Nej det är rätt. Det gäller att inte hantera det för många gånger med maskinen för då får man bara sten i ytan och det fina i botten. Då är det tråkigt att padda.
 
Mikael_L
Anders-a Anders-a skrev:
Hej, jag bygger husgrunden till ett 2 våningshus, jag har schaktat bort medel material som ska fyllas med 0-150. Räcker det med en markvibrstor på 500kg.
P Prodigys skrev:
Max 50cm tjocklek per skikt så duger en 500kg fint.
40cm skulle jag säga ...
http://www.swepac.se/assets/Packningsdjup_buller_avgaser.pdf
Nog kan man kanske även fixa 5 och 6 dm med en 500kg's, men grundläggningen är ju så viktig att åtminstone jag skulle inte chansa där.
 
Mikael_L
S Stoffe-q skrev:
Vilken underbar tråd! Jag fyller på med en fråga.

Jag håller på att bygga en pool ovan mark och enligt instruktionerna ska jag fylla 6 cm med stenmjöl 0-2 i botten som ska vattnas och paddas. Paddan blir svår att lyfta över kanten och jag är inte riktigt med på hur det ska gå till att padda längs kanter och i hörn, samt i vändningar. Finns det någon väg runt detta? Går det att få det väl packat utan padda?
Att bara vattenpacka packar antagligen ihop materialet lika bra, så att även padda sen ökar nog inte packningsgraden. Men det blir ju även skillnad på ytstrukturen, om det är det man vill åt. :thinking:
 
Hej alla. Efter att ha skummat igenom den här långa tråden som fantastiskt har varit aktiv i ca 10 år, så gjorde struntade vi att padda vår makadam 16-22. Håller på att lägga ut det sista nu över berggrunden som är allt ifrån 3cm - 80cm djup. Vi har lämnat utrymme för 15mm 4-8 mellan makadam & cellplast (1,5 plansvilla) Vi hyrde ändå en 250kgs padda som vi funderar på att använda. Frågan är då om vi ska padda före eller efter påläggningen av 4-8 ?
Jättetacksam för snabba svar

* Förtydligande: makadammen är ca 3cm över bergstoppar, & ca 80cm på djupaste stället som är längst ner närmast en nymurad grundmur. Tomten är lite sluttande
 
Redigerat:
Mikael_L
Hmm, 80cm 16-22 (det var kanske 16-32, misstänker jag) ...
Det hade varit bättre om ni bottnat med 0-32 eller 0-65 de första 60-65 cm och sen kört resten med 16-32 eller möjligen 8-16.12-16...
Men det är väl försent att ångra nu ...

Men jag tycker det i så fall ska paddas innan 4-8, ty annars skakas den fraktionen bara ner och allt blandas till ett ytskikt med 4-32.


Storleksskillnaden 16-32 och 4-8 innebär möjligen att det bör vara markduk mellan, ty annars rinner kanske de mindre fraktionerna ner i hålrummen i 16-32-lagret.
Här är jag dock inte så säker, få se om det finns andra som har klara besked i den frågan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, 80cm 16-22 ...
Tack Mikael !
Nä vi tog 16-22 enligt åkeriets rekommendation. De sa att de flesta använder det nu för tiden. Vi kan absolut lägga duk emellan. Tror tom att vi har såpass mycket duk hemma.
Då blir det paddning, sen markduk, & sist på med sista 15mm 4-8. Om makadamen lägger sig till rätta efter paddlingen så kanske det blir 25 mm 4-8? Höjden på plattan är bestämd, för det är ett större (80kvm) tillbygge som ska ihop med gamla husdelen.

Nån annan åsikt om detta ?
 
B
människa människa skrev:
Tack Mikael !
Nä vi tog 16-22 enligt åkeriets rekommendation. De sa att de flesta använder det nu för tiden. Vi kan absolut lägga duk emellan. Tror tom att vi har såpass mycket duk hemma.
Då blir det paddning, sen markduk, & sist på med sista 15mm 4-8. Om makadamen lägger sig till rätta efter paddlingen så kanske det blir 25 mm 4-8? Höjden på plattan är bestämd, för det är ett större (80kvm) tillbygge som ska ihop med gamla husdelen.

Nån annan åsikt om detta ?
att det är onödigt att padda makadam.... om inte syftet bara är att få stenarna att "lägga sig ner" istället för att vissa pekar uppåt. Du komprimerar inte makadam, möjligtvis slår du av flisor och att det på så vis sjunker. Nej, ge fan i att padda.
 
B Basajevel skrev:
att det är onödigt att padda makadam.... om inte syftet bara är att få stenarna att "lägga sig ner" istället för att vissa pekar uppåt. Du komprimerar inte makadam, möjligtvis slår du av flisor och att det på så vis sjunker. Nej, ge fan i att padda.
Inte padda 4-8:an heller ?
Men duk emellan ändå eller ?
 
B
människa människa skrev:
Inte padda 4-8:an heller ?
Men duk emellan ändå eller ?
Nej, jag hade inte paddat eller lagt duk mellan de lagrena. Jag antar att du ska ha 4-8an för att få ett helt jämnt underlag för cellplasten, det räcker fint att bara "dra av" i den sen lägga ut cellplasten. Tips för att få det helt jämnt till sockelementen är o spänna ett snöre 'hörn till hörn', mäta ner till underkant element och där lägga ner järn (typ T-järn, eller rör) för att sedan dra av med rätskiva. Lycka till :)
 
Mikael_L
människa människa skrev:
Inte padda 4-8:an heller ?
Men duk emellan ändå eller ?
Ja har du 16-22 och inte 16-32 så minskar behovet av duk betydligt. Med 32-stenar i så blir hålrummen större än om största fraktionen är 22.
Jag vet inte vad alla regler och teorier säger. Men han som grävde grund åt mig, en äldre och mycket erfaren herre, var inte alltför imponerad av alla dukar och allt annat "vi" håller på och mixtrar med idag. Visst finns det bra tillfällen för allt, men att hålla på med duk på naturligt välpackad morängrund, och mellan lager av liknande storlekar tyckte han är överdrivet, och jag tror han hade bra koll på vad som funkar. :)
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Tack Basajevel !
Ett bud på duk mellan 16-22 & 4-8, med paddning före.
Och ett bud på att skippa paddning helt & även skippa duk.
Kan man få en röst till :geek:
 
Har du en padda kan du köra annars skippa det. Duk kan du strunta i.

Jag håller med ovan skribents entreprenör om att det gått inflation i att det ska vara duk överallt. Är det hårt i botten kan det inte blanda sig och därmed är duken helt onödig.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Har du en padda kan du köra annars skippa det. Duk kan du strunta i.

Jag håller med ovan skribents entreprenör om att det gått inflation i att det ska vara duk överallt. Är det hårt i botten kan det inte blanda sig och därmed är duken helt onödig.
Tror det beror mycket på att det är billigare att slänga dit en duk än att göra en geologisk undersökning hela tiden. Lite "better safe than sorry"
 
G-83 G-83 skrev:
Har du en padda kan du köra annars skippa det. Duk kan du strunta i.

Jag håller med ovan skribents entreprenör om att det gått inflation i att det ska vara duk överallt. Är det hårt i botten kan det inte blanda sig och därmed är duken helt onödig.
Tack G-83 !
Jag körde några vändor med 250kg:s paddan där makadamen är som djupast medans jag väntar på ett extra lass makadam. För säkerhets skull. Under kantelementen är det väldigt grunt, så där skippade jag. Också mycket för att vi har lagt massa 60mm dränrör där under. Dessa rör går kors & tvärs under hela grunden men är ytligast just under kantbalken.
Men då skippar jag duken mellan 16-22 & 4-8.
Tack alla för råden :)(y)
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
M
människa människa skrev:
Tack Mikael !
Nä vi tog 16-22 enligt åkeriets rekommendation. De sa att de flesta använder det nu för tiden. Vi kan absolut lägga duk emellan. Tror tom att vi har såpass mycket duk hemma.
Då blir det paddning, sen markduk, & sist på med sista 15mm 4-8. Om makadamen lägger sig till rätta efter paddlingen så kanske det blir 25 mm 4-8? Höjden på plattan är bestämd, för det är ett större (80kvm) tillbygge som ska ihop med gamla husdelen.

Nån annan åsikt om detta ?
En 500kgs padda slår såpass mycket makadam som 80cm tjockt minst 5-10cm. Ingen duk mellan flisen och makadamen om du bara ska ha 15mm, då kommer duken peta upp om en makadam ligger fel och du får skära upp duken. 15mm flis låter som ett märkligt mått. När vi sätter grundelement har vi minst 3cm och denna paddas inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.