230 397 läst · 3 373 svar
230k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Det är inte heller en skyldighet för regeringen i ett land med riktig vinter att förstöra elproduktionssystemet så att det är avgjort sämre än det var för 40 år sedan när vi är på väg in i en ny elektrifieringsvåg.T Thomas_Blekinge skrev:
Man får hoppas att de tänker om, men troligtvis utökar de bara konsumtionslånen och höjer poolvärmenT Thomas_Blekinge skrev:
Det har väl inte varit nån regering(oavsett färg) under de 40 åren som verkligen drivit införandet av någon ny baskraft?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Nej, allt sedan kärnkraftsomröstningen har energipolitiken drivits på rosa drömmar, det är riktigt. Men de som tvingat fram förtida avveckling av kärnkraft utan seriösa alternativ förtjänar förstås en särskild plats i helvetet.
Men det helvetet lär skilja sig en del mot de religiösas och vara mörkt och kallt då fungerande reaktorer avvecklats på löpande band.Nötegårdsgubben skrev:
Eller pensionärer på landet i en stuga med direktverkande.el. De får tänka om helt enkelt.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är livskvalitet att ha en trygg tillgång till billig energi.
Det verkar ganska tyst om det i pressen etc.Göran.W skrev:
Detta hittade jag:
https://www.reddit.com/r/Sveriges_p...lshamnsverket_eldar_olja_idag_på_sensommaren/
Fast går man in på kontrollrummet
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
så ser det inte alls ut som något behov av kraftreserven. Jag kolla igår också.
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
Vad ser du för nackdel med billig el?T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan att man värmer byggnader är dels för att de mår bättre av det, fukt vandrar från en varmare till en kallare yta, dels för att man vill skydda det som förvaras i byggnaden, t ex verktyg.
Sedan tycker jag man skall använda modern teknik som värmepumpar när det är lämpligt men det behövs som sagt elektricitet.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Ja, det var totalt sett nettoexport. Lite udda. Kanske man prognosticerade vindkraftsproduktionen fel eller så startade man upp av marknadsmässiga skäl? Elen i SE3 är ungefär dubbelt så dyr som i SE2 idag. Kul nästan jämt...Mikael_L skrev:
Det kan ju möjligen varit någon slags provdrift. Att testa anläggningens beredskap, prov efter underhåll och ombyggnad eller något sådant.tommib skrev:
Det kan ju vara dumt att vänta med prov och test tills aggregaten behövs i skarpt läge.
För att ligga i effektreserven måste de ju vara igång på låg produktion. Så även om de inte behöver gå in så måste de leverera lite för att hålla beredskapen.
Ja, jag syftade på en högberedskap så att de kan höja effekten hyfsat fort, typ en kvart tror jag det handlar om. Är de inte igång handlar det om timmar att nå full produktion.