T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att ha billig el till galna hobbies.
Det är inte heller en skyldighet för regeringen i ett land med riktig vinter att förstöra elproduktionssystemet så att det är avgjort sämre än det var för 40 år sedan när vi är på väg in i en ny elektrifieringsvåg.

• Gilla
krill7 och 10 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Då kanske dom som underhållsvärmar förråd till 10 grader, eller värmar en pool hela vntern, att tänka om. Det är ingen mänsklig rättighet att ha billig el till galna hobbies.
Man får hoppas att de tänker om, men troligtvis utökar de bara konsumtionslånen och höjer poolvärmen

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte heller en skyldighet för regeringen i ett land med riktig vinter att förstöra elproduktionssystemet så att det är avgjort sämre än det var för 40 år sedan när vi är på väg in i en ny elektrifieringsvåg.
Det har väl inte varit nån regering(oavsett färg) under de 40 åren som verkligen drivit införandet av någon ny baskraft?

Nej, allt sedan kärnkraftsomröstningen har energipolitiken drivits på rosa drömmar, det är riktigt. Men de som tvingat fram förtida avveckling av kärnkraft utan seriösa alternativ förtjänar förstås en särskild plats i helvetet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, allt sedan kärnkraftsomröstningen har energipolitiken drivits på rosa drömmar, det är riktigt. Men de som tvingat fram förtida avveckling av kärnkraft utan seriösa alternativ förtjänar förstås en särskild plats i helvetet.
Men det helvetet lär skilja sig en del mot de religiösas och vara mörkt och kallt då fungerande reaktorer avvecklats på löpande band.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Då kanske dom som underhållsvärmar förråd till 10 grader, eller värmar en pool hela vntern, att tänka om. Det är ingen mänsklig rättighet att ha billig el till galna hobbies.
Eller pensionärer på landet i en stuga med direktverkande.el. De får tänka om helt enkelt.

Det är livskvalitet att ha en trygg tillgång till billig energi.

Mikael_L
Göran.W Göran.W skrev:
En bild på havererat energi system.
Bilden är tagen den 7 september och föreställer Karlshamnsverket som fasade in på elnätet den 6 september kl 05:09 [bild]
Det verkar ganska tyst om det i pressen etc.

Detta hittade jag:
https://www.reddit.com/r/Sveriges_p...lshamnsverket_eldar_olja_idag_på_sensommaren/

Fast går man in på kontrollrummet
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
så ser det inte alls ut som något behov av kraftreserven. Jag kolla igår också.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad ser du för nackdel med billig el?

Sedan att man värmer byggnader är dels för att de mår bättre av det, fukt vandrar från en varmare till en kallare yta, dels för att man vill skydda det som förvaras i byggnaden, t ex verktyg.

Sedan tycker jag man skall använda modern teknik som värmepumpar när det är lämpligt men det behövs som sagt elektricitet.

A Anders_Nilsson skrev:
Vad ser du för nackdel med billig el?
Jag ser nackdelen att man förlägger serverhallar som inte skapar så mycket välstånd i Sverige.

• Gilla
kela018
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar ganska tyst om det i pressen etc.

Detta hittade jag:
[länk]

Fast går man in på kontrollrummet
[länk]
så ser det inte alls ut som något behov av kraftreserven. Jag kolla igår också.
Ja, det var totalt sett nettoexport. Lite udda. Kanske man prognosticerade vindkraftsproduktionen fel eller så startade man upp av marknadsmässiga skäl? Elen i SE3 är ungefär dubbelt så dyr som i SE2 idag. Kul nästan jämt...

Skärmdump av en webbsida som visar en karta med elpriser och siffror som representerar olika områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens högsta? Ja inte för er i 1-3 då

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Ja, det var totalt sett nettoexport. Lite udda. Kanske man prognosticerade vindkraftsproduktionen fel eller så startade man upp av marknadsmässiga skäl? Elen i SE3 är ungefär dubbelt så dyr som i SE2 idag. Kul nästan jämt...
Det kan ju möjligen varit någon slags provdrift. Att testa anläggningens beredskap, prov efter underhåll och ombyggnad eller något sådant.
Det kan ju vara dumt att vänta med prov och test tills aggregaten behövs i skarpt läge. :cool:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
För att ligga i effektreserven måste de ju vara igång på låg produktion. Så även om de inte behöver gå in så måste de leverera lite för att hålla beredskapen.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
tommib
Det beror väl på vilken beredskap de har?

Effektreserven består av både kraftproducenter och avtal för att dra ner på effektbehov.

Ja, jag syftade på en högberedskap så att de kan höja effekten hyfsat fort, typ en kvart tror jag det handlar om. Är de inte igång handlar det om timmar att nå full produktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.