du på?
 
V Videonisse skrev:
Du har säkert rätt men svaret är ju irrelevant för frågan som ställdes eftersom han inte hade makadam utan stenkross. Eller vems säfrpga svarar du på?
Det var mer ett svar överlag gällande makadam :) stenkross ska absolut packas! (y)
 
Det är ju inte så att makadam är blåsta glaskulor...
Att nollfraktionen är bortsiktad är ju en annan femma.
 
Jag är mitt i bygget av altan som skall ligga i höjd med marken. Jag har grävt bort gräsmattan och schaktat av marken och fått lut ut för avrinning. Jag var först inne på att lägga ett dränerande lager 8/16 för att sedan lägga reglarna direkt på makadamen. Efter att ha funderat och läst på forumet så låter det som lite överarbetat och överväger trädgårdsplattor på mark istället. Shaktbotten är lerig/sandig och har fått lite regn på sig. Som extra säkerhet så tänkte jag padda med en rundpadda där plattorna skall ligga. Nu när jag läser runt så pratas de om att ha grus under trädgårdplattorna. Vad är tanken med det? Är inte själva trädgårdsplattan i sig det som skall bära? Och är inte orörd mark nog som underlag för trädgårdsplattan? Vad tillför det att gräva upp den ”naturpaddade” marken, lägga grus under för att sedan lägga en platta uppepå? När det gäller tjälskutning så borde det vara svårt för tjälen att lyfta en 5 cm tjock platta eller? Vad är det jag missat?
 
Såhär har jag under mina altaner.

Markduk - 10cm stenkross - betongplattor - altan.

Anledningen som jag kan se det är att du inte har något organiskt i nära anslutning med altanen. Sen tänker jag att det är lättare att arbeta med, du vill ju få maximal kontakt mellan altan och platta och det är lättare att korrigera i grus än i jord.
 
K
Nu behöver jag Er hjälp!
Jag rakade ut ett skikt bergkross 0/18 i en tjocklek på 7-9cm, när jag trampade runt i det så sjönk den cirka 3cm (väger 95 pannor), så jag bestämde mig för att trampa ner hela ytan med lite lätt svikt, inget stampande. Sedan rakade jag ut mer bärlager så jag låg cirka 1,5cm ovan teoretiskt färdigpackad yta. Trampade såklart runt i detta också i viss mån.

Bärlagret var leveransfuktigt, typ jordfuktigt och mörk till färgen vid utläggning.
Dock inte sjöblöt.

Utan tillskottsvatten tog jag ett testvarv med 105Kg paddan över hela ytan och jag räknade med att den skulle sjunka ihop 15mm, men icke.. Överkant vägde in på +5-10mm.

Vibrationerna fortplantade sig väl i bärlagret redan vid första överfarten.

Min fråga blir då, skall jag vattna på ytan och ge det 5-6 överfarter, eller skall jag stocka av ytan innan jag paddar igen? Vill ju helst inte stocka av för att inse att det sjönk mer och heller vill jag inte köra 6 överfarter så att det blir extra tungjobbat att stocka av ytan. :D
 
K KjellTimell skrev:
Nu behöver jag Er hjälp!
Jag rakade ut ett skikt bergkross 0/18 i en tjocklek på 7-9cm, när jag trampade runt i det så sjönk den cirka 3cm (väger 95 pannor), så jag bestämde mig för att trampa ner hela ytan med lite lätt svikt, inget stampande. Sedan rakade jag ut mer bärlager så jag låg cirka 1,5cm ovan teoretiskt färdigpackad yta. Trampade såklart runt i detta också i viss mån.

Bärlagret var leveransfuktigt, typ jordfuktigt och mörk till färgen vid utläggning.
Dock inte sjöblöt.

Utan tillskottsvatten tog jag ett testvarv med 105Kg paddan över hela ytan och jag räknade med att den skulle sjunka ihop 15mm, men icke.. Överkant vägde in på +5-10mm.

Vibrationerna fortplantade sig väl i bärlagret redan vid första överfarten.

Min fråga blir då, skall jag vattna på ytan och ge det 5-6 överfarter, eller skall jag stocka av ytan innan jag paddar igen? Vill ju helst inte stocka av för att inse att det sjönk mer och heller vill jag inte köra 6 överfarter så att det blir extra tungjobbat att stocka av ytan. :D
Vad ska ytan bli när det är färdigt? Dra över det med rakan för att gå bort dom värsta knutorna och kör ett par vändor till med paddan så bör det räcka.

Annars har du ju ett ypperligt tillfälle att rättfärdiga en större padda.
 
K
En uteplats med betongplattor, ingen större belastning mao.
 
K KjellTimell skrev:
En uteplats med betongplattor, ingen större belastning mao.
Då gör det inte så mycket att det blir 1cm mindre stenmjöl.
 
Mikael_L
Bozz50 Boussard skrev:
När det gäller tjälskutning så borde det vara svårt för tjälen att lyfta en 5 cm tjock platta eller?
Nja, tjälen lyfter ju ett flera ton tungt hus, så inte har tjälen något problem att lyfta en trädgårdsplatta och hela altanen ovanpå.

Men är det tjälskjutning man vill förhindra så måste ju den väldränerande makadamen var ner till tjälfritt djupt, dvs 0,5 meter till 2,5 meter djupt, beroende på var i Sverige det är, och om man förstärker med isolering eller inte.

Först och främst avgörs det om det är tjälskjutande markförhållanden och om det spelar någon roll om det tjälskjuter.
Mark som rör sig vid tjäle är mark som bär fukt i större mängd, kanske främst lera och silt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, tjälen lyfter ju ett flera ton tungt hus, så inte har tjälen något problem att lyfta en trädgårdsplatta och hela altanen ovanpå.

Men är det tjälskjutning man vill förhindra så måste ju den väldränerande makadamen var ner till tjälfritt djupt, dvs 0,5 meter till 2,5 meter djupt, beroende på var i Sverige det är, och om man förstärker med isolering eller inte.

Först och främst avgörs det om det är tjälskjutande markförhållanden och om det spelar någon roll om det tjälskjuter.
Mark som rör sig vid tjäle är mark som bär fukt i större mängd, kanske främst lera och silt.
Då kör jag med plattor på mark och får justera vid behov och hoppas att man har tur med tjälen. Vill minnas att tjäldjupet i Gävletrakten där vi huserar är 80cm. Alternativet är att gräva ner plintar antar jag.
Jag hade en tankevurpa där med tjälen, men visst borde en lerig backe med stenblock över tjälnivå skjuta värre än en utan större stenar? Vattnet ökar ju i volym under fryspunkten så det är väl det som är problemet då det trycker upp backen? Borde väl också återgå efter upptining, eller?. Det är ingen altartavla jag ska bygga. Dock ska ett utespa stå i ena hörnet. Det lär väl läcka värme och hjälpa mig :D
 
Mikael_L
Bozz50 Boussard skrev:
Vattnet ökar ju i volym under fryspunkten så det är väl det som är problemet då det trycker upp backen? Borde väl också återgå efter upptining, eller?
Exakt så.

Det kan dock med tiden bli permanenta sättningsförändringar, så "viktiga" konstruktioner är lite vanskligt att tillåta tjälrörelser med tanken att det återgår till samma varje vår.
En altan är ju ofta ganska lätt att justera lite i efterhand.
Och rör man marken minimalt och det som man bygger inte är så tungt så är det väldigt liten risk att marken sätter sig annorlunda efter några år.
 
Lånar tråden lite då det börjar bli dags för mig att padda. Ska gjuta en betongplatta på 19kvm för uterum. Har precis lagt ut 8-11 makadam. Tanken är att jag ska ha 20-25 cm makadam. Sen 20 cm cellplast och därefter 10 cm betong.

Till min fråga: Har hittat en padda för uthyrning, 92kg, plattdimension 580 x 500 mm, komprimeringstryck 20kN, kompakteringsdjup 35 cm. Borde inte denna padda räcka till att paka 20-25 cm makadam?
Bifogar bild på makadam
 
  • Close-up av 8-11 makadamstenar för grundläggning av betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sindbad Sindbad skrev:
Lånar tråden lite då det börjar bli dags för mig att padda. Ska gjuta en betongplatta på 19kvm för uterum. Har precis lagt ut 8-11 makadam. Tanken är att jag ska ha 20-25 cm makadam. Sen 20 cm cellplast och därefter 10 cm betong.

Till min fråga: Har hittat en padda för uthyrning, 92kg, plattdimension 580 x 500 mm, komprimeringstryck 20kN, kompakteringsdjup 35 cm. Borde inte denna padda räcka till att paka 20-25 cm makadam?
Bifogar bild på makadam

Det går inte att packa makadam. Stenen hoppar bara runt. Den enda fördelen är att det översta lagret blir slätt, men det kan man lika göra göra med en 50kg rundpadda.

Det bästa är att sätta kantelementen i 2-5 ovanpå makadamen, det är lätt att få rätt i nivå. Då finns det inget behov av att få makadamen slät.
 
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det går inte att packa makadam. Stenen hoppar bara runt. Den enda fördelen är att det översta lagret blir slätt, men det kan man lika göra göra med en 50kg rundpadda.

Det bästa är att sätta kantelementen i 2-5 ovanpå makadamen, det är lätt att få rätt i nivå. Då finns det inget behov av att få makadamen slät.
Jag har förstått att det råder delade meningar om att packa makadam eller inte ;)
Tycker att 8-11 är faktiskt relativt lättarbetat, så kan prova att få det i rätt nivå först.
Hur mycket 2-5 skulle du rekommendera att ha under kantelementen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.